arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

وقتی خلافکاران از طناب دار هم نمی‌ترسند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ۷۰ نماینده مجلس پای طرحی را امضا کرده‌اند که در صورت تصویب، مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در قانون حذف می‌شود اما این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد که هر یک برای خود دلایلی را عنوان کرده‌اند.
 
 امروز مواد مخدر با چرخش مالی ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال، بعد از تجارت نفت، توریسم و سلاح، حرف اول را می‌زند. هر چند که آمارها از مرگ ۲۴۳ میلیون معتاد در جهان روایت دارد اما این چالش همچنان بزرگترین چالش آدمی و دولت‌ها محسوب می‌شود.
 
کشف ۶۹ کیلوگرم مخدر در زندانها!
 
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: سال ۹۴ میزان کشف مخدر مرفین ۲۷۰۰ کیلوگرم بوده که نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است اما در موضوع مخدرهای حشیش و تریاک رشد ۳۰ درصدی را شاهد هستیم. همچنین امسال حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم مواد محرک کشف شده و در مجموع کل کشفیات نیمه نخست سال جاری حدود ۳۶۶ هزار کیلوگرم بوده است. این آمارها در حالی است که ۶۹ کیلوگرم مواد مخدر فقط در زندانها کشف و ضبط شده است! حالا این آمارها را با ۱۵۰۰ مورد درگیری مسلحانه و تعقیب و گریز مقایسه کنید و اینکه چقدر مواد مخدر کشف نشده وارد بازار و مورد مصرف معتادان قرار گرفته است!از سویی دیگر آمارهای پزشکی قانونی کشور در سالهای اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می‌دهد.
 
مصرف روزانه ۳۴۰ کیلوگرم شیشه
 
ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده بود که ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می‌کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است. همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن بوده در حالیکه میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی، پنج تا هشت تن است.عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «درآمد قاچاقچیان مواد مخدر در ایران در سال، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.» این یعنی اینکه ایران بهشت معتادان شده و یک قاچاقچی با توجه به ریسک بالای قاچاق بدون ترس، شانس خود را برای پولدار شدن از راه ترانزیت مرگ تجربه می‌کند.
 
امضا برای حذف مجازات اعدام قاچاقچیان
 
میرهادی قره‌سید رومیانی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس از امضای ۷۰ نماینده پای طرحی خبر داده که اگر تصویب شود حکم اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر حذف می‌شود. این طرح در حالی است که بر اساس مصوبه ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون مواد مخدر هرکس بیش از پنج کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره و سوخته تریاک را وارد کشور یا از کشور صادر کند یا تولید یا توزیع یا خرید و فروش این مواد را انجام دهد به اعدام محکوم می‌شود. همچنین در گذشته برخی از مواد مخدر مانند حشیش و مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام نداشت که براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام هر فردی که بیش از ۳۰گرم موادمخدر از نوع حشیش یا مواد صنعتی حمل، خرید، فروش و نگهداری کند مجازاتش در حکم مجازات موادمخدر از نوع هروئین است.
 
قاضی عزیزمحمدی که بیش از ۴۰ سال سابقه قضایی در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران و سابقه رسیدگی به بیش از ۴ هزار پرونده قتل در محاکم قضایی دارد هم می‌گوید: باید جلوی ورود و ترانزیت مخدر به کشور را گرفت. خودتان ببینید این همه سال اعدام کردیم اما مواد مخدر کم نشد.دکتر فرید براتی سده معاون سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اعتقاد دارد که برای بررسی باید به گذشته نگاه دقیق تری داشته باشیم. آیا با این همه مجازات‌های اعدام به نتیجه رسیده‌ایم؟ آیا بازدارندگی داشته است؟ این در حالی است که امسال در سال ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد جلسه‌ای در خصوص مواد مخدر خواهد داشت و یکی از بحث‌ها در مورد آزادسازی بخشی از مواد مخدر است. حتی شنیده شده قرار است دولت‌ها را بر اساس کنوانسیونی از اعدام قاچاقچیان منع کنند. من در دوره اصلاحات هم مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم و این موضوع حذف اعدام را هم پیگیری کردیم. سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به مهر می‌گوید که اول باید سوال کنیم کجای قانون قرار است اصلاح شود؟ این قانون فعلی برای ۵ سال قبل است و در این مدت هم اصلاحی رخ نداده و حالا کارشناسان می‌گویند باید اعدام حذف شود. نکته دیگر اینکه در اروپا کشفیات روی کیلو است در حالی که در ایران قاچاقچیان هزاران هزار کیلو و بر اساس تن دستگیر و شناسایی می‌شوند پس وضعیت ایران استثنایی است. حالا با این وضعیت باید مثلا فردی که ۳۰ گرم شیشه دارد را هم اعدام کنیم؟ یا مثلا ۵ کیلو تریاک؟ وقتی به عقب نگاه می‌کنیم می‌بینیم این اعدام‌ها تاثیری نداشته و تا حالا هم من گزارشی از قوه قضائیه ندیدم که نشان دهد اعدام‌ها تاثیری داشته است چون هم درگیری‌های مسلحانه افزایش یافته و هم میزان کشفیات. و من موافق این هستم که اعدام باید برای شرایط خاص باشد.
 
انتقاد شدید رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی
 
اما سرتیپ دوم پاسدارعلی مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی در گفتگو با مهر موضوع را از زاویه دیگری بیان کرده و با انتقاد شدید از طراحان حذف اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر می‌گوید: برخی از آقایان در مجلس روی موضوع قانون مواد مخدر تمرکز دارند و اتفاقا موفق هم شدند تا در قانون آیین دادرسی کیفری برخی قوانین را تصویب کنند که با امنیت نظام مغایرت دارد. موضوع بحث قاچاق مواد مخدر صرفا نیست بلکه این جرمی است که جرایم دیگر از آن متاثر می‌شود.وی می‌افزاید: بنده شخصا با این طرح مخالف هستم و موضوع پلیس هم همین است. مگر می‌شودبا جرمی که با امنیت جامعه درگیر است و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد بازی کرد؟ آقایانی که حس دموکراسی شان گل کرده نگاهی به اطرافشان بیندازند و ببینند چقدر شهید در این راه داده ایم. اروپا را ببینید که برای یک قاچاق ساده چه تدابیری انجام می‌دهند و چه مجازاتی دارند.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی ادامه می‌دهد: مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر سرمایه‌های زیادی از کشور را در خط مقدم این مبارزه و در داخل شهرها از بین برده اند. ما مسائل اساسی زیادی در کشور داریم که بلاتکلیف مانده و مساله الان این موضوع نیست. برخی افراد به دنبال منافع شخصی و اهداف مالی خودشان هستند و پلیس آمادگی دارند به صورت کارشناسی با این افراد مباحثه کند.هرچند موافقان اجرای این طرح زور بیشتری دارند اما ناگفته نماند که تصویب این طرح می‌تواند چراغ سبزی برای قاچاقچیان مواد مخدر بوده و با تبلیغ اینکه دیگر از اعدام خبری نیست نیروی بیشتری را برای رسیدن به اهداف خود جذب کنند و آمار قاچاق بیشتر از گذشته شود چراکه هم اکنون با اینکه فرد می‌داند اعدام می‌شودوارد گود شده و قاچاق می‌کند حال اینکه بداند خبری از اعدام نیست .... خدا می‌داند!
منبع: مهر
نظرات بینندگان