arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

تراز آب دریاچه ارومیه افزایش یافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود، از یک اتفاق مثبت درباره دریاچه ارومیه خبر داد: تراز آب دریاچه ارومیه در 30 آذر نسبت به آبان‌ماه، افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار با اشاره به سفر اخیر خود به استان آذربایجان غربی، نوشت:

«دیروز در سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از روستاها، از نزدیک در جریان پیشرفت دو طرح قرار گرفتم:

یک طرح که در 20 روستا انجام شده با هدف توان افزایی و مشارکت جوامع محلی برای رونق اشتغال، گردشگری و تولید است تا در کنار کشاورزی به تنوع در درآمد جوامع محلی کمک کند و از فشار وارده بر منابع آب و خاک ارومیه بکاهد. در این طرح که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به اجرا درآمده بانوان روستایی به ایجاد صندوق‌های محلی زنان اقدام کرده و به فعالیت پرداخته‌اند.

طرح دوم در قالب همکاری دولت ژاپن با سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال گذشته اخیر به اجرا در آمده است. این طرح در فاز نخست 41 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه را در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی با معرفی شیوه‌های کشاورزی پایدار در بر گرفته است. فاز دوم نیز اکنون در 75 روستا آغاز شده که برای آن توافق‌نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی امضا و سایت‌های پروژه در کمیته راهبری دو استان مشخص و با شرکت‌های اجرایی محلی نیز عقد قرارداد صورت گرفته است.

با اجرای این طرح از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به میزان 35 درصد کاسته شده است.

همان‌جا یک خبر خوش هم شنیدم که تراز آب دریاچه ارومیه در 30 آذر نسبت به آبان‌ماه، یک و نیم سانتی‌متر افزایش داشته است. این خبر برای دریاچه‌ای که سال‌هاست جز پایین رفتن سطح آب خبری از آن نمی‌آمده بسیار خوب است، به علاوه اینکه طی سال اخیر روند کاهش آب دریاچه کُند شده است.»

نظرات بینندگان