arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴

فائزه هاشمی: طرح‌های دولت احمدی‌نژاد، زنان را خانه نشین کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در میزگرد «تجارب زیسته مشارکت سیاسی زنان در مجلس، احزاب و فعالیت های مدنی»، بر لزوم مشارکت سیاسی زنان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست تجارب زیسته زنان در مجلس، احزاب و فعالیت های مدنی عصر روز دوشنبه سی ام آذر، از سوی حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران و با همکاری نشریه کلید ملی برگزار شد.

در این نشست، فائزه هاشمی رفسنجانی از توسعه متوازن و نقش زنان در آن سخن گفت. او که از کاسته‌شدن تعداد زنان حاضر در مجلس و سمت‌هایی مدیریتی گله می‌کرد، ضعف در مدیریت زنان در سطح کلان و آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های کلان را دو ایراد اساسی دانست.

او در ادامه با طرح این سؤال که چرا زنان به زنان رأی نمی‌دهند گفت: «اگر این‌طور می‌شد حتما شاهد حضور زنان بیشتری در مجلس بودیم، انتصابات در کشور ما مردانه است و به‌همین‌خاطر، هم زنان اصلا دیده نمی‌شوند و هم نمی‌توانند شایستگی‌های خود را اثبات کنند».

هاشمی با تأکید بر اینکه سیاست‌های کلان، زن را در کنار خانواده تعریف می‌کند و به سمت خانه‌نشین‌کردن آنها می‌رود، گفت: دولت احمدی‌نژاد با ارائه طرح‌هایی مثل مرخصی زایمان، طرح دورکاری زنان و.‌.. که به‌ظاهر هم به نفع زنان بود در همین مسیر گام برداشت.

هاشمی یکی دیگر از مشکلات جامعه زنان را در مسیر افزایش مشارکت سیاسی، نبود خودباوری در آنها دانست و تأکید کرد: نیازمند وحدت و کارکردن‌های باقدرت هستیم چراکه موفقیت ما موفقیت جنس زن و شکست ما شکست جنس زن است.

این نماینده پیشین مجلس ضمن ابراز تأسف از اینکه در ایران زنان به‌عنوان پیاده‌نظام تصور می‌شوند، گفت: هر زمان که وقت تعیین ژنرال‌ها می‌شود می‌گویند نباید تفاوتی بین زن و مرد قائل شد. حتما باید زنان را به حضور گسترده تشویق کنیم و این فضایی را که می‌گویند در استان‌ها زنان فعال نداریم، از بین ببریم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی سهمیه‌بندی برای افزایش مشارکت زنان را تنها راهکار موجود دانست و تأکید کرد که راه دیگری وجود ندارد. او همچنین ابراز تأسف کرد که این مسئله در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح شد اما با اختلاف دو رأی تصویب نشد.

در ادامه زهرا بهرام‌نژاد پ‍ژوهشگر و فعال حوزه زنان ضمن تأکید بر اینکه مشارکت سیاسی زنان باید با رویکرد توسعه‌محوری صورت گیرد، به لایه‌لایه‌بودن مسئله مشارکت اشاره کرد و گفت: مسئله حضور، تنها لایه اولیه مشارکت سیاسی است اما باید به لایه‌های بعدی یعنی موضوع کیفیت و ارتقای حضور آنان نیز توجه کنیم. به گفته او قوانین کشور همان جایی است که امکان این ارتقا فراهم می‌شود و به وسیله آن می‌توان زمینه تربیت نیروهای سیاسی را فراهم کرد و نگاه آنان را به سمت منافع ملی حرکت داد.

او درباره نگاه به زن در برنامه‌های توسعه اول تا پنجم نیز گفت: بستر توسعه مشارکت سیاسی زنان در این قوانین فراهم است بنابراین اکنون وقت آن است که به فکر حضور در پست‌های مدیریتی و مجلس باشیم زیرا مشارکت سیاسی و اساسا سیاست با قدرت پیوند دارد.

ژاله فرامرزیان عضو شورای مرکزی نیز در ادامه کادرسازی، برنامه‌محوربودن فعالیت‌ها و ارتقای توانمندی‌ها به‌صورت سلسله‌مراتبی را از‌جمله وظایف و کارکرد احزاب دانست که در مسیر توسعه مشارکت سیاسی زنان اهمیت ویژه دارد. او در‌این‌باره توضیح داد: برنامه‌های احزاب باید برگرفته از جامعه‌ای باشد که نیمی از آن، زنان هستند و مخاطب آن نیز جامعه‌ای است که نیمی از آن، زنان هستند.

او همچنین تأکید کرد: مسئله مشارکت زنان و به‌طور‌کلی افراد در جامعه باید به‌صورت مرحله‌ای و از احزاب آغاز شود؛ زیرا اگر افراد هوادار واقعی حزب نباشند نمی‌توانند در چارچوب آن فعالیت کرده و درنهایت مدیر و لیدر در عرصه سیاست باشند.
این جلسه با اظهارات محمدی‌اصل، استاد دانشگاه، که از تعارض میان فرهنگ مردسالاری شرق و آنچه از جامعه دموکرات غرب وارد شده است سخن می‌گفت، آرزو فاطمی که تجربه عضویت و کار حزبی خود را بیان می‌کرد و سارا باقری که از عملکرد کمپین تغییر چهره مردانه مجلس حرف می‌زد ادامه پیدا کرد.
نظرات بینندگان