arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴

نشست ژنو 2 درباره یمن محرمانه است/آمادگی برای اعلام آتش‌بس 7 روزه همزمان با مذاکرات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان ملل اعلام کرد: دیداری که سوئیس در مورد بحران یمن میزبان آن خواهد بود نشستی پشت درهای بسته خواهد بود و محتوای این نشست بنا به درخواست فرستاده سازمان ملل به یمن علنی نخواهد شد.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از شبکه العربیه، سازمان ملل اظهار کرد: این اقدام در راستای حفظ فرصت‌های بیشتر برای برگزاری دیدار‌ها بوده و تحولات این مساله از سوی رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

محمد بن عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرد که هیاتی از انقلابیون در نشست آتی سوئیس در اواسط دسامبر جاری برای بررسی آتش بس شرکت خواهد کرد.

همزمان گروه مذاکره کننده دولت مستعفی یمن نیز به رایزنی‌های خود در مورد پایبندی انقلابیون به تعهدات خود ادامه خواهد داد.

منابعی در ریاست جمهوری یمن نیز اعلام کردند که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن پیامی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نیز شورای امنیت ارسال و در آن تاکید کرده که از کشورهای عضو ائتلاف خواهد خواست به مدت هفت روز و همزمان با آغاز مذاکرات ژنو آتش‌بس برقرار کنند.

منابع دولتی تاکید کردند که از جمله اقداماتی که همزمان با برقراری آتش بس و مذاکرات انجام خواهد شد، لغو محاصره شهرها،‌ امداد رسانی به آسیب دیدگان جنگی، آزاد سازی نظامیان و سیاسی‌های ربوده شده توسط انقلابیون یمنی خواهد بود.

همچنین عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه یمن در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر گفت: انتظار می‌رود این آتش‌بس هفت روزه همزمان با آغاز مذاکرات صلح از هفته آتی شروع شده و در صورتی که حوثی‌ها به آن پایبند باشند تمدید شود.

وی تصریح کرد: این آتش‌بس یک هفته‌ای به شرط تعهد حوثی‌ها به آن قابل تمدید است.

روزنامه الاخبار نیز نوشت، هیات جنبش مردمی انصارالله پیش از بازگشت از مسقط به صنعاء با نظارن آلمان و اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن، در مسقط دیداری با برخی مقامات عربستانی داشته است.

دیدارها با ولد الشیخ به توافق بر سر پیش‌نویس طرح کنفرانس ژنو 2 منجر شد.

به نوشته الاخبار، انصارالله در حال رایزنی در مورد لیست نمایندگان جنبش مذکور در کنفرانس ژنو است و پیش‌بینی می‌شود اعضای این هیات ظرف دو روز آینده اعلام شوند. این در حالی است که کنفرانس لیست خود را اعلام کرده است.

الاخبار در پایان از توافق دو طرف در هفت مورد و تایید قطعنامه بین‌المللی شماره 2216 و آغاز مذاکرات خبر داد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آتش بس ، جنبش ، ژنو2 ، پیش نویس
نظرات بینندگان