arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت: سیاستهای کلی نظام در20 سال اخیر کمتر اجرایی شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت معتقد است که سیاستهای کلی نظام که در مجمع تصویب شده در20سال اخیر کمتر اجرایی شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی در روزنامه اطلاعات که به مشکلات زیست محیطی شهر تهران اختصاص دارد نوشت:نزدیک به بیست سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چاره‌جویی اصولی مشکلات کشور به بررسی سیاست‌های کلی پرداخته‌ایم و در نهایت مصوباتی در زمینه‌های مختلف ابلاغ شده است که کمتر جنبه اجرایی به خود گرفته و به علاوه ما تحت تأثیر عوامل سیاسی، از وظیفه نظارتی خود بر چگونگی اجرای آن سیاست‌ها کوتاهی کرده‌ایم.

 به گزارش«انتخاب»، باید به قوای سه گانه کشور روی آوریم و بپرسیم:آیا دلنگرانی آنها آغاز اقدام لازم برای اجرای سیاست‌ها بوده است؟ آیا در مجلس شورای اسلامی قوانین پایین دستی سیاست‌ها تدوین و تصویب شده یا این که به ندرت اولویت یافته است؟

آیا در دولت برای اجرایی کردن سیاست‌ها اهتمام ورزیده شده یا برعکس، سختی‌های اجرای سیاست‌ها که مستلزم دگرگونی‌هایی در پیکره قوه مجریه است، مانع تحقق عملی سیاست‌ها شده و عملا کاری بدان اهمیت به صحنه اجرایی کشیده نشده است، یا اگر آیین‌نامه آن تهیه و تصویب شده به اجرا گذاشته نشده است زیرا اجرای مؤثر آن نیازمند توجیه عوامل اجرایی و تفهیم متقاعد کننده افکار عمومی است که کاری است بس مشکل و پر دردسر زیرا اغلب برخلاف عادت است و همت می‌طلبد و بنابراین رأی‌شکن است؛ چه نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذار و ناظر بر اجرا و چه دولت‌ها به عنوان مجری، معمولا چنان شکستی را در پای صندوق رأی به هیچ وجه برنمی‌تابند. به فرض شروع قانونمند اجرا، آیا دستگاه قضایی آمادگی پیشگیری از تخلف و درصورت بروز خلاف و جرم برخورد سریع و قاطع با متخلفان و مجرمان را دارد یا در فرآیندهای طولانی رسیدگی به پرونده‌های میلیونی موضوع به انحراف کشیده یا به بوته فراموشی سپرده میشود؟
نظرات بینندگان