arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۴

نهاوندیان: معلوم نیست در سال‌های گذشته 22 میلیارد دلار در کجای بازار پخش شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش تورم در جامعه گفت: متأسفانه در گذشته بجای اینکه ریشه اصلی مشکلات که تورم بود کنترل شود، نرخ ارز را ثابت نگه می‌داشتند و ۲۲ میلیارد دلار معلوم نیست در کجای بازار پخش شد.

محمد نهاوندیان عصر امروز جمعه در پایان سفر دو روزه خود به قم به سوالات خبرنگاران استانی قم پاسخ داد که مهم‌ترین اظهارات وی در این نشست به این شرح است:  

** در اصلی ترین رویکردهایی که دولت اتخاذ کرده هم ارشادات مراجع تقلید و هم حمایت مراجع عظام را داشته‌ایم؛ گفت: خوشبختانه با مسئله هسته‌ای که به چالشی برای کشور تبدیل شده بود با حمایت مراجع و مقام معظم رهبری رو به رو بودیم که هم حفظ جایگاه ایران شد و هم تحریم‌های ظالمانه برداشته خواهد شد. 
** دستور رئیس جمهور آمریکا در مورد توقف تحریم‌های هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید. لذا با حصول اطمینان از آنچه آن‌ها باید انجام می‌دادند که وارد کردن اورانیوم کیک زرد بود، قبل از اینکه ایران قدمی بردارد انجام شد؛ لذا شرایط به سمتی می‌رود که ما اجرایی شدن برجام را پیش رو داشته باشیم. 
** ماجراجویی‌هایی از سوی دشمنان صورت می‌گیرد که جلوی اجرای برجام گرفته شود که با هوشمندی در مقابل اظهارات بی‌اساس توسط وزارت خارجه گرفته شده و امیدواریم که طرف مقابل با درک از واقعیت‌های ایران از هر گونه اقدامی که لطمه به فضای توافق بزند، خودداری کند، و ما بتوانیم از حصول اطمینان از انجام تعهدات طرف مقابل، روز اجرایی شدن را پیش رو داشته باشیم که در آن شرایط لغو تحریم‌ها تحقق پیدا خواهد کرد و هزینه‌هایی که این تحریم‌ها بر ملت ایران تحمیل کرد از جمله محدودیت صادرات، بر طرف شود. 
** تعدد نامزدها نشان از حضور قوی با رویکرد مثبت است که نشان می‌دهد که اعتماد به نظام افزایش پیدا کرده و هم امید به آینده که امیدواریم همین تجلی را در انتخابات نیز شاهد باشیم. 
** خالی کردن سفره‌های زیر زمینی که در گذشته اتفاق افتاد، ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اثرات آن مشخص می‌شود؛ در خصوص مسئله آلودگی هوا نیز باید طرفداران محیط زیست توجه جامعه را به این سمت سوق دهند که الگوی زندگی خود را مورد تجدید نظر قرار دهیم و مثلا درجه حرارتی محیطیمان را ۴درجه کم کنیم؛ از طرفی معضل جدی در آلودگی کربنی داریم؛ خودروهای دودزا را می‌توان تصمیم اساسی گرفت و البته باید به مشکلات پیش روی آن نیز توجه کرد. برای مثال در تهران حجم عمده‌ای از آلودگی هوا موتورسیکلت‌ها هستند و از طرفی این وسیله، نان آور یک خانواده محسوب می‌شود؛ اگر مثلا در گذشته اولویت به موتورسیکلت برقی داده می‌شد شاید مشکلات امروز کمتر بود. 
** برای تعیین نرخ ارز باید متناسب با تورم داخلی و خارجی تعیین شود. متأسفانه در گذشته بجای اینکه ریشه اصلی مشکلات که تورم بود کنترل شود، نرخ ارز را ثابت نگه می‌داشتند و ۲۲ میلیارد دلار معلوم نیست در کجای بازار پخش شد؛ اما اکنون توفیق حاصل شد و تورم نقطه به نقطه به تک رقمی رسید. 
** توفیقات دولت در این دو سال با وجود تحریم‌ها انجام شده و هنوز تحریم‌ها برداشته نشده و انشاالله روز اجرایی شدن برجام، تازه آن روز موانع از سر راه برداشته می‌شود و در آن راه باید تاخت و به رشد اقتصادی رسید. 
** نرخ ارز گرچه در ماه‌های اخیر کمی افزایش یافته اما با بی‌برنامگی در این عرصه که قبلا بود روبرو نیستیم؛ البته با عرصه بیشتر ارز در بازار، 
** نظر مقام معظم رهبری که به صراحت در انتخابات ۹۲ بیان شد و مؤثر در حماسه سیاسی بود، این بود که رأی مردم حق الناس است؛ هیچ کس نباید به دنبال تبدیل رأی باشد؛ مردم باید فرصت داشته باشند که رأی خود را با آزادی ابراز کنند.

** دولت شاید خودش سلیقه سیاسی خاص داشته باشد، اما باید زمینه تجلی پیدا کردن آزادی سیاسی را فراهم کند و از این رو ما می‌خواهیم سلیقه سیاسی خود را تحمیل نکرده و خود را موظف می‌دانیم زمینه‌ای برای تجلی حضور مردم ایجاد تا شاهد یک انتخابات سالم و قانونی باشیم. در چنین فضایی مردم هم تشویق شوند که حضور پرشکوه داشته باشند؛ اگر این مؤلفه‌ها بود ما در انتخابات موفق عمل کردیم. 
** اینکه دولت جانبداری از نامزد خاص کند را قبول نداریم؛ هیچ مسئول حکومتی حق ندارد از امکانات عمومی و بین المال به نفع نامزد خاص استفاده کند. البته کسانی که در نهادهای مختلف حکومتی هستند، خودشان صاحب رأی و نظر هستند اما حق ندارند رأی و نظر خود را در پستشان ابراز کنند؛ امکانات بین المال برای مردم است و هیچ کدام از ما اجازه تصرف در آن‌ها را در مقاصد شخصی و گروهی، نداریم. 
** ما همه مسلمان و پابند به اخلاق هستیم و باید باشیم؛ اتفاقا عدالت و انصاف این است که اگر خود شخص من نظرم فلان جناح است، اگر نامزدی آمد از جناح مقابل و دیدم او صلاحیت دارد، باید آزادی‌های لازم و امکان لازم را برای او فراهم کنم؛ اتفاقا اینجا امتحان تقواست که مخالف حق عمل نکنم. 
** همه ما، در قبال خدا مسئول هستیم و او به همه امور نظارت دارد؛ ثانیا مردم هستند که گسترده‌ترین نظارت را دارند و طبعا هیئت‌های اجرایی مسئولیت‌های قانونی خود را عمل خواهند کرد. 
**وقی نرخ رشد اقتصادی منفی باشد، می‌گویند رکود اقتصادی وجود دارد اما وقتی رشد اقتصادی کشور که سال ۹۱ رقمی بالای منفی ۶ درصد داشت، اما اکنون رشد اقتصادی منفی ۱ درصد را شاهد هستیم؛ نشان می‌دهد وضع بهتر شده اما هنوز منفی است. 
** آنچه که مردم در خصوص کاهش تورم لمس می‌کنند، آن موقع است که با غول بیکاری مبارزه کنیم؛ یعنی فرصت شغلی متناسب با تحصیلات که در سال‌های گذشته ایجاد نشده، ایجاد شود؛ آن موقع مردم بهبود وضع اقتصادی را لمس می‌کنند. 
** یکی از توفیقات مذاکرات هسته‌ای این بود که مسئله صنعت دفاعی ما و موشکی ما از اتصال با بحث هسته‌ای جدا کرد؛ این تعرضی که قدرت‌های بزرگ و آمریکا به طور خاص ابراز کردند، برای این است که آن‌ها توانسته بودند مسئله موشکی ما را در قطعنامه ۱۵۲۹ شورای امنیت وارد کنند، اما یکی از دستاوردهای برجام این است که قطعنامه ۱۵۲۹ به تاریخ می‌پیوندد و برنامه موشکی از هسته‌ای جدا شد. 
** نامه اخیر رئیس جمهور به وزیر دفاع، فقط همین یک نامه و موضع گیری آقای روحانی نیست؛ ما در قطعنامه کار اصلیمان را کرده‌ایم؛ در قطعنامه و توافق هسته‌ای استقلال موشکی خود را ثبت کردیم؛ انشاالله به سمت برجام برویم، بهانه‌های بدخواهان را گرفته‌ایم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان