arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

63 روستای ریگان درمحاصره شن های روان

فرماندار ریگان گفت: وزش توفان های شدید شن و ورود ریزگردها بیش از 63 روستای این شهرستان را در محاصره قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فرماندار ریگان گفت: وزش توفان های شدید شن و ورود ریزگردها بیش از 63 روستای این شهرستان را در محاصره قرار داده است.

امین باقری  افزود: این روستاها در حاشیه کانون های بحرانی فرسایش بادی قرار دارند و توفان و ریزگردها آسایش مردم را در این مناطق سلب کرده است.

وی بیان کرد: خشکسالی های پی در پی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی شهرستان و روانه شدن شن های روان به منازل، باغات و مزارع منطقه شده است.

فرماندار ریگان گفت: بیشترین روستاها در منطقه ده رضا، رستم آباد، ملک آباد، شیرآباد، میرآباد، علی آباد پشت ریگ هستند.

وی افزود: شن های روان علاوه بر خسارات به زندگی مردم سبب از بین رفتن اقتصاد شهرستان یعنی نخل ها شده است.

باقری اظهار کرد: نخل های 30 ساله که دسترنج کشاورزان ریگانی است در شن های روان مدفون شده و از بین رفته اند.

وی گفت: اگر اقداماتی در زمینه کنترل توفان شن و ریزگردها در ریگان صورت نگیرد، این شهرستان یکی از مناطق متروکه استان می شود.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به وضعیت شهرستان ریگان، اعتبارات ملی در این زمینه باید اختصاص یابد.

وی بیان کرد: بیش از 360 هزار هکتار کانون فرسایش بادی در این شهرستان وجود دارد که 168 هزار هکتار در قالب طرح بین المللی جف (مقابله با بیابان زایی) در حال اجراست و امیدواریم با تکمیل پروژه شاهد آبادانی در این شهرستان باشیم.

باقری گفت: توفان شن همراه با گرد و خاک از سه روز گذشته تاکنون مجدد در شهرستان ریگان وزیدن گرفته و در این مدت 183 نفر به دلیل ناراحتی تنفسی راهی مراکز درمانی شده اند.
مردم شهرستان کویری ریگان در شرق کرمان مدتی است با وزش توفان شن و پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند.

تاکنون مقامات استانی و کشوری مختلف به این شهرستان سفر کرده و تصمیماتی نیز برای کنترل این پدیده اتخاذ شده است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری پنجشنبه گذشته 10 دی همراه با معاون عمرانی استاندار کرمان به شهرستان ریگان رفت و از روستاهایی که در محاصره توفان شن قرار گرفته اند، بازدید کرد.

خداکرم جلالی در این بازدید با بیان اینکه گزارش کاملی از شهرستان ریگان به وزارتخانه های ذیربط ارسال خواهد شد گفت: مردم این شهرستان در شرایط سختی زندگی می کنند.

وی در یکی از روستاهای ریگان افزود: این شهرستان یکی از کانون های بحرانی در کشور است که هرچه سریعتر باید سند مطالعاتی آن تنظیم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عصر همان روز با استاندار کرمان دیدار کرد که علیرضا رزم حسینی در این دیدار گفت: در مناطق شرقی استان کرمان به طور متوسط در هر سال حدود 150 روز توفان شن و گرد و غبار وجود دارد که شرایط بسیار دشواری را برای مردم ایجاد کرده است.

وی خطاب به معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: حساسیت وضعیت شرق استان را هرچه بیشتر در سطح کشور مطرح کنید تا بتوان کار اساسی برای رفع مشکل این منطقه انجام داد.
استاندار کرمان گفت: در طرح های موردنظر برای حل مشکلات مناطق شرقی استان کرمان به تداوم طرح هایی از جمله مالچ پاشی و درختکاری نیز تاکید می شود.
ریگان با 306 پارچه آبادی تا کرمان 285 کیلومتر فاصله دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان