arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
امام جمعه موقت تهران:

وزیر علوم دارد زحمات آیات مفتح، مطهری، بهشتی و باهنر را بر باد می دهد / چرا فتنه‌گران را به دانشگاه راه می‌دهید که علیه مقدسات اهانت کنند؟

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اقامه شد، با محکوم کردن حملات وحشیانه و کشتار بی‌رحمانه شیعیان نیجریه و اهانت به بزرگان، علمای دینی و مقدسات توسط ارتش نیجریه وگروه‌های تکفیری، گفت:‌ این جنایت هولناک‌تر از آن است که توصیف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیداحمد خاتمی با اشاره به اظهارات رییس جمهور درباره ممنوعیت نقد برجام، گفت: در یک جامعه آزاد، آزادی انتقاد یک اصل اساسی است، این‌که بگوییم دیگر در این عرصه کسی انتقاد نکند در تناقض با فرمایش دیگری است که می‌گوید قدرت باید نقد شود.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اقامه شد، با محکوم کردن حملات وحشیانه و کشتار بی‌رحمانه شیعیان نیجریه و اهانت به بزرگان، علمای دینی و مقدسات توسط ارتش نیجریه وگروه‌های تکفیری، گفت:‌ این جنایت هولناک‌تر از آن است که توصیف شود.
 
وی با بیان این‌که آمارها دقیق نیست اما به یقین می‌توان گفت که صدها شیعه را به خاک و خون کشیده‌اند، اظهار داشت: ساده‌اندیشانه است که دولت نیجریه بگوید اینها جلوی کاروان ارتش ما را گرفته‌اند و ما هم آنها را از بین بردیم و ساده‌اندیش‌تر از دولت نیجریه آنهایی هستند که این دروغ را باور می‌کنند.
 
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که کشتار صدها نفر از شیعیان مظلوم و دفع آنها در گورهای دسته‌جمعی و عدم تحویل پیکرها به بازماندگان جنایت صهیونیستی است، تصریح کرد: دولت نیجریه باید بداند که با این جنایت آب به آسیاب وهابی‌های تکفیری و داعشی‌های بوکوحرام و رژیم جلاد صهیونیستی ریخته است.
 
وی با بیان این‌که زوال دولت نیجریه با کشتار شیعیان این کشور نزدیک شد، خطاب به دولتمردان و مسببان اصلی این جنایت هولناک از زبان مردم ایران اسلامی، گفت: ملک با کفر می‌ماند اما با ظلم نمی‌ماند، قطره قطره خون این شهیدان شما را به زوالتان نزدیک می‌کند؛ از این شیطنت و جنایت دست بردارید که خداوند وقایع عظیمی را برای شما در نظر دارد.
 
خاتمی افزود: ارتش نیجریه که روز قدس سال گذشته سه پسر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر حرکت اسلامی را شهید کردند و در این حادثه تنها پسر باقیمانده و همسرش را نیز به شهادت رساندند و خودش را هم مجروح کردند، با دنیای اسلام بازی می‌کنند، پرونده آنان با پرونده صهیونیست‌ها گره خورده است.
 
دفاع از نظام مقدس اسلامی هدف وحدت حوزه و دانشگاه
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به 27 آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح، وی را از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه نام برد و اظهار داشت: مسأله وحدت حوزه و دانشگاه یک ارزش بسیار والایی است که امام راحل و امروز رهبر معظم انقلاب بیشترین تأکیدها را بر آن داشته‌اند.
 
وی مقصود از وحدت را جمع شدن زیر یک سقف و برگزاری جلسه پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه ندانست و گفت: دور هم نشستن خوب است اما وحدت مدنظر نظام وحدت در انگیزه‌ها و رفتار است، همان وحدتی که در سال 56 و 57 اتفاق افتاد و حوزه و دانشگاه سرنگونی رژیم شاهنشاهی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی را خواستار شدند.
 
خاتمی با بیان این‌که هدف از وحدت حوزه و دانشگاه دفاع از نظام مقدس اسلامی است، هدف دشمن را پس از پیروزی انقلاب شکستن این طرح مقدس عنوان و ابراز کرد: سالهای اول انقلاب دانشگاه به خانه‌های تیمی برخی از گروه‌های مسلح تبدیل شده بود و تنها چیزی که در آن مطرح نبود علم و دانش بود و از این‌رو دانشگاه‌ها تعطیل شد.
 
فتنه خط قرمز است فتنه‌گران را به دانشگاه راه ندهید
وی با ابراز تأسف از این‌که دشمنان پس از بازگشایی مجدد دانشگاه دست از اهداف خود برنداشتند، گفت: هفته گذشته به مناسبت 16 آذر از برخی دانشگاه‌ها گزارش‌های بسیار نگران کننده رسید، متأسفانه برخی از فتنه‌گران که دادگاه محکومشان کرده و زندان هم کشیده‌اند آمدند و در دانشگاه صحبت کرده و مقدسات مردم را زیر سئوال بردند، این یعنی تفرقه‌افکنی و تفرقه‌افکنی بین حوزه و دانشگاه غیر از این نیست.
 
خطیب نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان دانشگاهی با بیان این‌که شما عکس آقا را بالای سر خود می‌زنید، گفت: مگر آقا نگفت که فتنه خط قرمز ما است چرا فتنه‌گران را به دانشگاه راه می‌دهید که علیه مقدسات اهانت کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: به صراحت به مسئولان دانشگاه و وزیر محترم آموزش عالی می‌گویم که با این روندی که شما پیش گرفته‌اید تلاش و زحمات چهار دهه آیات مفتح، مطهری، بهشتی و باهنر برباد خواهد رفت. مگر قرار نیست که شما تداوم بخش راه شهیدان باشید، مگر نمی‌گویید ما در خط ولایت هستیم، ولایت می‌گوید فتنه خط قرمز ما است.
 
ملاک انتخاب اصلح در انتخابات‌ پیش‌رو
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخابات مصداق امر جامع است و هر رأیی که به صندوق انداخته می‌شود یک رأی مجدد به نظام اسلامی است.
 
وی یادآور شد: ملت ایران باید به این نکته توجه داشته باشند که شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را مشخص می‌کند و سقف صلاحیت با مردم است. شورای نگهبان می‌گوید که این آقا حداقل صلاحیت را دارد اما عقل می‌گوید که شما اصلح را برگزینید، اصلح کسی است که تدین داشته باشد با مردم باشد لیاقت داشته باشد و عملا ولایتمدار باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی خودتان فردی را می‌شناسید و به او رأی می‌دهید، اما گاهی نمی‌شناسید که باید به کسانی که آنها را می‌شناسند مراجعه کنید و یک راه آن است که ببینید چه کسانی از این افراد حمایت می‌کنند.
 
تقدیر از بسته شدن پی ام دی و ضرورت انتقاد سازنده از مذاکرات
بخش دیگری از سخنان آیت‌الله خاتمی به بسته شدن پرونده پی ام دی اختصاص داشت که وی با تقدیر از تلاش رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده در این زمینه اظهار داشت: آمانو در این گزارش حرف‌های بسیار نامربوط و بی‌اساسی گفته است که سال 2003 تا 2009 ایران تحرکاتی در زمینه سلاح هسته‌ای داشته که از بن دروغ است.
 
وی با بیان این‌که 1+5 لطفی در حق ایران اسلامی نکردند بلکه دروغ دوازده ساله خود را پس گرفتند، خاطرنشان کرد: از مسئولان محترم می‌خواهیم حالا که طرف غربی عملا به دروغ خود اعتراف کرده‌ است، این دروغ را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بخش موفق این مذاکرات مدیون رهنمودهای ولایت و مدیون مردم عزیز ما است، مبادا برخی گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی این را به نفع خود مصادره کنند و از تنور انتخابات از این رهگذار نانی برای خود بپزنند.
 
خاتمی با اشاره به بخشی از سخنان رییس جمهور درباره بسته شدن باب انتقاد از مذاکرات هسته‌ای، گفت: در یک جامعه آزاد، آزادی انتقاد یک اصل اساسی است، این‌که بگوییم دیگر در این عرصه کسی انتقاد نکند در تناقض با فرمایش دیگری است که می‌گوید قدرت باید نقد شود. چرا نقد نکنند بگویید در این مورد و مشابه آن نقد کنند اما نقد سازنده.
 
شاه عربستان عقل خود را از دست داده است
وی همچنین با بیان این‌که ترکیه به شدت به طناب پوسیده آمریکا چسبیده است، اسقاط هواپیمای روسی و تجاوز نظامی به عراق را با گرای آمریکا دانست و افزود: به همسایگانمان می‌گوییم که از صدام درس بگیرید آمریکا از شما استفاده ابزاری می‌کند مدت مصرفتان که به پایان رسید مانند یک دستمال کاغذی که استفاده و دروغ انداخته می‌شود دور انداخته خواهید شد.
 
خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل اعتلاف ضد داعش عربستان را که هفته گذشته خبر آن منتشر شد یک طنز سیاسی خواند و گفت: طنز ائتلاف عربستانی که مادر همه گروه‌های تکفیری از داعش گرفته تا دیگر گروه‌های تکفیری در سوریه و هر کجای جهان اسلام است، آنچنان خنده‌دار بود که زن جوان مرده را به خنده وا می‌دارد.
 
وی با بیان این‌که عربستان خود داعش پرور است، تصریح کرد: بدتر از این آن است که شاه عربستان به شاه نیجریه با این عنوان که با تروریست‌ها مبارزه کرده‌ تبریک گفته، این شاه عقل خود را از دست داده است.
نظرات بینندگان