arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

معاون وزیر علوم: دانشجویانی که برخلاف قانون اخراج شده اند درخواست تجدیدنظر دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی وزیر علوم درباره دانشجویان اخراج شده و ستاره دار گفت: مبنای کار دولت یازدهم این است که چنانچه دانشجویی طبق قانون شورایعالی انقلاب فرهنگی حق ورود به دانشگاه را ندارد این حکم به طور صریح ابلاغ شده و در غیر این صورت باید به دانشگاه برگردد.
 
سید ضیاء هاشمی در گفت و گو با ایرنا افزود: در فصل 6 منشور حقوق دانَشجویی که به حقوق انضباطی دانشجویان می پردازد، به صراحت آمده است که دانشجو حق اطلاع از اتهام، دادرسی عادلانه و سریع، دفاع از خود، آگاه شدن از حکم صادره و حق تجدیدنظرخواهی دارد. 

وی اضافه کرد: در واقع این منشور برای آن تدوین شده که ادبیات قانونمندی را در دانشگاهها تسری داده و دانشجویان را به وکیل خود تبدیل کرده و از تعرض به حقوق آنها جلوگیری شود. 

هاشمی تصریح کرد: دانشجو حق دارد پس از اعلام هر حکمی از جمله اخراج از دانشگاه، نسبت به آن اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر کند که البته با توجه به نوع اتهام، مراجع تجدید نظر خواهی متفاوت است ولی در نهایت باز هم می تواند در دیوان عدالت اداری نسبت به احکام قطعی شده، اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر کند. 

وی با بیان اینکه بنای وزارت علوم در دولت یازدهم اجرای شفاف و بدون ابهام قوانین است گفت: طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، افرادی که به فساد شهرت داشته باشند، معاندین انقلاب اسلامی و نظام یا معتادین آشکار به مواد مخدر؛ حق ورود یا ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند که شاخص های آن نیز در قانون تعریف شده است. 

هاشمی ادامه داد: در دولت یازدهم، پرونده دانشجویانی که از تحصیل بازمانده بودند بررسی و پیگیری شده و تکلیف آنها روشن شده است. یعنی اگر دانشجویی طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی ممنوع التحصیل بوده به وی ابلاغ شده است و اگر برخورد غیرقانونی و سیلقه ای با وی صورت گرفته بوده به دانشگاه بازگشته است چرا که مبنای کار ما اجرای شفاف قانون و پرهیز از ابهام است. 

وی تاکید کرد: تاکنون هر دانشجوی اخراجی که به ما مراجعه و درخواست بررسی و تجدید نظر حکم خود را داده، موضوع را مورد پیگیری قرار داده ایم و حتی اگر همین امروز هم دانشجویی بیاید و تقاضای بررسی مجدد حکمش را بدهد ما به طور خیلی جدی مساله را پیگیری و روشن خواهیم کرد.

نظرات بینندگان