arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

بن لادن چگونه از چنگ آمریکایی ها گریخت؟ + تصاویر

وی می گوید: او از پشت درخت ها بیرون امد و من فکر می کردم که غاری در نزدیکی انجا باید وجود داشته یاشد. بن لادن هرگز نمی گذارد که دیدارهایش بیش از 45 دقیقه طول بکشد به این دلیل که می ترسد که امریکایی ها محل او را پیدا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امکان نداشت که اشتباهی باشد، همچنان که صدای ترق تروق از درون امواج رادیویی می آمد: الان زمانشه. فرزندانتان و زنانتان را علیه کافران مسلح کنید.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.Ir ، افسر سیا به مشاور عربش، جلال نگاه کرد و جلال تنها سرش را تکان داد.



این دو پس از نگاهی به رادیویی که متعلق به القاعده بود ، به سمت رشته کوه های عظیم افغانستان خیره شدند، جایی در شرق افغانستان و جایی که مردی حضور دارد که همه ی دنیا به دنبال او هستند: اسامه بن لادن



از زمان حملات القاعده در نیویورک و  واشنگتن و سه ماه قبل از آن، دولت امریکا به دنبال بن لادن بوده است اما اکنون در اواسط دسامبر سال 2011 انها تنها چند مایلی با او فاصله داشتند.

اگر بن لادن دستگیر می شد یا کشته می شد، تروریست ها در وضعیت بدی قرار می گرفتند. و امریکا می توانست ادعا کند که در جنگ اعلام شده بر علیه تروریست ها پیروز شده است.


تورا بورا

بن لادن به یک خبرنگار فلسطینی در سال 1996 گفت: من در کوهستان ها خیلی احساس امنیت می کنم.

او دلیل خوبی هم داشت. بن لادن می دانست که اگر امریکایی ها موفق به پیدا کردن پناهگاه او بشوند، برای انها خیلی سخت خواهد بود که به صورت پیاده به دنبال او باشند، در حالی که او در عمق غارهایی بود که به شدت حفاظت شده بود. به علاوه، "تورا بورا" خیلی نزدیک به پاکستان بود. او می توانست به راحتی به پاکستان در صورت حمله ی نیروهای غرب فرار کند.


تورا بورا

برای امادگی برای چنین شرایطی، بن لادن صدها ساعت را صرف دور زدن و کاوش در مناطق اطراف پناهگاه خود کرده بود.11 پسرش که مجبور به همراهی پدرشان بودند  ناراحت بودند.

چنانکه عمر بن لادن می گوید: من و برادرهایم از این این کوه نوردی ها و راه رفتن ها متنفر بودیم اما به نظر می رسیدکه این کارها لذتبخش ترین چیز برای پدرم بود.

بر طبق گزارشات اطلاعاتی، بن لادن از 17 نوامبر در "تورا بورا" مخفی شده بود.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.Ir ،البته سیا به شدت پیگر این قضیه بود و با اخبار دسته اول مخبران، در اوایل دسامبر، امریکایی ها دیگر مطمئن بودند که بن لادن در پناهگاه کوهستانی خود است.

چیزی که بعد از این اتفاق افتاد، یعنی مبارزه "تورا بورا و فرار متعاقب بن لادن" تبدیل به یک افسانه شده است.  صدها نیروی ویژه امریکایی و انگلیسی به تورا بورا حمله کردند که غار به غار به جنگ پرداختند.

این گزارش می افزاید: متاسفانه، بن لادن موفق شده بود، آن طور که برنامه ریزی کرده بود ، به پاکستان فرار کند. اما این تنها چیزی نبود که اتفاق افتاده بود.

در اسنادی که به تازگی توسط ویکی لیکس منتشر شده است، این جریان به طور دیگری روایت شده است.

با کنار هم گذاشتن گزارش های مختلف، دیلی میل موفق شده است که بفهمد که براستی بن لادن چگونه از چنگ امریکایی ها با یک اسب تیزرو فرار کرد.

واقعیت این است که تنها 80 نیروی ویژه امریکایی و انگلیسی در انجا حضور داشتند.

به علاوه، کارشناسان می گویند که بن لادن به دلیل عدم تمایل امریکایی ها برای اوردن سربازان بیشتر توانست فرار کند. در واقع در آن زمان، در نزدیکی "تورا بورا" در دسامبر 2001 خبرنگاران بیشتر از نیروهای غربی حضور داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.Ir ،اما، این هفته فاش شده که ظاهرا بن لادن به پاکستان فرار نکرده است بلکه به طرز عجیبی به سمت شمال افغانستان فرار کرده است.

زمانی که جای بن لادن فاش شد، نیروهای ویژه به سمت تورا بورا رفتند تا او را دستگیر کنند.

امریکایی ها و انگلیسی ها از دستگاه های جی پی اس و لیزرهایی برای مشخص کردن هدف استفاده می کردند و بعد از آن نیروی هوایی امریکا انجا را بمباران می کرد.

در نتیجه، قرار بود که "تورا بورا" متحمل عظیم ترین بمباران در طول تاریخ بشود. در طول تنها سه روز، از 4 دسامبر تا 7 دسامبر، 700 هزار پوند مواد منفجره بر سر بن لادن ریخته شد.

در نهم دسامبر،  بمب 15 هزار پوندی پرتاب شد که قدرت تخریبی عظیمی داشت. همچنین 3 یا 4 بمب 25500 پوندی بر سر بن لادن و رفقایش ریخته شد که خیلی از انها در داخل غارها پودر شدند.

یک افسر سیا گفت: ما خیلی آدم کشتیم، بسیاری از ادم های بد را!

پزشکی یمنی به نام "ایمن بترفی" که زخمی های القاعده را معالجه می کرد در طول محاکمه اش در مورد کارهایی که انجام داده بود سخن گفت.

او گفت: من دیگر دارو نداشتم و خیلی تلفات داشتیم. من با یک چاقو مجبور به بریدن یک دست شدم و با یک قیچی مجبور به بریدن یک انگشت !

با وجود بمباران سنگین، بن لادن سالم ماند. این پزشک یمنی برای ده دقیقه با او (بن لادن) دیدار کرده بود.

وی می گوید: او از پشت درخت ها بیرون امد و من فکر می کردم که غاری در نزدیکی انجا باید وجود داشته یاشد.  بن لادن هرگز نمی گذارد که دیدارهایش بیش از 45 دقیقه طول بکشد به این دلیل که می ترسد که امریکایی ها محل او را پیدا کنند.

این دکتر یمنی در ادامه می گوید: بن لادن زیاد برای جنگ اماده نبود. در واقع تورا بورا تنها توسط 200 تا 300 مرد مسلح با تنها 16 کلاشینکف حافظت می شد. البته، به نظر می رسید که بن لادن خیلی بیشتر نگران جان خودش تا جان یارانش بود.

در ادامه این گزارش آمده است: بن لادن حق داشت که محتاط باشد. زیرا در ماه دسامبر، ده نفر از نیروهای ویژه به دو کیلومتری بن لادن رسیدند.

یکی از افغانی ها که همراه با نیروهای امریکایی و انگلیسی بود "دیوانه" نام داشت که چندین عضو طالبان را در جلال آباد کشته بود. او خود با چنیدن نفر دیگر به بالای کوه رفته و چندین نفر را کشت. "دیوانه" فریاد زد که کت بن لادن را پیدا کرده است. وی گفت : این کت اسامه بن لادن است!

خیلی از افغانی ها که در کنار نیروهای امریکایی بودند شجاعانه جنگیدند.  اما بزرگترین مانع نیروهای ائتلافی نبود نیروی نظامی به اندازه کافی بود.

با وجو این موانع، پیشرفت هایی در چند روز آینده اتفاق افتاد و در 12 دسامبر، 20 نیروی ویژه به به خانه ی بن لادن رسیدند جایی که ساختار بسیار ساده ای داشت، البته در آن محل یک استخر شنا هم وجود داشت.

انها خیلی به بن لادن نزدیک شده بود اما یکبار دیگر امریکایی ها توسط متحدان افغان خود ضربه خوردند. انها خودسرانه تصمیم به مذاکره با القاعده گرفته بودند.

افسر سیا "گری برنستن" می گوید که من به آنها! کلی فحش دادم و جیغ زدم که اتش بس نه! مذاکره نه! ما به حملات هوایی ادامه می دهیم.

البته اتش بس چندساعتی طول کشید و برخی می گویند که بن لادن در همین زمان توانست فرار کند. در 14 دسامبر، امریکایی یکبار دیگر توانستند صدای بن لادن را از روی رادیوی نظامی بشنوند اما این بار سخنان او ضبط شده بود.

به نظر می رسید که بن لادن به احتمال زیاد به پاکستان فرار کرده بود اما بر اساس اسناد ویکی لیکس، او به شمال افغانستان رفته است. گفته می شود که وی توسط 40 تا 50 جت اسکورت می شده است.

یکی از زندانیان گوانتانامو به نام "هارون شیرزاد" به بدهی 7هزار دلاری بن لادن اشاره کرد. بن لادن قول داده بود به یکی از یارانش که با او همکاری کرد که نیروهای ویژه را منحرف کند، کمک کند.



یکی از پناهگاه ها در تورا بورا

دو زندانی دیگر ادعا کرده اند که بن لادن توانست از میان خطوط نیروهای ائتلافی بگذرد و به پناهگاهی برود که خانه ی یکی از دوستداران او در نزدیکی جلال آباد بود.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.Ir ،پس از استراحت در انجا، بن لادن و الظواهری سوار بر اسب به استان "کونار" رفتند و ده ماه در آنجا مخفی شدند.

اما، اکنون کسی نمی داند که بن لادن کجاست یا کجا رفته است؟!
نظرات بینندگان