arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

مجلس؛ واريز بيش از 53 ميليارد دلار درآمد نفتي به حساب ذخيره ارزي

مجلس شورای اسلامی مقرر کرد که در سال 1390 بانک مرکزی بیش از 53 میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام کشور را به حساب ذخیره ارزی واریز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس شورای اسلامی مقرر کرد که در سال 1390 بانک مرکزی بیش از 53 میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام کشور را به حساب ذخیره ارزی واریز کند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ این تصمیم مجلس در قالب جزء (ب) بند 12 لایحه بودجه سال 1390 کل کشور اتخاذ شد. رقم درج شده در متن جزء (ب) 52 میلیارد دلار بود اما بعد از آنکه نمایندگان مجلس، قیمت مبنایی هر بشکه نفت خام را از 80 دلار به 81 و نیم دلار افزایش دادند، 52 میلیارد دلار هم به بیش از 53 میلیارد دلار تغییر یافت. قرار شد کمیسیون مربوط، میزان دقیق افزایش را محاسبه کند. بنابراین، درج میزان دقیق مبلغی که باید امسال از محل فروش نفت به حساب ذخیره ارزی واریز شود (که قدری بیشتر از 53 میلیارد دلار است) در جزء (ب) بند 12، بعد از محاسبه کمیسیون بر اساس قیمت جدید تعیین شده برای هر بشکه نفت صورت خواهد گرفت. بر اساس بخش دیگری از این بند، وزارت نفت مکلف شد که از طریق شرکت های دولتی تابعه، همه منابع و دریافت های حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی را به هر صورت، پس از کسر بازپرداخت‌های بیع متقابل، بلافاصله مستقیم به خزانه داری کل کشور واریز کند. بانک مرکزی هم موظف است که هر ماه 14 و نیم درصد از این مبلغ را به عنوان سهم وزارت نفت به حساب مربوط واریز کند. بانک مرکزی در این چارچوب باید 20 درصد از این درآمد را هم به عنوان سهم صندوق توسعه ملی به حساب مربوط واریز کند. این بند یک تبصره درآمدی هم داشت.

در این تبصره بانک مرکزی موظف شد که 20 درصد درآمد حاصل از صادرات فرآورده های نفتی پالایشگاه‌ها(یی که از قیمت خوراک موضوع این جزء استفاده می کنند) و 20 درصد درآمد صادرات گاز طبیعی را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.
نظرات بینندگان