arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

ایران شکایتش را از روسیه پس می‌گیرد

وزیر صنعت و تجارت روسیه از وعده تهران برای پس گرفتن شکایتش از مسکو به دلیل خودداری از تحویل سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی النشره در گزارشی نوشت: وزیر صنعت و تجارت روسیه از وعده تهران برای پس گرفتن شکایت خود از این کشور به خاطر خودداری از تحویل سامانه «اس ۳۰۰» خبر داد.

 «دنیس مانتوروف» تاکید کرد مسکو از تهران قول گرفته است ایران شکایت قضایی خود را علیه شرکت «روس ابورن اکسپورت» به خاطر خودداری روسیه از ارسال سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران، پس بگیرد.

وی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «طرف ایرانی به ما قول داده است شکایت خود را پس بگیرد و به نظر من این اقدام به زودی صورت خواهد گرفت.»

این پایگاه می‌افزاید، یک منبع در هیئت همکاری فنی نظامی به خبرگزاری روسی تاس گفت، روند تحویل سامانه موشکی ضدهوایی روسی «اس ۳۰۰ بی‌ام او ـ ۲» به ایران در ژانویه (اواسط ماه دی) سال آینده آغاز خواهد شد.

یادآور می‌شود مسکو و تهران در سال ۲۰۰۷، قراردادی ویژه در خصوص فروش ۵ مجموعه سامانه «اس ۳۰۰» به ایران امضاء کردند اما دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، در سال ۲۰۱۰ با استاد به قطعنامه‌های بین المللی ارسال این سامانه‌ها را به ایران ممنوع کرد این اقدام منجر به لغو قراردادی شد که ارزش آان بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار بود و روسیه نیز مبلغی را که به عنوان پیش پرداخت از ایران گرفته بود، به تهران پس داد.

در پی لغو این قرارداد، ایران با اقامه دعوی در دادگاه بین المللی ژنو، علیه روسیه به خاطر عمل نکردن به قرارداد، خواستار دریافت غرامت حدود ۴ میلیارد دلاری از مسکو شد.
نظرات بینندگان