arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰
جزئيات بيشتر درباره زندانيان زندان گوانتانامو

تحقیر جنسی ادامه دارد

نیویورک تایمز نوشت: مجموعه ای از اسناد محرمانه جزئیات بیشتری را درباره بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو فاش کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز نوشت: مجموعه ای از اسناد محرمانه جزئیات بیشتری را درباره بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو فاش کرده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت: مجموعه ای شامل بیش از هفتصد سند محرمانه نظامی جزئیات جدیدی را درباره افرادی که در زندان خلیج گوانتانامو در کوبا نگهداری می شوند و اطلاعات تازه ای را در مورد شواهد موجود بر ضد صد و هفتاد و دو مردی که هنوز در انجا زندانی هستند،‌ ارائه می دهد.

این اسناد به 779 زندانی مربوط می شود که از سال دو هزار و دو به زندان خلیج گوانتانامو فرستاده شده اند. مقامات اطلاعات نظامی در ارزیابی هایشان درباره این زندانیان که بین فوریه دو هزار و دو تا ژانویه دو هزار و نه تنظیم شد، به بررسی تاریخچه انها و تنش های موجود بین زندانیان و مقامات زندان پرداختند.

انچه که در پی حملات تروریستی دو هزار و یک به عنوان یک طرح ازمایشی اغاز شد اکنون به نظر می رسد به یک نهاد دائمی امریکا تبدیل شده است و اسناد فاش شده با اشکار کردن شواهد متناقض و سرهم بندی شده ای که در بسیاری موارد در دیوان جزایی یا دادگاه نظامی ارائه نشده است،‌ علت این امر را روشن می سازد. در این اسناد به طور دقیق انچه از زندانیان به هنگام بازداشت شان ضبط شده است-مانند گذرنامه جعلی، کارت دانشجویی جعلی و حتی یک شعر یا بلیت اتوبوس به کابل و رسید یک رستوران- ثبت شده است.

همچنین هپاتیت، نقرس، سل و افسردگی از جمله بیماریهای زندانیان ذکر شده است.

در این اسناد از بازجویی های متناوب و سرشماری - حتی پس از شش سال یا بیشتر بازجویی های بی امان- به عنوان زمینه های بهره برداری بالقوه از زندانیان نام برده شده است. در حالیکه تحلیلگران سعی در تقویت استدلالها برای ادامه بازداشت زندانیان دارند، در این اسناد تخلفات زندانیان و چند سال اظهارات انها درباره یکدیگر به ثبت رسیده است. اسناد سری که در اختیار نیویورک تایمز و چند سازمان خبری دیگر قرار گرفت، فاش می سازد اکثر صد و هفتاد و دو زندانی باقی مانده به عنوان افراد پرخطر رتبه بندی شده اند که ازادی انها بدون بازپروری و نظارت کافی تهدیدی برای امریکا و متحدان ان است.

این اسناد همچنین نشان می دهد حتی تعداد کثیری از زندانیانی که کوبا را ترک کرده اند- حدود یک سوم از ششصد زندانی قبلا به کشورهای دیگر منتقل شده اند- قبل از ازادی یا انتقال به کشورهای دیگر به عنوان افراد quotation mark پرخطر quotation mark رتبه بندی شده بودند. در این اسناد عمدتا درباره توسل به روش های سختگیرانه بازجویی در زندان گوانتانامو از جمله محرومیت از خواب، بستن انها با غل و زنجیر در وضعیت ازار دهنده و قرار دادن طولانی مدت انها در معرض هوای سرد که محکومیت جهانی را برانگیخته است، سکوت شده است.

ادعاهای اصلی دولت بر ضد بسیاری زندانیان مدتها قبل علنی شده و اغلب از سوی زندانیان و وکلای انها به چالش کشیده شده است.

اما این پرونده ها که طی دوره بوش تنظیم شده است، دید عمیق تری نسبت به اطلاعات هولناک گرچه خدشه داری را میسر می سازد که دولت اوباما را نیز متقاعد کرد امکان تعطیلی فوری این زندان وجود ندارد. زندانیانی که به ویژه مایه نگرانی مقامات ضد تروریسم بوده اند، افرادی را شامل می شوند که متهمند به اینکه عوامل ترور برای القاعده،‌ عوامل ماموریت های انتحاری لغو شده اند و نیز زندانیانی که در بازجویی هایشان قول دادند از امریکا انتقام بگیرند. در گزارشهای تحلیلگران نظامی امریکا از خالد شیخ محمد طراح حملات یازده سپتامبر دو هزار و یک به عنوان منفور ترین زندانی نام برده شده است. اسناد فاش شده همچنین نشان می دهد چگونه اطلاعات جمع اوری شده در مناطق جنگی منجر با بازداشت افراد بیگناهی شد که سالها به علت اشتباه در شناسایی یا صرفا بداقبالی در حبس بسر بردند. مقامات دولت اوباما انتشار این اسناد محرمانه را که سال گذشته ویکی لیکس به ان دست یافت، اما توسط یک منبع دیگر در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفت، محکوم کردند.

