arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

گزارش دیلی بیست: زکزاکی، خمینیِ نیجریه، فرهنگ انقلاب ایران را در آفریقا اشاعه می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی بیست در گزارشی به تلاش‌های تاثیرگذار شیخ "ابراهیم زکزاکی،" برای اشاعه تفکر انقلابی در آفریقا پرداخت.

 دیلی بیست در گزارشی به قلم "فلیپ اوباجی" نوشت: شیخ "ابراهیم زکزاکی،" دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه، دشمن بزرگ گروه تروریستی بوکو‌حرام و در عین حال آمریکا است. شیخ زکزاکی از شاگردان تعالیم امام خمینی (ره) بوند و بوسیله رهنمودهای ایشان اسلام شیعه را پذیرفتند. چندی پیش طرفداران شیخ زکزاکی در شهر "زاریا،" واقع در شمال غرب نیجریه، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند و تعداد زیادی از شیعیان به خاک و خون کشیده شدند. منابع محلی ارتش نیجریه را عامل این کشتار می‌دانند و اعلام کردند حدود هزار مسلمان شیعه در این درگیری‌ها کشته شدند.

مقامات نیجریه مدعی شدند  هنگامیکه ژنرال "توکور بوراتای،" فرمانده نیروهای مسلح این کشور، 12 دسامبر (21 آذر) از منطقه‌ای شیعه نشین عبور می‌کرد، مورد سوء قصد نافرجام عده‌ای ناشناس قرار گرفت و همین موضوع آتش درگیری را شعله‌ور کرد. درگیریهای یاد شده به این دلیل اهمیت یافت که برخلاف گذشته درگیری میان نیروهای امنیتی نیجریه و تروریست‌های بوکو‌حرام رخ نداد؛ بلکه این بار مسلمانان شیعه هدف قرار گرفتند. این جمعیت شیعیان تحت هدایت شیخ زکزاکی بودند و از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 (1358) الهام می‌گیرند. جنبش اسلامی نیجریه هرگونه تلاش برای سوء قصد به جان فرمانده نیروهای مسلح این کشور را تکذیب کرد؛ اما همچنان مورد حملات شدید از سوی نیروهای امنیتی قرار دارند. شیخ زکزاکی نیز در جریان این درگیری‌ها مجروح شد و به گفته برخی منابع آگاه در بیمارستان نظامی نیجریه بستری است.

کارشناسان مسائل دیپلماتیک معتقد هستند مقامات نیجریه بابت وقوع انقلاب در این کشور به سبک انقلاب اسلامی ایران، نگرانی‌های عمیقی دارند. شیخ زکزاکی بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود: نیجریه باید بوسیله یک حکومت اسلامی هدایت شود و یکتاپرستی دین رسمی کشور شود.
این درحالیست که نیمی از جمعیت نیجریه مسیحی هستند و اکثریت مسلمانان این کشور نیز سنی هستند به همین دلیل فعالیت مذهبی و سیاسی شیخ زکزاکی با مخالفت‌های بسیاری مواجه شد و حملات گسترده‌ای علیه اقلیت شیعه نیجریه صورت گرفت. محدودیت‌هایی که علیه شیخ زکزاکی و پیروان او در نیجریه اعمال می‌شود تاکنون نتوانسته است خللی در هدف آنها که برقراری یک حکومت اسلامی شیعه است ایجاد کند. با توجه به اینکه شیخ زکزاکی شاگرد آیت الله خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، بوده است، نمی‌توان انتظار داشت دست از مبارزه کشیده و هدف خود را فراموش کند. توجه به این نکته است که بر شدت حملات علیه شیعیان نیجریه افزوده و شاهد کشتار جمعی این گروه از مسلمانان هستیم.

دیلی بیست در پایان نوشت: شیخ زکزاکی قادر است با پیروان اندک خود، انقلابی بزرگ در آفریقا به راه اندازد. او فرهنگ انقلابی ایران را الگوی راه خود قرار داده و قادر است مشابه آن را در نیجریه برپا کند.

نظرات بینندگان