arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

افزایش جعل و کلاهبرداری در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مبارزه با جعل و کلاهبردای پلیس آگاهی ناجا از افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی، پیامکی و تحت پوشش شرکت‌های لیزینگی خبر داد.

سرهنگ رهبریان در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: متاسفانه علیرغم هشدارهای داده شده شاهد افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی در سطح جامعه بوده‌ایم و این شیوه از کلاهبرداری همچنان قربانی می‌گیرد.

وی همچنین به کلاهبرداری تحت پوشش شرکت‌های لیزینگی نیز اشاره کرد و افزود: افراد سودجو تحت پوشش شرکت‌های لیزینگی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند، در این خصوص لازم است شهروندان توجه داشته باشند که صرف ثبت شرکت و داشتن شماره ثبت برای فعالیت این شرکت‌ها کافی نیست و تنها آن دسته از شرکت‌های لیزینگی مجاز به فعالیتند که مجوز فعالیت از بانک مرکزی را داشته و نامشان نیز در سایت بانک مرکزی درج شده باشد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبردای پلیس آگاهی ناجا درباره اینکه در سال‌جاری میزان جرائم جعل و کلاهبرداری چقدر در کشور افزایش داشته نیز گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که در حوزه جعل و کلاهبرداری افزایشی حدود 15 درصدی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده کلاهبرداری ها در قالب فروش مال غیر، پیش فروش آپارتمان و خودرو، امور بازرگانی و تجاری و همچنین انجام امور اداری، اجاره مال غیر و... انجام می‌شود، درباره کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی اظهار کرد:‌ در این شیوه کلاهبرداران از طریق تماس تلفنی با شهروندان و با استفاده از چرب زبانی، انتساب خود به دستگاه های دولتی، نظامی و... درخواست خرید کالا یا خدماتی را کرده یا با ارسال پیامک برنده شدن در قرعه کشی و ... مالباختگان را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و با گمراه کردن مردم حساب آنان را از طریق انتقال وجه به روش کارت به کارت خالی می‌کنند.

رهبریان همچنین تصاحب غیرقانونی اموال و وجوه مردم، پیش فروش اقساطی خودرو و آپارتمان و ... را از دیگر شیوه‌های کلاهبرداران بر شمرد و افزود: در چنین مواقعی توصیه همیشگی پلیس این است که شهروندان باید از هر اقدامی از مراجع ذیصلاح استعلام‌های لازم را انجام داده و سپس اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

وی با اشاره به افزایش آمار کلاهبرداری و جعل در کشور گفت: با این وجود، پلیس آگاهی ناجا توانسته درصد بسیار بالایی از اینگونه جرایم را کشف و به همان نسبت افزایش در وقوعات، افزایش کشفیات نیز داشته باشند اما باید توجه داشت که هوشیاری مردم سهم زیادی در جلوگیری از افزایش وقوع چنین جرائمی دارد.
نظرات بینندگان