مقامات رسمی امریکا خاطر نشان کردند دولت در ژانویه دو هزار و نه یک گروه ضربت برای بازنگری در اطلاعات مربوط به ارزیابی زندانیان تشکیل داد و ان گروه در مواردی به نتایج متفاوتی رسید.

به همین علت انها گفتند اسناد منتشر شده توسط نیویورک تایمز ممکن است دیدگاه کنونی دولت را درباره زندانیان گوانتانامو منعکس نکند. از جمله یافته های مندرج در این اسناد عبارت است از: - شواهد دال بر بازجویی های ازار دهنده در زندان گوانتانامو همراه با اقدامات خفت بار از جمله تحقیر جنسی توام با روش های سختگیرانه بازجویی. - رفتارهای تهدید امیز برخی زندانیان بر ضد نگهبانان و کارکنان زندان. - نقش مقامات خارجی، اسناد فاش شده نشان می دهد چه کشورهای خارجی ماموران اطلاعاتی برای بازجویی از زندانیان گوانتانامو اعزام کردند- از جمله چین، روسیه، تاجیکستان، یمن، عربستان سعودی، اردن، کویت، الجزایر و تونس. - بدشانسی یمنی هایی که طبق پرونده دهها زندانی باقی مانده، فقط سربازان سطح پایینی بودند که قبل از حملات یازده سپتامبر از یمن به افغانستان رفتند تا اموزش های نظامی اساسی را برای جنگیدن در جنگ داخلی انجا فرا بگیرند.

از این افراد اصلا به عنوان تروریست های جهانی نام برده نشده است.

در حالیکه اتباع کشورهای دیگر که به اشتباه بازداشت شده بودند، چند سال قبل به کشورشان بازگردانده شدند،‌ یمنی ها به علت نگرانی های موجود درباره ثبات در کشورشان و ناتوانی رژیم ان در نظارت بر این افراد همچنان در زندان گوانتانامو به سر می برند. - مشکوک بودن بسیاری اطلاعات، که برخی ارزیابی ها خطر اتکاء‌ به اطلاعات ارائه شده از سوی افرادی با انگیزه های نامعلوم را فاش ساخته است.

- وجود یک مامور انگلیسی، که طبق یکی گزارشها مقامات امریکایی یک زندانی را شناسایی کردند که به علت روابطش با گروههای تروریستی متعدد مرتبط با القاعده توسط شبکه اطلاعاتی انگلیس و کانادا به عنوان جاسوس به کار گرفته شده بود.

اما به گفته سازمان اطلاعات مرکزی امریکا- سیا- این فرد هرگز دست از تعهدات شبه نظامی اش بر نداشت و طبق نتایج بازجویی های مکرر، وی اطلاعات مهمی را از انگلیسی ها و کانادایی ها مخفی نگاه داشت.

این زندانی تهدیدی برای پرسنل امریکایی و متحدان ان در افغانستان و پاکستان ارزیابی و به کشورش عودت داده شد.

- همچنین اسناد فاش شده اولین نگاه علنی به دیدگاههای ارتش امریکا در مورد صد و پنجاه و هشت زندانی است که طبق طرحی که در سال دو هزار و چهار تنظیم شد هنوز هیچ جلسه استماع رسمی برای انها برگزار نشده است.

این درحالی است که بسیاری از انها افرادی قلمداد می شوند که ارزش اطلاعاتی چندانی ندارند و از هیچ ارتباط یا اطلاعات مهمی درباره القاعده یا طالبان برخوردار نیستند.

بسیاری پرونده ای فاش شده شامل عکس های رسمی نزدیک از زندانیان است و تصاویر صدها زندانی را شامل می شود که بسیاری از انها سالها است در ملاء عام مشاهده نشده اند. این پرونده ها- که به عنوان سری طبقه بندی شده و بر روی انها عبارتی درج شده است حاکی از انکه نباید با هیچ دولت خارجی در میان گذاشته شوند،‌ چهارمین مجموعه عمده از اسناد سری امریکا است که طی سال گذشته فاش شده است.

اسناد قبلی شامل گزارش های نظامی درباره جنگ های افغانستان و عراق و بخشی هایی از مجموعه ای شامل حدود دویست و پنجاه هزار مکاتبه دیپلماتیک بوده است.

بعید است این ارزیابی های صورت گرفته در گوانتانامو به مباحثات دراز مدت درباره بحث برانگیزترین زندان امریکا خاتمه دهد.

بعلاوه، پرونده های فاش شده کامل نیست و هیچ ارزیابی درباره حدود هفتاد و پنج تن از زندانیان صورت نگرفته است. از سال دو هزار و هفت هیچ زندانی جدیدی به گوانتامو منتقل نشده و مقامات دولت اوباما تاکنون در برابر توصیه برخی جمهوری خواهان به انتقال افراد تازه بازداشت شده مظنون به اقدامات تروریستی به ان زندان مقاومت کرده اند.

در نتیجه به نظر می رسد زندان گوانتانامو و زندانیان با همان نقشی که در لحظه بازداشت داشتند، به طور فزاینده ای در زمان متوقف می شوند.
نظرات بینندگان