arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

توصیه دولت ترکیه به ایران!

سخنگوی دولت ترکیه گفت در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران خواست از نمایندگی های سیاسی کشورهای دیگر محافظت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت ترکیه گفت در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران خواست از نمایندگی های سیاسی کشورهای دیگر محافظت کند.
 
به گزارش «انتخاب»، کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه، گفت : به ایران توصیه می کنیم از نمایندگی‌های سیاسی کشورهای دیگر محافظت کند.

معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، دیشب پس از نشست هیئت دولت این کشور در گفتگو با خبرنگاران در آنکارا درباره تنش های اخیر میان تهران و ریاض گفت : ایران و عربستان دو کشور بزرگ و مهم منطقه هستند. ترکیه با هر دو کشور روابط خوبی دارد و خواستار آنست که تنش های کنونی میان ایران و عربستان، که همزمان با تنش هایی که متاسفانه در خاورمیانه وجود دارد، بروز کرده است، هر چه زودتر پایان یابد.

کورتولموش اوضاع منطقه را به بشکه باروت تشبیه کرد و گفت : این منطقه طاقت تحمل تنش‌های بزرگ تر را ندارد. ما به عنوان یک کشور دوست، به هر دو کشور توصیه می کنیم با تانی حرکت کنند. رفتارهای خصمانه ایران و عربستان در برابر یکدیگر به هر دو کشور و منطقه ضرر خواهد زد.

معاون نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه بر اساس معاهده وین محافظت از سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورهای خارجی در هر کشوری یک اصل اساسی است،‌ گفت: هر گونه تنش و اختلاف سیاسی که میان کشورها بروز کند، محافظت از نمایندگی های سیاسی از معاهدات بسیار اساسی است. به ایران توصیه می کنیم از نمایندگی های سیاسی کشورهای دیگر محافظت کند.

وی در ادامه افزود: ما کشوری هستیم که مجازات اعدام را لغو کردهایم. اجرای مجازات اعدام به ویژه اعدام‌های سیاسی به هیچ وجه کمکی به صلح در منطقه نخواهد کرد. ترکیه مخالفت خود را با مجازات اعدام صریحا اعلام کرده است.

کورتولموش، ایران و عربستان را دو کشور قدرتمند و مهم منطقه توصیف کرد و با بیان اینکه تحولاتی که از سال 1991 میلادی به این سو ادامه دارد، همواره موجب برخی اختلافات میان این دو کشور شده است،‌ افزود: ما با تاسف این موضوع را دنبال می کنیم. اما دیگر کافیست.  ما در این منطقه به صلح و آرامش نیاز داریم.

سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد ، به  کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم این را  فراموش نکنند که صرف نظر از تفاوت ها و اینکه چه سیاست ها و روش هایی را دنبال می کنند ، بخشی از جهان اسلام هستند. ایران و عربستان نیز بخشی از جهان اسلام هستند.

 وی گفت : مردم کشورهای ایران و عربستان دوست و برادر ما هستند. هر دو طرف باید با تانی حرکت کنند. چنین رفتاری به نفع منطقه و جهان اسلام خواهد بود.
نظرات بینندگان