arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

بحرين و خطر جنگ داخلي

در حالي که شوراي امنيت در جريان حوادث ليبي دو قطعنامه صادر کرد در مورد کشتار مردم بحرين واکنشي نشان نداده است. اين نشان مي دهد که يک توطئه سازمان يافته عليه مردم بحرين در حال شکل گيري است. در حقيقت، اکنون اين باور آشکار وجود دارد که سعودي ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ورود نيروهاي سرکوبگر سعودي به بحرين و حمله به مساجد و آتش زدن قرآنها اين جزيره بشدت شکننده را در آستانه ورود به يک جنگ مذهبي قرار داده است. افراد ارتش سعودي که تحت تأثير آموزش وهابيهاي جنايتکار قرار دارند با حمله به حسينيه ها و مساجد قرآنها و کتب ديني را به آتش کشيدند.



از سوي ديگر سکوت مجامع بين المللي در برابر جنايات آل سعود و آل خليفه، رهبران مبارز بحريني را به در پيش گرفتن سازوکارهاي جديد براي مقابله با تجاوزات نيروهاي مزدور سعودي و آل خليفه ناچار کرد. برخي از مراجع ديني ايران و عراق نسبت به حمله آل سعود به مساجد شيعيان بحريني هشدار دادند و آتش زدن قرآنها را از مصاديق بارز «کفرآشکار» دانستند. در چنين روندي، اوضاع بحرين در آستانه ورود به فاز جنگ مذهبي قرار دارد. اکنون بنظر مي رسد که شرايط جزيره بحرين به مرحله بحران جدي رسيده زيرا صدور فتواي جهاد از سوي علماي اسلامي عليه ارتشهاي سعودي و آل خليفه، اين جزيره را وارد نبرد مسلحانه غير قابل پيش بيني مي کند.

با توجه به اينکه اکثريت 80 درصدي ساکنان جزيره بحرين، تابع فتاوي علماي اسلامي هستند بنابراين صدور فتواي جهاد از سوي علماي شيعه به فروپاشي حکومت فاسد آل خليفه در بحرين مي انجامد. در اين ميان، آنچه در جريان رخدادهاي اخير بحرين موجب حيرت ناظران سياسي شده سکوت غير قابل توجيه سازمانهاي بين المللي در برابر جنايات مشترک آل سعود و آل خليفه عليه مردم بحرين است.


در حالي که شوراي امنيت در جريان حوادث ليبي دو قطعنامه صادر کرد در مورد کشتار مردم بحرين واکنشي نشان نداده است. اين نشان مي دهد که يک توطئه سازمان يافته عليه مردم بحرين در حال شکل گيري است. در حقيقت، اکنون اين باور آشکار وجود دارد که سعودي با چراغ سبز آمريکا براي سرکوب مردم بحرين وارد اين جزيره شده اما آمريکا در آينده از خشم ساکنان اصلي جزيره در امان نخواهد بود.کوتاه سخن اينکه با توجه به ساختار شکننده کشورهاي حوزه خليجفارس و نبود نظامهاي دموکراتيک در ميان کشورهاي عرب حوزه خليج فارس بنظر مي رسد، بروز اينگونه تنشها به فروپاشي اين نظامهاي ديکتاتوري منجر شود.

حسن هاني زاده - تحليلگر رخدادهاي جهان عرب

نظرات بینندگان