arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

وضعیت مالی تامین اجتماعی بحرانی است

در حال حاضر وضعیت تامین اجتماعی ازلحاظ درآمد و مصارف بحرانی است و دیر یا زود باید اصلاحات پارامتریک مانند افزایش سن و سنوات بازنشستگی انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر وضعیت تامین اجتماعی ازلحاظ درآمد و مصارف بحرانی است و دیر یا زود باید اصلاحات پارامتریک مانند افزایش سن و سنوات بازنشستگی انجام شود.

به گزارش«انتخاب»، محمدحسن زدا در واکنش به اعتراض کارگران و بازنشستگان نسبت به اصلاحات پارامتریک مانند افزایش سن و سنوات بازنشستگی، کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و ... در لایحه برنامه ششم توسعه با تاکید بر اینکه قانون تامین اجتماعی مربوط به سال ۵۴ است، گفت: در آن زمان براساس محاسبات بیمه ای (اکچوئری) تغییراتی اعمال شده بود و با توجه به اینکه امید به زندگی۵۶ سال بود بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن بازنشست می شدند و معنای آن این بود که ۶ سال تا رسیدن به سن امید به زندگی مستمری دریافت کنند.

وی گفت: در حال حاضر (سال ۹۴) که سن امید به زندگی ۷۶ سال شده سن بازنشستگی و سنوات تغییری نکرده است و با تصویب قوانینی مانند بازنشستگی پیش از موعد، سن بازنشستگی کاهش یافته است به عنوان مثال در مشاغل سخت و زیان آور اصلا شرط سنی نداریم و یا در قانون بازسازی و نوسازی صنایع افراد با ۲۵ سال سابقه بدون شرط سنی بازنشسته می شوند و همچنین زنانی با ۴۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه می توانند درخواست بازنشستگی دهند بنابراین تمامی این موارد باعث شده همین ۵۰ سال سن قانونی سال ۵۴ نیز کاهش پیدا کند.

اصلاحات پارامتریک راه حل فروپاشی تامین اجتماعی

به گفته وی، تمامی این موارد موجب شده که در حال حاضر به جای ۶ سال مستمری، یک فرد ۲۶ سال مستمری و حقوق دریافت کند در حالی که نرخ درآمدهای ما همان نرخهای سال ۵۴ است.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: اعداد و ارقام نشان می دهد چنانچه بخواهیم سازمان تامین اجتماعی و یا سایر صندوق های بیمه گر مشابه را از این بحران و فروپاشی نجات دهیم باید فکر اساسی بیندیشیم و آن چیزی جز اصلاحات پارامتریک نیست.

وی گفت: مواردی که در لایحه برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده هنوز به تصویب نرسیده و مواردی که در آن مشکلاتی وجود دارد و باعث اعتراض است با حضور متخصصین تامین اجتماعی در مجلس بررسی خواهد شد و در نهایت قانونی که به تصویب می رسد ملزم به اجرای آن خواهیم بود.

با ادامه روند فعلی امکان پرداخت حقوق تا چند سال دیگر وجود ندارد

زدا گفت: در حال حاضر تامین اجتماعی از لحاظ درآمد و سرمایه دچار بحران است به طوری که اگر بخواهیم به همین روند ادامه دهیم شاید در سال های آینده توانایی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان را نداشته باشیم به همین دلیل آیا بهتر نیست که فرد دو سال بیشتر کار کند اما مشکلی از بابت دریافت حقوق نداشته باشد یا اینکه مانند کارکنان فولاد هر روز بخواهند برای دریافت حقوق خود اعتراض کنند و ماه به ماه حقوقشان پرداخت شود.

به گفته معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، اگر همین الان بیمه شده ای بخواهد براساس تعداد سال های سابقه خود پول حق بیمه را از تامین اجتماعی بگیرد ما توانایی پرداخت آن را نیز نداریم. به همین دلیل در وضعیت خوبی به سر نمی بریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت بدهی دولت نمی تواند مشکلات سازمان را حل کرده و مانع اجرای چنین قوانینی در برنامه ششم شود گفت: چنانچه دولت بدهی خود را پرداخت کند این فروپاشی را می توانیم ۱۰ سال به تاخیر بیندازیم بنابراین مشکلات ما پابرجاست فقط کمی زمان آن به تاخیر می افتد به همین دلیل لازم است که اصلاحات پارامتریک انجام شود.

زدا در مورد سرمایه های تامین اجتماعی گفت: این اشتباه است که فکر می کنند تامین اجتماعی سازمانی ثروتمند است بلکه سرمایه ما به نسبت به مصارف و هزینه کردمان بسیار ناچیز است نه تنها ثروتمند نیستیم بلکه در وضعیت بحرانی نیز به سر می بریم.

مفاد لایحه ششم برای خروج از بحران تامین اجتماعی

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: افرادی که لایحه برنامه ششم و مفادی که مربوط به خروج از بحران تامین اجتماعی است را طراحی کردند متوجه اوج حساسیت های سازمان بوده و قصد دارند اقداماتی در جهت رفع این مشکلات انجام دهند تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته ما دچار بحران و مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس پیشنهادات و مدل های اجرایی مفاد لایحه برنامه ششم توسعه را ارائه خواهیم کرد، گفت: در برخی مفاد مانند اینکه همه مشمولان بیمه شده شامل اجرای این قانون هستند یا خیر و یا کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور و غیره پیشنهاداتی داریم به طوری که به جای اجرای یک باره آن می توانیم به صورت پلکانی آنها را اجرا کنیم تا برای بیمه شدگان و کارگران و بازنشستگان مشکلی ایجاد نشود و همچنین برای بیمه شدگانی که در مرز بازنشستگی هستند نیز تدابیری اندیشیده خواهد شد تا متضرر نشوند.

اجرای پلکانی اصلاحات مانع ضرر بازنشستگان

زدا در پاسخ به این سئوال که نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه معترض هستند، گفت: اگر آنها منابعی را برای رفع مشکلاتمان و پرداخت حقوق مستمری بگیران به ما معرفی کنند و ارائه دهند ما نیز مفادی که مربوط به تامین اجتماعی و رفع بحران است را از لایحه ششم پس می گیریم. اما تا زمانی که این منابع فراهم نشود ما چاره ای جز اصلاحات پارامتریک نداریم.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: صحبت معترضان بدون معرفی راهکار و منابع اینگونه است که ما میهمان داریم اما امکانات پذیرایی برای آن نداریم. در این صورت نمی توانیم از آنها پذیرایی کنیم و این در حالی است که معترضان می گویند حتما باید این اتفاق بیفتد.

به گفته وی، بحث های فنی پس از بررسی های مجدد در مجلس ارائه خواهد شد و در نهایت بعد از تصویب قانون روش های اجرایی آن از سوی سازمان تامین اجتماعی ارائه خواهد شد اما به طور حتم سعی می کنیم ضرر کارگران و بازنشستگان را نیز در اجرا در نظر بگیریم که یکی از این روش ها پلکانی اجرایی شدن برخی مفاد است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان