arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

اختلاف بین گروهک های تروریستی داعش و القاعده در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا نوشت: یک پایگاه خبری عربی روز یکشنبه نوشت: اختلاف درون گروهی بین گروهک های تروریستی داعش و القاعده پس از اشغال یک ارودگاه نظامی به دست داعش در جنوب یمن شدت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری «وعی نیوز»، براساس دیدگاه بسیاری از تحلیلگران رسانه، اشغال جدید داعش که توانست یک اردوگاه متعلق به القاعده را از آن خود کند، می تواند معادله نظامی و امنیتی جدیدی به شمار رود که خود زنگ خطری است که می تواند مسیر سیاسی راه حل بحران یمن را تحت تاثیر قرار دهد.
یکی از پیامدهای تجاوز عربستان سعودی به یمن، این شده است که شهرهای جنوبی عرصه رقابت گروهک های داعش و القاعده شده است و القاعده توانسته است نوار ساحلی جنوب یمن از منطقه «المکلا» تا عدن را اشغال کند.
این درحالی است که اولین نشانه های نفوذ گروهک تروریستی داعش به جنوب یمن را می توان در 19 ماه نوامبر (29 آبان) برشمرد
گروهک تروریستی داعش در این تاریخ با انتشار یک نوار ویدیویی در اینترنت موسوم به «القاعده یمن به کجا چنین شتابان؟ »، شبکه فعال در یمن و وابسته به القاعده در یمن را مورد هجوم قرار داد و آنها را متهم کرد که با نام «سازش» امتیازات زیادی داده اند و مناطقی که به ادعای آنها از کنترل حوثی ها درآمده بود را باج داده اند.
این تحولات می تواند داعش را برآن دارد تا بر مناطق حساس و کلیدی در جنوب یمن دست یابد و نهادهای موجود در این منطقه را به کنترل خود درآورد.
از سوی دیگر تروریست های داعش در اردوگاهی که چند ماه پیش در منطقه «قف الکثیری» در بیابان «حضرموت» در مجاورت با مرزهای عربستان تاسیس کرده اند آموزش های فشرده نظامی می بینند.
این اردوگاه به دست گروهی از عناصر گروهک تروریستی «القاعده» به فرماندهی «جلال بلعیدی» بنا نهاده شد اما چندی بعد، این گروه اعلام کرد که از القاعده جدا شده و به داعش پیوسته اند و با سرکرده آن «ابوبکر البغدادی» بیعت کرده اند.
این امر سبب شد که گروهک تروریستی القاعده اعلام خطر کند و بیم آن را داشته باشد که مرکز اصلی استقرار این گروه در شهر «المکلا» که مشرف به دریای عرب هست سقوط کند و به دست نیروهای داعش بیفتد.
بیم این قضیه، گروه القاعده را برآن داشت تا پایتخت خود یعنی حضرموت که در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) گذشته به دست آنها افتاده بود را مستحکم تر کند.
پس از حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، شرایط در یمن برای ورود و جولان گروهک های تروریستی از جمله داعش و القاعده فراهم شد و نفوذ این گروهکها در یمن گاهی سبب تلاقی منافع آن دو و بروز جنگ های داخلی در بین خود شده است.
نظرات بینندگان