arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۴

معاون وزیر خارجه: بحث موشکی از بحث برجام کاملا جدا است

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات هسته ای و توافق برجام به معنای پایان خصومت های آمریکا ضد ایران نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات هسته ای و توافق برجام به معنای پایان خصومت های آمریکا ضد ایران نیست.

به گزارش انتخاب، سید عباس عراقچی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش‌های اخیر موشکی گفت: دیدگاه‌های ما کاملا روشن است و به مقامات آمریکایی و مقامات ۱+۵ کاملا منعکس شده که بحث موشکی از بحث برجام کاملا جدا است و به برنامه‌های موشکی خود ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هیچ تزلزلی در این خصوص نخواهیم داشت و هر حرکتی که بخواهند در این راستا انجام دهند، منجر به گسترش و شتاب بیشتر در برنامه موشکی ما خواهد شد، اظهار داشت: بعد از آزمایش موشک عماد خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که برجام نقض نشده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی ما نقض قطعنامه (2231) است نه برجام، اظهار داشت: پاسخ قاطع ما به آمریکا پیشبرد برنامه‌های دفاعی است.

عراقچی ادامه داد: ما همواره نگران هستیم و همانطور که همیشه گفته‌ایم همواره با بدبینی مذاکره کرده‌ایم و الان هم در تعاملاتمان با بدبینی با آمریکایی‌ها برخورد می‌کنیم و همه تدابیری که اتخاذ می‌شود مبتنی بر همین است.

رئیس ستاد رسیدگی به اجرای برجام با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه دارد و ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: توان موشکی ما قابل مصالحه و مذاکره نیست.

عراقچی گفت: نامه‌ای که مقام معظم رهبری در آن برجام را تایید فرمودند با الزامات و شرایط آن کاملا مشخص است و به طرف‌های مقابل منعکس شده اینها را باید به طور دقیق مدنظر قرار داد.
معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: همین بحث‌ها بود که وزارت خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که علیرغم خبرهایی که در رسانه‌ها پخش شده، ولی آنها کماکان در حال بررسی این موضوع هستند و فعلا از اینکه تحریم‌های جدید را برقرار کنند خودداری کردند.

عراقچی درباره دستور رئیس جمهور به وزیر دفاع نیز گفت: نامه رئیس جمهور دقیقا براساس همین بدبینی و براساس همین نگرانی نسبت به حرکات خصومت آمیز آمریکایی‌ها طراحی شده و دستوراتی دادند که اگر آنها چنین خبطی را انجام بدهند برخورد ما برخوردی قاطع و محکم خواهد بود.

وی ادامه داد: معنایی که از حرکات این چند ماهه آمریکایی‌ها برداشت می‌شود‌، گروه‌هایی هستند که در آمریکا به دنبال برهم زدن برجام هستند اینها در یکی دو سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که جلوی مذاکرات را بگیرند بعد از اتمام مذاکرات سعی کردند که برجام نتواند از سد کنگره عبور بکنذ و بعد از آن هم سعی کردند به هر نحوی اجرای موفق برجام را متوقف کنند.
عراقچی اضافه کرد: این لابی‌های مختلف، رژیم صهیونیستی و برخی از منطقه در این حرکت‌ها نقش دارند و تمام تلاش خود را در کنگره کرده‌اند که موانع متعددی را در سر راه اجرای برجام ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه آمریکا را نباید محدود به چند ماه اخیر دانست، اظهار داشت: این سیاست‌ها در طول 30 و چند سال اخیر ادامه داشته و ما هر روز با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه بودیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که مذاکرات هسته‌ای به معنای خاتمه دادن به خصومت‌های آمریکا علیه ایران نیست، افزود: ما به دنبال مدیریت یکی از مواردی هستیم که بین ما و آمریکا و اروپا و شورای امنیت وجود دارذ و آن بحث هسته‌ای است و فقط هم در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم.

عراقچی گفت: بنابراین موضوع هسته‌ای و رسیدن به توافق در موضوع هسته‌ای اصلا به معنی اینکه سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران خاتمه پیدا کرده نیست، این سیاست‌ها ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: عواملی هم در این بین هستند که می‌خواهند از این فضا استفاده بکنند و جلوی اجرای برجام یا حداقل جلوی اجرای موفق برجام را بگیرند و اجازه ندهند که ایران از منافع اجرای برجام منتفع بشود.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که برخی لابی‌های متصل به رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا برای ما دستورکار تهیه کنند که چگونه حرکت بکنیم.

وی گفت: هیچکس نباید توقع داشته باشد که خصومت آمریکا علیه ایران خاتمه پیدا کرده باشد تا وقتی که جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی است و تا وقتی که در برابر سلطه گری‌های آمریکا در سطح منطقه و بین‌المللی ایستادگی می‌کند و تا وقتی که به دنبال اهداف و اصول جمهوری اسلامی است این خصومت ادامه دارد، کسی نباید این امید را داشته باشد که مذاکرات هسته‌ای و توافق هسته‌ای به خصومت‌های آمریکا خاتمه بدهد و از ابتدا هم چنین هدفی نبوده و نه ما دنبالش بودیم و نه این هدف اصولا قابل رسیدن است.

عراقچی افزود: بنابراین این تصور برخی‌ها امید کاملا واهی و اشتباهی است که بعد از مذاکرات آمریکایی‌ها با ما رفیق خواهند شد تصور غلطی است و از ابتدا که ما مذاکرات را شروع کردیم به کرات عرض کرده بودم که این خصومت ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: مذاکرات به معنای ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا نیست به معنای خاتمه یافتن خصومت‌ها و درگیری‌ها نیست، به معنای رضایت دادن ایران به سیاست‌های سلطه گرایانه آمریکا یا رضایت دادن آنها به اصول و اهداف انقلاب اسلامی نیست، کماکان مسیر چالش بین ایران و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد فقط در موضوع هسته‌ای که آن هم تنها بین ایران و آمریکا نیست، بلکه بین ایران و شورای امنیت و بین ایران و اروپایی‌ها است این موضوع را ما در قالب یک حرکت چند جانبه‌ بین المللی با مشارکت چین، روسیه، اروپایی‌ها و آمریکا مدیریت می‌کنیم تا به راه‌حلی برسد که مورد پذیرش جامعه بین‌الملل باشد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه خواهد داشت، افزود: به همین دلیل هم رئیس جمهور خیلی قاطعانه به وزیر دفاع دستور دادند که اگر در جهت محروم کردن ایران از حق مشروع خودش بخواهند خللی ایجاد بکنند، به برنامه موشکی خودمان با شتاب بیشتری نسبت به گذشته ادامه خواهیم داد.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان