arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

بعیدی نژاد: هیات عالی نظارت بر برجام رفتار آمریکایی ها را رصد می کند

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران ادامه داد: اما اقدام دوم کنگره، بیانیه و نه مصوبه از سوی ٢٢٦ نماینده مبنی بر توصیه به دیوان عالی آمریکا جهت تایید پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی از اموال بانک مرکزی ایران می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه از رصد دقیق هیات عالی نظارت بر برجام نسبت به رفتارهای آمریکایی ها خبر داد و گفت: در برابر هر تصمیمی که به نقض تعهدات آمریکا تحت برجام بینجامد بطور جدی واکنش نشان خواهیم داد.
 
به گزارش ایرنا، حمید بعیدی نژاد روز چهارشنبه در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود افزود: در روزهای اخیر سه اقدام و تصمیم متخذه از سوی کنگره آمریکا نگرانی هایی جدی در ایران برانگیخت و نشان داد که متاسفانه کنگره آمریکا همچنان به شدت تحت تاثیر و نفوذ لابی های صهیونیستی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: اقدام اول در ایجاد محدودیت صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها برای سفر به عراق، سوریه ، سودان و ایران است که چنانچه بخواهد به همان شکل که نوشته شده به اجرا در آید نقض تعهدات آمریکا در تفاهم هسته ای خواهد بود و بی شک با عکس العمل جدی ایران مواجه خواهد شد.

این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: وزیر خارجه آمریکا در همین چارچوب به ایران تعهد داده است که قطعا دولت آمریکا از چنان اختیاراتی برخوردار است که این مصوبه کنگره را بنحوی اجرا کند که نافی تعهدات آمریکا در برجام نباشد.

بعیدی نژاد اظهار داشت: اما دو اقدام دیگر کنگره از ماهیت متفاوتی برخوردار هستند. اقدام اول درج مصوبه ای در قانون بودجه آمریکا است که دولت را مکلف به پرداخت غرامت به هر یک از گروگان های آمریکایی در ایران از محل جریمه های بانکی اروپایی می کند.

وی افزود: طبیعی است که این تصمیم یک تصمیم داخلی در آمریکاست و اینکه دولت آمریکا چگونه و در چه شرایطی می خواهد به گروگانها غرامتی بدهد، ارتباطی به ایران پیدا نمی کند. پرونده موضوع گروگانگیری سالها پیش بر اساس بیانیه الجزایر حل و فصل نهایی شده است.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران ادامه داد: اما اقدام دوم کنگره، بیانیه و نه مصوبه از سوی ٢٢٦ نماینده مبنی بر توصیه به دیوان عالی آمریکا جهت تایید پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی از اموال بانک مرکزی ایران می باشد.

بعیدی نژاد اضافه کرد: این بحث موضوعی قدیمی است که به انفجارهای سال ١٩٨٣ در لبنان و انفجار سال ١٩٩٦ در عربستان و تلاش رسانه های غربی جهت وارد آوردن اتهامات بی اساس مبنی بر دست داشتن ایران در این انفجارات علیه نیروهای آمریکایی مربوط می شود.

وی یادآور شد: بعد از این انفجارات وکلای قربانیان این انفجارات با توجه به اتهامات بی اساس علیه ایران به تلاش های گسترده ای برای کسب غرامت از ایران دست زدند تا آنکه با پیشنهاد تصویب قانون ضد ایران در سال 2012 توسط دولت آمریکا، زمینه مساعدی برای اقدام علیه ایران به دست وکلای خانواده ها فراهم شد.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: همزمان با اوج تنش ها و تحمیل تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تصویب تحریم های جدید یکجانبه علیه ایران در کنگره، در همان سال 2012 وکلای قربانیان توانستند رایی از دادگاه بگیرند که با توجه به اتهام بی اساس دست داشتن ایران در این انفجارات، این غرامت ها از اموال بانک مرکزی ایران به مبلغ یک میلیارد و 750میلیون دلار نزد سیتی بانک نیویورک پرداخت شوند.

بعیدی نژاد افزود: البته پیش از تصویب این قانون، اوباما برای جلوگیری از وخامت اوضاع و منع دست اندازی دادگاه به اموال بانک مرکزی دستور توقیف اموال را صادر کرد.

وی اظهار کرد: همزمان بانک مرکزی ایران به عنوان مصداق دخالت دادگاه در امور فراتر از صلاحیت خود فرجام خواهی کرد که موضوع برای بررسی بیشتر به دیوان عالی آمریکا رفت.

این مقام دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در نامه اخیر، جمعی از نمایندگان کنگره به دیوان عالی آمریکا توصیه کرده اند که رای قبلی دادگاه را تایید کند. این بیانیه هر چند به معنای اعمال فشار سیاسی علیه دیوان عالی آمریکا می باشد، اما واجد آثار حقوقی نیست و موضوع کماکان در دستور کار دیوان عالی قرار دارد.

بعیدی نژاد با بیان این که بر این اساس هنوز اتفاق جدیدی نسبت به مصادره اموال کشورمان و پرداخت به خانواده ها بوقوع نپیوسته است، تصریح کرد: جدا از ماهیت تقبیح آمیزی که اینگونه اقدامات توسط کنگره آمریکا در بر دارد، عجیب برخورد شتابزده برخی رسانه ها در ایران در گره زدن این دو اقدام اخیر در کنگره آمریکا به تفاهم هسته ای می باشد.

وی گفت: همانطور که بارها تاکید شده است مذاکرات هسته ای و برجام فقط به موضوع هسته ای محدود بوده است و نباید این تصور نادرست را در جامعه ایجاد کرد که با تفاهم در خصوص برجام، قرار بوده است تمامی رفتارهای خصومت آمیز آمریکا علیه ایران نیز پایان یابد و روابط دو کشور به حالت عادی درآید.

بعیدی نژاد اشاره کرد: خصومت های آمریکا نسبت به ایران حاصل ریشه های عمیق چند دهه دخالت های آمریکا در امور ایران می باشند و ایجاد خوشبینی غیر واقعی و ناشیانه برای حل این خصومت ها از یکطرف و مرتبط کردن این امور به اجرای برجام که فرصت حل بحث هسته ای ایران را هم از میان می برد هیچ خدمتی به کشور و آرمان های استقلال خواهی مردم عزیزمان نمی کند.

وی تاکید کرد: نباید شک داشته باشیم که نمایندگان کنگره تحت اثر لابی صهیونیستی قطعا از هر تلاشی برای مانع ایجاد کردن در برابر اجرای برجام دریغ نخواهند کرد و برخی نمایندگان کنگره حتی از هم اکنون طرح های مختلفی را در زمینه های مختلف در جهت وضع برخی تحریم ها و یا محدودیت های جدید با هدف ایجاد بن بست در موفقیت اجرای تفاهم هسته ای مبادرت می کنند.

بعیدی نژاد ادامه داد: در همین چارچوب از رسانه ها انتظار می رود که برای جلوگیری از التهاب غیر لازم در میان مردم عزیزمان، هر اقدامی از سوی نهادهای حکومتی آمریکا را فوری و بدون ارزیابی دقیق به حساب نقض تفاهم هسته ای نگذارند.

وی تاکید کرد: بدیهی است که مقامات کشورمان به ویژه هیات عالی نظارت تمامی رفتارهای دولتمردان آمریکا را تحت نظارت دقیق دارند و در برابر هر تصمیمی از سوی آمریکا که به نقض تعهدات آمریکا تحت برجام بینجامد بطور جدی واکنش لازم را نشان خواهد داد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان