arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۴

در دیدار معاون اول رییس جمهور با عبدالله عبدالله چه گذشت؟

حجم بالای مراودات اقتصادی میان ایران و افغانستان عددی در حدود 5/2 میلیارد دلار در سال را نشان می دهد که این میزان به معنای ارتباط مناسب و تبادلات سطح بالای ایران و افغانستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رییس جمهوری گفت: امنیت و ثبات افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و امنیت افغانستان امنیت ما است.

به گزارش «انتخاب»، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه پس از دیدار و گفت وگو با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در نشستی رسانه ای در مجموعه سعدآباد تهران،اظهار کرد: به امنیت افغانستان حساس هستیم و مبارزه با افراطی گری و تروریست در این مسیر نقش مهمی دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: حجم بالای مراودات اقتصادی میان ایران و افغانستان عددی در حدود 5/2 میلیارد دلار در سال را نشان می دهد که این میزان به معنای ارتباط مناسب و تبادلات سطح بالای ایران و افغانستان است.
جهانگیری افزود: افغانستان و ایران اشتراکات زیادی با هم دارند و روابط این دو کشور در حوزه همکاری های منطقه ای از سطح بالایی برخوردار است.
وی با بیان این که جلسات خوبی و مثبت و سازنده ای با حضور مسئولین و وزرای دولت افغانستان برگزار شد، گفت: در این نشست ها هر دو طرف نکات مثبت و سازنده ای ارایه کردند.
جهانگیری اظهار کرد که گسترش همکاری های اقتصادی، مبادلات فرهنگی، سیاسی و مقابله با تهدیدات مشترک تروریستی و نیز مقابله با گروه های تندرو و مبارزه با مواد مخدر در این گفت وگوها مورد توجه طرفین قرار گرفت.
وی با اشاره به طرح های عمرانی و تسهیلات ویژه برای گسترش روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان گفت: بندر چابهار فرصت مناسبی است که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان توجه زیادی به آن دارد.
جهانگیری افزود: تکمیل پروژه راه آهن خواف- هرات نیز از موارد مورد توجه دو طرف است که در مذاکرات امروز نیز صحبت هایی در این باره انجام شد.
وی ادامه داد که ایجاد کریدور مبادلاتی از ایران تا چین با مشارکت کشورهایی نظیر افغانستان از برنامه های مهمی است که در این دیدار پیگیری شد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در بخش مبارزه با مواد مخدر جدی و موثر عمل کرده است گفت: افغانستان در این مسیر می تواند کمک های فراوانی کند.
در ادامه این نشست عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با بیان این که روابط ایران و افغانستان نمونه خوبی در سطح منطقه است گفت: از گذشته روابط عمیق و استراتژیکی بین این دو کشور وجود داشته است .
وی افزود: همکاری های ایران و افغانستان از سطح بالایی برخوردار است و در گذشته نیز این روابط مناسب و گسترده بوده و پس از استقرار دولت وحدت ملی نیز شاهد گسترش این روابط بودیم.
رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: ما از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان در زمان مقاومت و جهاد و پس از آن در زمان استقرار دولت جدید و در مسیر بازسازی ها و ایجاد زیرساخت ها قدردانی می کنیم.
عبدالله عبدالله از حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: از میزبانی این کشور نیز قدردانی و تشکر می کنیم و به جمهوری اسلامی ایران اطمینان می دهیم که در همه عرصه های مشترک و در موضوع مقابله با تروریست و افراطی گری و همچنین مبارزه با مواد مخدر دولت جمهوری اسلامی افغانستان عزم جدی دارد.
پیش از این نشست دو سند همکاری مشترک در حوزه ورزشی و گردشگری میان مسئولین مرتبط ایرانی و افغان امضا شد.
رییس اجرایی دولت افغانستان امروز صبح برای دیدار با مقامات عالیرتبه ایرانی به دعوت رسمی همتای ایرانی اش معاون اول رئیس جمهوری وارد تهران شد.
محمد همایون رسا وزیر تجارت و صنایع، نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی، سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و محمدالله بتاش وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان، عبدالله را همراهی می کنند.
محمد محقق معاون رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز که پیش تر به تهران سفر کرده است، به این هیأت بلندپایه ملحق خواهد شد.
عبدالله عبدالله در سفری سه روزه به تهران علاوه بر دیدارهای سیاسی و اقتصادی، از فرایند اجرائی شدن تبدیل بندر چابهار به یک بندر بین المللی ترانزیت کالا به عنوان یکی از طرح های مشترک ایران، هند و افغانستان بازدید می کند. بازدیدی که به نظر می رسد جزء مهم ترین برنامه های سفر او خواهد بود.
همچنین در برنامه سفر عبدالله به تهران، ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری و برخی وزرای کابینه گنجانده شده است. علاوه بر این، عبدالله با مقام معظم رهبری نیز دیدار می کند.
دیدار با وزیر کشور و وزیر خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز جزء دیگر برنامه های عبدالله در تهران خواهد بود.
رئیس اجرایی دولت افغانستان در حالی به تهران سفر می کند که پیش تر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به تهران سفر کرده بود.
تهران و کابل، همسایه و هم زبان هستند، تاریخ و ریشه های مشترک در بستر جغرافیایی هم جوار، موجب شده این دو کشور عمدتا از هم متأثر باشند.
مسئله مهاجران افغان در ایران، توسعه و تقویت روابط اقتصادی به ویژه مبادلات بازرگانی و تأمین انرژی افغانستان، از دیگر موضوع های مذاکره و تبادل نظر رئیس اجرایی دولت افغانستان و هیأت همراه وی در این سفر سه روزه خواهد بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان