arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

ماسک ضخیم استفاده کنید/آلودگی هوا موجب تغییرات مزمن غیرقابل برگشت ریوی می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تغییرات مزمن غیرقابل برگشت ریوی در نتیجه آلودگی طولانی مدت هوا، گفت: برای پیشگیری از عوارض آلودگی هوا باید از ماسک های ضخیم و فیلتر دار استفاده شود.

محمدرضا فضل الهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: ماسک های معمولی اثر زیادی در پیشگیری از اثر آلودگی هوا بر سیستم تنفسی ندارد و بهتر است از ماسک های استاندارد N95 استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امکان تهیه ماسک فیلتردار وجود ندارد ، استفاده از دو ماسک معمولی باهم، نیز تا حدودی می تواند در برابر هوای آلوده محافظت کننده باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: با افزایش وسائط نقلیه ، آلاینده هایی مانند دی اکسیدکربن، نیتروژن و گوگرد در هوای کلانشهرها دیده می شود که علاوه بر آنها، ازن، سرب و ذرات معلق نیز از جمله آلاینده های شایع هوا به شمار می روند.

فضل الهی افزود: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به دلیل داشتن خاصیت نفوذپذیری بیشتر به راه های هوایی تحتانی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بسته به تراکم آلاینده ها موجب بروز یا تشدید مشکلات تنفسی به ویژه حملات آسم می شوند.

وی ادامه داد: همچنین ورود آلاینده های هوا به دستگاه فوقانی تنفسی موجب آبریزش بینی و سوزش گلو و چشم می شوند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد تماس طولانی مدت با آلاینده های هوا به ویژه ریزگردها موجب افزایش حساسیت راه های هوایی و تغییرات مزمن غیرقابل برگشت ریوی می شوند.

فضل الهی گفت: آلاینده های هوا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب بروز یا تشدید بیماری های تنفسی می شوند؛ در حالت اول ، آلاینده ها بطور مستقیم روی سیستم تنفسی تاثیر می گذارند و در حالت دوم با تغییر ساختاری روی گرده های آلرژی زای گیاهان موجب افزایش شدت حساسیت زایی گرده ها می شوند.

**اثرات سریع هوای آلوده روی دستگاه تنفسی 
این فوق تخصص آسم و آلرژی اظهار داشت: اثرات هوای آلوده می تواند سریع و مقطعی بوده و در مواقع پیک آلاینده ها در هوا ، اثرات حاد ایجاد می کند.

فضل الهی افزود: هوای آلوده دارای اثرات مزمن و طولانی مدت نیز هستند.

وی یادآور شد: بروز علائم و شدت بیماری های تنفسی در افرادی که مستعد ابتلا به آسم بوده و در شهرهای آلوده زندگی می کنند، بیشتر از دیگران است.

**تردد در فضای باز هنگام آلودگی هوا ممنوع
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مهم ترین درمان عوارض هوای آلوده، پیشگیری و دوری از محیط آلوده است و مسئولان باید در این زمینه همه اقدامات را انجام دهند.
فضل الهی افزود: مبتلایان بیماری های قلبی و عروقی ، کودکان ، سالمندان و مبتلایان به بیماری های تنفسی از جمله آسم باید در مواقع پیک آلودگی هوا کمتر در فضای باز قرار گیرند و لازم است درمان بیماری خود را پیگیری کنند .

وی خاطرنشان کرد: البته آلاینده های هوا می توانند در فضای بسته نیز نفوذ کنند اما به اندازه فضای بیرون نیست.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان