arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

خسروپناه: کشته شدن پسر عمرسعد توسط مادرش خلاف واقع است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نمایش کشته شدن پسر عمرسعد توسط مادرش را خلاف روایات تاریخی دانست.

جت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با مهر، در مورد قسمت اخیر مختارنامه که در آن کشته شدن پسر عمرسعد را توسط مادرش به تصویر می کشد، گفت: روایات تاریخی ما ناظر بر کشته شدن پسر عمرسعد توسط مختار است.

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: شاید عوامل ساخت این سریال خواسته اند مختار را تطهیر کنند، چون قصاص قبل از جنایت توجیه ندارد. هر چند بر اساس روایات تاریخی پسر عمرسعد مختار را تهدید می کند.

حجت الاسلام خسروپناه یادآور شد: برخی حوادث در تاریخ نقل نشده اما از آنجایی که این مطلب در تاریخ آمده است بهتر بود کارگردان به نحو دیگری کشته شدن پسر عمرسعد را نشان می داد مثلا پسر عمرسعد به دایی اش(مختار) حمله می کرد و مختار او را می کشت.

در برخی منابع مانند حوادث الایام، نحوه کشته شدن عمر و پسرش چنین روایت شده است:

"... هنگامی که عمر سعد متوجه شد که مختار در صدد دستگیری و مجازات اوست یک شب از کوفه پا به فرار گذاشت. مختار متوجه ماجرا شد لذا خوشحال شده و این حادثه را بهانه ای برای نقص پیمان بشمار آورد از این رو کسی را به دنبال فرزند عمر سعد یعنی حفص فرستاد. از وی پرسید پدرت کجاست؟ گفت: در منزل خود است. مختار ابوعمره را مامور جلب عمر سعد کرد، وی نیز فوراً اطاعت کرده و عمر سعد را برای مختار جلب کرد.

عمر سعد قصد نبرد داشت که ابوعمره فرصت نداد و شمشیر خود را بر فرق عمر سعد زد و او را به درک واصل کرد و سر از بدنش جدا کرده و برای مختار آورد. مختار رو به حفص کرد و گفت آیا این سر را می شناسی؟ حفض گفت : در زندگى پس از او خیرى نیست .

مختار گفت : پس از او زندگى نخواهى کرد، سپس دستور داد او را نیز گردن بزنند، پس از آنکه پـسر عـمـر هم کشتـه شد، مختار اظهار داشت : یکى در مـقـابل خـون حسین عیه السلام و دیگرى در قبال على اکبر حسین ولى یکسان نیستند، بخدا قـسم اگـر سه چهارم قریش را بکشم تلافى یک بند انگشت حسین علیه السلام نشده است."

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
هادی میر که زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
0
2
رحمت خدابرمختار وهمه ی یاران باوفایش
نظرات بینندگان