arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴

اتهام جمهوری خواهان به اوباما درباره تبادل 5 زندانی گوانتانامو با طالبان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای باراک اوباما رییس جمهوری این کشور را به تبادل 5 زندانی گوانتانامو با "بو برگدال" گروهبان آمریکایی به عنوان بخشی از تصمیم وی برای بستن این زندان متهم کردند.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته تسلیحاتی کنگره آمریکا در گزارشی اعلام کرد که دولت اوباما به دلیل عدم اطلاع رسانی به کنگره پیش از تبادل زندانیان گوانتانامو به طور آشکار قانون شکنی کرده است.

مک تورن بری، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و رییس این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش از انجام تبادل زندانیان با نظامی آمریکایی اسیر در دست نیروهای طالبان، به کنگره درباره روند مذاکرات اطلاعی داده نشده است.

وی ادامه داد: آزادی این تروریست‌ها برای انجام وعده انتخاباتی یک اقدام غیر مسوولانه بوده و هم چنین گمراه کردن کنگره درباره تبادل زندانیان یک عمل نادرست است.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با دفاع از این اقدام دولت، گفت: اوباما قویا معتقد است که کشور باید تمام تلاش خود را برای بازپس‌گیری هر فردی که لباس نظامی آمریکا را برتن کرده است، انجام دهد.

هم چنین جمعی از اعضای دموکرات کنگره دربیانیه‌ای با غیر منصفانه اعلام کردن این گزارش، از آن انتقاد کردند.

برگدال در اواخر ماه ژوئن 2009 در افغانستان توسط نیروهای طالبان ربوده شد. وی در طول سال‌های اسارت خود مورد شکنجه و آزار و اذیت‌های مختلف قرار گرفت که در سال 2014 در تبادل 5 زندانی از اعضای طالبان در گوانتانامو آزاد شد.

این تبادل زندانیان پیش از اطلاع رسانی به کنگره انجام گرفت که با انتقادات شدید از سوی جمهوری خواهان مواجه شد.

اوباما به دنبال بستن زندان گوانتانامو بر اساس وعده انتخاباتی‌اش است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان