arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

توافق «مقابله با تغییرات آب و هوایی» حاصل شد/اختصاص صد میلیارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه فرانسه از تصویب سند مقابله با تغییرات آب و هوایی پاریس با اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه خبر داد.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از الجزیره، شرکت‌کنندگان در نشست تغییرات آب و هوا در  پاریس بر سر سندی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به توافق رسیدند.

در پی این توافق «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در یک نشست خبری، سند به دست آمده را منصفانه و الزام‌آور خواند.

بر اساس پیش نویس این سند، کشورهای جهان متعهد شده‌اند که میزان افزایش دمای کره زمین کمتر از ۲ درجه سانتیگراد باشد. همچنین کشورها تلاش خواهند کرد تا این افزایش از سقف ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر نرود.

لوران فابیوس  گفت: در مدت چهار سال تلاش زیاد و مهمی برای دستیابی به متن توافقنامه مهار کردن تغییرات آب و هوایی انجام دادیم. اجلاس پاریس در مقابله با چالشی که با آن روبرو بود موفق شد و امیدوارم شاهد به نتیجه رسیدن این توافقنامه باشیم. کمیته مشورتی به نام کمیته پاریس درباره پیش نویس این توافقنامه تشکیل شد. ما مذاکرات دشواری برای رسیدن به متن نهایی پیش نویس توافقنامه مقابله با تغییرات آب و هوایی پشت سر گذاشتیم.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت: توافق کردیم تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص یابد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در پایان اجلاس با واقع بینانه خواندن توافق حاصل شده گفت: در لحظه تاریخی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی قرار داریم.پیش نویس توافقنامه مهار تغییرات آب و هوایی واقع بینانه است و منافع همه طرف ها را در نظر می گیرد و به شرایط کشورهای در حال توسعه و نیازهای آنها احترام می گذارد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان