arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

وزیرخارجه عراق: ترکیه درحال تحمیل جنگ به عراق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه «مقاومت در مقابل نقض حاکمیت، قانونی است»، گفت: ترکیه با پاسخگو نبودن درباره درخواست عراق مبنی بر خروج نیروهایش از خاک عراق در حال تحمیل جنگ است.

به گزارش ایرنا، الجعفری روز جمعه یک روز بعد از درخواست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره برای خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: اگر طرف مقابل (ترکیه) بر مواضع خود (ادامه حضور نیروهای ترک در عراق) اصرار داشته باشد، همه گزینه ها، امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: عراق مخالف جنگ است اما اگر طرف مقابل (ترکیه) اصرار بر مواضع داشته باشد، گزینه ها باز است... مقاومت وقتی که هتک حاکمیت رخ دهد، قانونی است.
وزیر خارجه عراق ترکیه را متهم به بازی با درخواست خروج نیروهای خود از خاک عراق و تلاش برای استقرار مجدد این نیروها در جایی دیگر از خاک این کشور کرد.

وی تصریح کرد: تا کنون ترکیه به درخواست عراق برای خروج نیروهایش پاسخی نداده است. چه معنایی دارد که ترکیه نیروهای خود را از یک نقطه عراق به نقطه ای دیگر در خاک کشورمان جابجا کند؟ حاکمیت عراق، واحد و سرزمین آن واحد و همچنین نقض آن هم واحد است.
الجعفری افزود: امیدوارم ترکیه حکمت و عقلانیت را در دستور کار خود قرار دهد و این خطا را مرتکب نشود اما اگر چنین خطایی را مرتکب شود ملت و دولت عراق ساکت نخواهند ماند. اگر جنگی تحمیل شود مردان عراق قهرمان و شجاعند. اگر جنگ علیه ما تحمیل شود آن را با جنگ پاسخ خواهیم داد. طرف مقابل (ترکیه) با پاسخگو نبودن درباره درخواست عراق (خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور) در حال تحمیل جنگ است.

وزیر خارجه عراق گفت: عراق همپیمانی های قانونی با کشورهای ائتلاف (ائتلاف غربی ضد داعش به ریاست آمریکا) دارد و اگر این ائتلاف به مسئولیتش عمل نکند، خودش متاثر خواهد شد.
وی به همکاری «اطلاعاتی» عراق با روسیه اشاره اما ائتلاف نظامی با روس ها را رد کرد و گفت: روسیه در سوریه ضرباتی کمر شکن به تروریست ها وارد کرد؛ اگر مفهوم دخالت روسیه را اینگونه ببینیم، چنین چیزی در عراق وجود ندارد... اگر همکاری برای به دست آوردن اطلاعات باشد، بله...ما از اطلاعات (روس ها) استفاده می کنیم و اساسا جنگ علیه تروریسم تا حد زیادی به اطلاعات امنیتی متکی است.

الجعفری ادامه داد: اما ائتلافی بین ما و روس ها وجود ندارد. اگر روسیه همکاری بیشتری از عراق بخواهد، این موضوع را با حفظ حاکمیت عراق و مراعات قانون اساسی عراق و مد نظر قرار دادن التزام خود در برابر ائتلاف بین المللی، بررسی می کنیم.

روز گذشته (پنجشنبه) وزیر امور خارجه عراق طی سخنانی در نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب، خواهان محکوم کردن صریح دخالت نظامی ترکیه در کشورش شد.

پایگاه خبری الیوم السابع گزارش داد: ابراهیم الجعفری پنجشنبه از وزرای شرکت کننده دراین نشست در قاهره خواست با صدور بیانیه ای ضمن حمایت کامل ازبغداد، این اقدام آنکارا را به صراحت محکوم کرده و از سردمداران ترکیه بخواهند نیروهای نظامی خود را فوری از خاک عراق بیرون برده و از تکرار اینگونه اقدامات تجاوزگرانه بپرهیزند.

الجعفری گفت: عراق با تمام توان از شرف و سرزمینش دفاع می کند، تلاشهای دیپلماتیک عراق را نباید نشانه ضعف این کشور دانست بلکه برعکس این رویکرد نشان از قدرت ما داشته و نمایانگر اصرار ما بر حفظ روابط دیپلماتیک با تمام کشورهای دنیا از جمله ترکیه است.

وی تاکید کرد: ما همچنان به رویکرد دیپلماتیک با تمام کشورهای همجوار متعهد هستیم ولی اجازه زیرپا گذاشتن حاکمیت ملی عراق را به کسی نخواهیم داد.

نشست فوق العاده اتحادیه عرب روز پنجشنبه با حضور کشورهای عضو با هدف بررسی تجاوز ترکیه به خاک عراق برگزار شد.

اصرار آنکارا بر ادامه حضور نیروهایش در شمال عراق، به رغم درخواست های مکرر این کشور برای خروج فوری نظامیان ترکیه و عدم توفیق بغداد در مراجعه به شورای امنیت، بغداد را وادار کرد تا این موضوع را در نشست اتحادیه عرب مطرح کند.

دولت ترکیه تاکنون از پذیرش درخواست های بغداد مبنی بر خروج نیروهایش از خاک عراق پاسخ منفی داده و مدعی است که این اقدام با هماهنگی دولت عراق و برای کمک به این کشور در جنگ علیه داعش انجام شده است.

ارتش ترکیه از چند هفته قبل، بیش از یکهزار و 200 تن از نیروهای خود را با 15 دستگاه تانک و دهها خودرو نظامی سبک و سنگین، بدون اطلاع دولت عراق، وارد پایگاه زلیکان در بعشیقه واقع در 110 کیلومتری عمق خاک عراق در استان نینوا کرد که این امر با واکنش تند دولت و جریان های سیاسی عراق روبرو شد.

نظرات بینندگان