arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

وقتی ارشاد هم برای خروج از رکود گام بر می دارد / ابتکار ویژه برای حمایت هدفمند از اهالی فرهنگ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرهاد سليماني: طرح جديد معاونت مطبوعاتي براي خريد مجلات برگشتي، يك ابتكار ویژه است كه مطمئنا نيازمند حمايت ويژه تمام نهادها و دستگاه‌هاي دولتي و حتي غيردولتي است چرا که با توجه به وضعیت اقتضادی دولت و کاهش اعتبارات و ریسک نکردن معاونت های ارشاد برای هزینه های جدید، قابلیت تبدیل شدن به یک طرح ملی بسیار خوب را دارد.

در اين طرح كه با شكلي سامان يافته و دقيق همراه با بيان ضوابط اوليه منتشر شده و تنها شعار و خبر خوش از نوع نسيه نيست، اولا نشريات روي دكه از هزينه هاي دلسرد كننده بازگشت و انبار و خسارت‌هاي ناشي از توزيع و در نهايت خمير شدن، نجات مي يابند و ثانيا، اماكن و محل‌هاي مختلفي كه سالهاست از نعمت داشتن مجلات خوب آن هم با زمان بندي مناسب و نه يكسال پس از انتشار، محروم بوده اند، مطالعه نشريات را به عنوان گامي مهم در آگاهي و دانايي به صورت رايگان آغاز خواهند كرد.

در واقع گام بلند ارشاد در دوران ركود، هم بسته‌اي براي خروج از ركود است و هم نگاهي آينده محور دارد بدين شكل كه مجلات كه ساز اقتصادي‌شان زياد كوك نيست، ناگهان با يك بازار هزار نسخه‌اي يا هزار مخاطب جديد روبرو مي شوند. آنهم در اماكن عمومي مانند مساجد، كتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، حتي بيمارستان ها و كانون‌هاي اصلاح و تربيت...اين يعني مخاطب جديد، بازاريابي جديد و احيانا مشتركان جديدي كه مي خواهند خود مجله را زودتر و در زمان انتشار در اختيار داشته باشند.

به عبارتي اين طرح هم انقلابي در صرفه جويي و جلوگيري از خميركردن و نابود كردن مجلات است، هم انقلابي در تجهيز رايگان اماكن عمومي، هم ابتكاري براي مطالعه در ايستگاه‌هاي حمل و نقل عمومي، هم استفاده درست از اعتباراتي است كه گاه صرف برنامه‌هاي بي خاصيتي مي‌شود كه معلوم نيست مخاطبش كيست و منفعتش چيست؟

برای همین به نظر می رسد باید باقی نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری ها نیز از این طرح حمایت کنند یا به شکل اعتباری و یا به شکل اختصاصی برای خودشان.

حالا که هم نور اميدي در دل صاحبان امتياز مجلات مختلف تابيده، هم ميز مطالعه اماكني كه نام برده شد، زنده مي‌شود و ديگر مخاطبان اين اماكن مجبور نيستند تنها مجلات جدول و زرد يك فصل قبل را ورق بزنند، باید از ارشاد خواست به جای برخی هزینه های بیهوده، از این طرح و امثال این طرح های حمایتی که مقصد حمایت نیز مشخص است و هم به نفع اهالی فرهنگ است و هم به نفع مردم، بیشتر حمایت کند.
نظرات بینندگان