arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴

از سرگیری مذاکرات مقامات دو کره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام های بلندپایه کره جنوبی و کره شمالی بر اساس توافق اوایل ماه جاری و برای بهبود مناسبات دو کشور، امروز - جمعه - نشست مشترک خود را برگزار کردند.

 این اجلاس در واقع تلاشی برای کاستن از تنش هایی است که دو طرف را درگیر یک منازعه نظامی در شهریور ماه سالجاری کرد.

با این حساب این نخستین بار از آن زمان است که مقام های ارشد دو کره برای حل و فصل اختلافات دوجانبه و منطقه ای با یکدیگر وارد گفت وگو می شوند.

مذاکرات از ساعت 10:30 صبح امروز به وقت محلی در مجتمع صنعتی شهر مرزی «کائه سونگ» دو کره آغاز شده است. این مجتمع محل حضور دهها شرکت کره ای است که کارگرانی از کره شمالی برای آنها کار می کنند.

دستور کار این نشست به طور گسترده اعلام نشده اما خبرگزاری یونهاپ از کره پیش بینی کرده است که مساله دیدار خانواده های جدا شده دو کره پس از جنگ 1953 و همچنین از سرگیری اعزام تورهای گردشگری کره به کره شمالی اهم مسائل مطروحه در اجلاس باشد که در سطح معاون وزیر برگزار می شود.

«هوانگ پوگی» معاون وزیر وحدت کره جنوبی که امور مربوط به دو کره را هدایت می کند گفت که مسائل زیادی میان دو کره وجود دارد که تمایل داریم آنها را یک به یک حل و فصل کنیم.
پیشتر «پارگ گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی گفته بود که اختلافات دو کره باعث تنش های ملال آور در درازمدت شده است و باید راه را برای حل و فصل آن و پایان دادن به دوران مصیبت و رنج هموار کرد.

اگرچه دو کشور در چند ماه گذشته تا اندازه ای از تنش ها کاسته اند اما اختلافات دو کره به حدی زیاد است که هنوز نتایج قابل توجهی از این مذاکرات بدست نیامده است.

یکی از مهمترین اقداماتی که دولت سئول به دنبال آن است، دیدار 66 هزار نفر از خانواده های جدا شده دو کره پس از جنگ است که سن آنها اکنون به بیش از 80 سال رسیده است.
دو ماه قبل خانواده های جدا شده دو کره بعضا پس از 60 سال با یکدیگر در منطقه ای کوهستانی در شرق کره دیدار کردند اما برخلاف کره جنوبی، پیونگ یانگ تمایل کمتری به این دیدارها نشان می دهد.

آنچه کره شمالی به دنبال آن است از سرگیری اعزام گروه های گردشگری کره ای به منطقه کوهستانی «کومگانگ» است که از سال 2008 پس از کشته شدن یک تبعه کره ای با شلیک گلوله، متوقف شد.

کره جنوبی می گوید تا زمانی که امنیت جانی اتباع این کشور تضمین نشود اعزام این گروه ها از سرگرفته نخواهد شد.

آخرین دیدار مقامات دو کشور پنجم آذر ماه جاری در روستای «پانمونجوم» بود که در آن نشست موافقت شد مقامات سطح بالای دو کشور در تاریخ 21 آذر 94 هم یکدیگر را ملاقات کنند.
دو کره در حقیقت از زمان پایان درگیری های نظامی در سال ۱۹۵۳ همچنان در وضعیت جنگی به سر می برند چرا که از آن سال تاکنون هنوز معاهده صلحی میان دو کشور منعقد نشده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان