arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴

اولین حضور داعش در جنوب سومالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساکنان بومی و مسئولان سومالیایی اعلام کردند، پس از افزایش تنش‌ها میان جنبش تندروی الشباب و داعش، این گروه تروریستی برای نخستین بار کنترل مناطقی در جنوب سومالی را به دست گرفت.

به گزارش انتخاب؛  به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، برای اولین بار شبه نظامیانی که پیش از این اعضای جنبش افراطی الشباب بودند با پیوستن به داعش، کنترل منطقه کوچکی در نزدیکی مرزهای مشترک سومالی - کنیا در منطقه جوبا را به دست گرفتند.

شیخ عبدالله موسی، یکی از روسای قبایل سومالی در این خصوص گفت: با عقب نشینی بدون درگیری نیروهای بومی وابسته به مرکز جوبا، حدود 70 نیروی مسلح در حالی که شعار "الله اکبر" سر می‌دادند و خود را اعضای داعش معرفی می‌کردند، وارد شهر "تول بارواکو" در نزدیکی شهر "دوبلی" شدند.

عبد الناصر سیرار، سخنگوی مرکز جوبا نیز سقوط شهر "تول بارواکو" به دست داعش را تایید کرد و گفت: این اولین باری است که داعش بر منطقه‌ای در جنوب سومالی کنترل یافته است.

یک افسر برجسته اطلاعات سومالی در موگادیشو که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: تحول اخیر در واقع عرض اندامی از سوی حامیان داعش در سومالی است که در چند هفته اخیر درگیری‌های شدیدی با گروه قبلی خود، الشباب داشته‌اند.

این مسئول اطلاعاتی سومالی ادامه داد: می‌دانیم که داعش در بخش شمالی کشور به ویژه در منطقه "بونتلند" پایگاه‌هایی برپا کرده است. این بدان معناست که ما اکنون یک گروه تروریستی دیگر تحت عنوان داعش در آفریقای شرقی داریم که کنترل مناطق جدیدی از سومالی را به دست گرفته است.

در همین راستا یکی از مسئولان امنیتی سومالی که او هم نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: در تلاش هستیم عبد الملک جونز را به مسئولان آمریکایی در سومالی تحویل دهیم. جونز یک دورگه آمریکایی-آفریقایی است که روز دوشنبه،‌ پس از جدایی از جنبش افراطی الشباب، خود را به هیات حافظ صلح در سومالی وابسته به اتحادیه آفریقا و نیروهای ملی سومالی تسلیم کرده است.

وی به دنبال افزایش تنش‌ها میان جنبش الشباب و شبه نظامیان وابسته به داعش، از الشباب جدا شد.

گمان می‌رود جونز یکی از مغز متفکرها و طراحان اصلی حمله تروریستی به یکی از دانشگاه‌های کنیا در سال جاری میلادی باشد. در این حمله حدود 148 جوان دانشجو کشته شدند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سومالی ، داعش ، الشباب ، صلح
نظرات بینندگان