arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۴

گام هاي موثر ايران در اجراي برجام

تونر: ابزارهاي مختلفي داريم براي اينکه قانون جديد رواديد آمريکا با اجراي برجام تداخلي ايجاد نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مارک تونر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: ما بيانيه اي را با نام جان کري وزير خارجه منتشر کرديم. او در اين بيانيه خواسته است که اعلام کند که ما درباره پيشرفت هاي صورت گرفته در جهت اجرايي سازي طرح جامع اقدام مشترک در رابطه با برنامه اتمي ايران  در کجا قرار داريم.
تونر ادامه داد: همانطور که وزير خارجه در بيانيه خود اين موضوع را به طور شفاف اعلام کرد، ايران گام هايي را که متعهد شده است، برداشته است تا به جهان نشان دهد که برنامه اتمي اش منحصرا صلح آميز است و اينگونه باقي خواهد ماند.
وي افزود: در حالي که ما هنوز در روز اجرايي سازي قرار نداريم، گام هايي که پيشتر برداشته شده است، ما و متحدانمان را به روشي منسجم و محکم و قابل بررسي در امنيت بيشتري قرار داده است. يکي از گام هاي مهم اوايل امروز برداشته شد  و آن زماني بود که يک کشتي حامل حدود يازده هزار و سيصد و چهل کيلوگرم از اورانيوم غني سازي شده با غناي کم ايران، اين کشور را به مقصد روسيه ترک کرد.
خروج اين محموله به تنهايي زمان تخميني گريز هسته اي را که بر اساس آن ايران مي توانست به اورانيوم تسليحاتي براي ساخت يک سلاح اتمي دست پيدا کند، از سه ماه تا يک سال افزايش مي دهد.
تونر ادامه داد: بنابراين اين بخشي از معادله تکنيکي است که زمان گريز هسته اي را در روز اجرايي سازي به مدت حداقل يکسال تضمين مي کند. شماري از کشورها در انتقال اين محموله مشارکت داشته اند. وزير خارجه امروز صبح با همتايان نروژي و قزاق خود صحبت کرد و به طور ويژه از آنها به خاطر مشارکت در اين موضوع  تشکر کرد.

ايران در اجراي برجام حرکت رو به جلويي داشته است

وي افزود: ايران همچنين درباره برچيدن بخش قابل توجهي از زيرساخت هاي غني سازي اورانيوم خود و برداشتن هسته کنوني راکتور اراک هم حرکت رو به جلويي داشته است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي البته تمامي گام هاي برداشته شده را راستي آزمايي خواهد کرد. آژانس همچنين آمادگي خود را براي اجرايي سازي رژيم راستي و نظارت بر تمامي برنامه اتمي ايران و به طور ويژه در رابطه با طرح جامع اقدام مشترک حفظ خواهد کرد.
ما همچنان به مشورت نزديک خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي و ديگر متحدانمان در گروه پنج به علاوه يک همزمان با حرکت آژانس به طرف راستي آزمايي ادامه خواهيم داد تا ايران به تمامي تعهدات کليدي خود عمل کند.

راهبرد آمريکا نيست که از تجارت مجاز با ايران جلوگيري کند

اين سخنگو گفت: ما همچنان خود را متعهد مي دانيم که اجرايي سازي تحريم هاي مرتبط با تعهدات را بر اساس طرح جامع اقدام مشترک پيگيري کنيم. تيم ما با تلاش فراوان خود را براي روز اجرايي سازي آماده مي کند.
زماني که آن روز فرا برسد رفع تحريم هاي مرتبط به موضوع اتمي بر اساس طرح جامع اقدام مشترک اجرايي خواهند شد. اين راهبرد آمريکا نيست که از تجارت مجاز با ايران جلوگيري کند.
تونر ادامه داد: ما تلاش مي کنيم که اجرايي سازي کامل طرح جامع اقدام مشترک به اهداف خود و آنچه که در آغاز اين مذاکرات به آن اشاره کرديم، دست پيدا کند.
بر اساس اين هدف اين موضوع بايد تضمين شود که برنامه اتمي ايران منحصرا براي مقاصد صلح آميز است و خواهد بود.
تونر در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: چرا شما در بيانيه خود به جاي اورانيوم به غناي کم از کلمه مواد اورانيوم با غناي کم استفاده کرده ايد ،گفت: در حقيقت اين مواد ترکيبي از مواد متشکل از اورانيوم با غناي کم بوده است. در اين مواد ،اورانيوم با غناي پنج درصد ، شکل اکسيد اورانيوم بيست و پنج درصد و صفحه هاي سوخت وجود داشته است. اين محموله ترکيبي از تمامي زرادخانه کنوني ايران بوده است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: آيا معتقديد که بدون توجه به آنچه که آژانس بين المللي انرژي اتمي راستي آزمايي خواهد کرد، آيا دولت آمريکا معتقد است که با ارسال اين محموله ،ايران در حال حاضر زير سيصد کيلوگرم اورانيوم دارد،گفت: اين موضوع سبب مي شود که با نزديک شدن به روز اجرايي سازي  ايران بيش از سيصد کيلوگرم اورانيوم نداشته باشد.
تونر ادامه داد: ما همچنان منتظر اين موضوع هستيم که آژانس بين المللي انرژي اتمي اين موضوع را که آيا ميزان زرادخانه آنها سيصد کيلوگرم است، راستي آزمايي کند. ما منتظريم که آژانس اين موضوع را تاييد کند.
اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: بخشي از بيانيه شما براي من بي معني است. شما مي گوييد که بر اساس راهبرد آمريکا  از تجارت مجاز با ايران جلوگيري نمي کنيد. اگر اين تجارت مجاز است پس چرا از لفظ جلوگيري استفاده مي کنيد،گفت: اظهارات آشفته و سراسيمه اي درباره قانون جديد مربوط به صدور رواديد و اينکه اين موضوع مي تواند مسافرت هاي مجاز تجاري به ايران را تحت تاثير خود قرار دهد ، بيان شده است.

قانون رواديد نمي تواند از عمل به تعهدات ما درباره طرح جامع اقدام مشترک جلوگيري کند


همانطور که در نامه جان کري وزير خارجه به ظريف وزير خارجه ايران به طور شفاف ذکر شده است ، تغييرات در قانون رواديد نمي تواند از عمل به تعهدات ما درباره طرح جامع اقدام مشترک جلوگيري کند. ما تلاش مي کنيم که بر روي اين موضوع تاکيد کنيم.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در پاسخ به سوال همين خبرنگار که پرسيد: وزارت خارجه ايران امروز اعلام کرد در برابر هرگونه اقدام در نقض طرح جامع اقدام مشترک پاسخ لازم را در نظر خواهد گرفت، آيا با اين نظر دولت ايران موافقيد که تغييرات در قانون صدور رواديد در تضاد با توافق اتمي است،گفت: ما با اين موضوع موافق نيستيم. نامه جان کري وزير خارجه اين موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است و اين نامه هفته گذشته منتشر شد، هرگونه تغيير در قانون صدور رواديد ما را از عمل به تعهداتمان بر اساس طرح جامع اقدام مشترک بازنخواهد داشت.
تونر ادامه داد: ما قانون جديد رواديد را اجرايي مي کنيم و اين موضوع دخالتي در تجارت مشروع با ايران و در حيطه هايي که تحريمها رفع خواهند شد و زماني که ايران به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک عمل خواهد کرد، نخواهد داشت.
وي افزود: ما معتقديم که اين قانون جديد به هر روشي نمي تواند از تلاش ما براي عمل به تعهداتمان بر اساس طرح جامع اقدام مشترک جلوگيري کند. من نمي توانم سخني درباره اينکه سياستمداران ايراني درباره اين موضوع چه مي گويند ، داشته باشم.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا افزود: سخنان وزير خارجه (جان کري) به خوبي و به روشني اين موضوع را بيان مي کند که ما ابزارهاي مختلف و بالقوه اي در اختيار داريم تا اين موضوع را تضمين کنيم که اين قانون جديد با اجرايي سازي طرح جامع اقدام مشترک و يا مسافرت تجاري مشروع به ايران تداخلي ايجاد نکند. ما درباره اين موضوع پيشتر صحبت کرده ايم.
خبرگزاری صداو سیما
برچسب ها: اورانیوم ، ایران ، تونر
نظرات بینندگان