arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

گرسنگی، یکی از دلایل مهاجرت افغان‌ها به اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حال حاضر بیش از دو میلیون افغان که با کمک‌های مالی‌سازمان ملل تغذیه می‌شدند ‌در اثر کاهش بودجه‌ این سازمان در معرض خطر گرسنگی هستند.

 دویچه‌وله در گزارشی اعلام کرده که به نظر کارشناسان، این افراد پناهجویان آتی اروپا خواهند بود.

به گزارش ایسنا شرایط زندگی در افغانستان دشوارتر از پیش شده است. در کنار پیامدهای منفی ناشی از سال‌های جنگ، بحران اقتصادی و اجتماعی و نرخ بالای بیکاری و عوامل دیگر، بیش از دو میلیون نفر در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند. تغذیه‌ این افراد در سال‌های گذشته در چارچوب کمک‌های سازمان ملل متحد و ‌نهاد «برنامه‌ی غذایی جهانی» تامین می‌شد. کاهش مستمر بودجه‌ سازمان یادشده، در حال حاضر مددرسانی به این محرومان را ناممکن ساخته است.

بر اساس داده‌های صفحه‌ اینترنتی سازمان ملل قرار بود در سال 2015، نزدیک به 150 میلیون و 6000 دلار برای تامین نیازهای اغذیه‌ای در افغانستان در اختیار نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی گذاشته شود ولی تا پایان ماه اوت سال جاری تنها مبلغ 20 میلیون و 3000 دلار به حساب این نهاد واریز ‌شد.

بر اساس آمار رسمی، بودجه‌ نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی برای افغانستان در ماه آوریل سال جاری میلادی، نزدیک به 70 درصد و در بخشی از مناطق آن در حدود 50 درصد کاهش یافت. به گفته‌ سون تلین، هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی در شمال افغانستان، با این کاهش از یک دلاری که به عنوان حداقل تامین خوراک در نظر گرفته شده، تنها 50 یا 70 سنت برای برآوردن نیازهای غذایی مردم باقی ماند.

سون تلین می‌گوید که افزون بر این، برنامه‌ کمک‌های ویژه این نهاد به زنان باردار، افراد مسن و کسانی که از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند، نیز از ماه ژوئن امسال به کلی قطع شد.

به گزارش دویچه‌وله، «فرانسیسکا ویگانی»، یکی از امدادرسانان نهاد برنامه‌ی غذایی جهانی در مزار شریف با اشاره به شرایط اسف‌بار مردم این منطقه می‌گوید: وقتی کسی در کشور خود تامین نباشد، ناگزیر آن را ترک می‌کند.

او به ویژه به وضعیت دشوار روستاییان مزار شریف تاکید می‌کند و می‌گوید که باید به دهقانانی که به جای هروئین غلات می‌کارند، کمک کرد.
نظرات بینندگان