arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

جک استراو: اعدام شیخ نمر توسط عربستان بسیار «نابخردانه» بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس در مصاحبه با سی.ان.ان اعدام آیت الله نمر باقر النمر به دست عربستان سعودی را اقدامی بسیار «نابخردانه» خواند.

به گزارش ایرنا، جک استراو در ویژه برنامه «کریستین امانپور» شبکه تلویزیونی سی.ان.ان درمورد این اعدام گفت: اعدام روحانی سرشناس در عربستان اقدامی بسیار غیر عقلانی و بدون دلیل بود.
وزیرخارجه اسبق انگلیس گفت: انگلیس تحت هر شرایطی مخالف هرگونه مجازات اعدام است.

جک استراو افزود: اگر قرار است این مجازات (اعدام) به کار گرفته شود باید علیه مرتکبان اقدامات جدی تروریستی مانند اعدام تروریست های القاعده صورت گیرد که می توان آنرا درک کنید.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در ادامه اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که دارم، شواهدی مبنی براینکه شیخ النمر درهرگونه اقدام فعال تروریستی دست داشته باشد، وجود نداشت.

جک استراو گفت: وی (نمر) یک فعال شیعه مخالف دولت (عربستان) بود و تروریست نبود و عربستان باید پیامدهای این اعدام را برآورد می کرد.

آیت الله نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان 23 مهر سال 1393 به اتهام انتقاد از حکومت سعودی به اعدام محکوم شد.

دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی سعودی چندی پیش حکم اعدام وی را تایید کردند و این امر اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی را به دنبال داشت و برخی از مقام های بلندپایه اروپایی نیز به این اقدام واکنش نشان دادند.

حکم اعدام شیخ نمر شنبه گذشته در عربستان اجرا شد. 

وزیرخارجه اسبق انگلیس دراین مصاحبه اختصاصی درمورد شرایط عربستان و منطقه به دنبال شهادت آیت الله نمر گفت: بدتر شدن تنش ها می تواند به نافرمانی مدنی در داخل عربستان که از جمعیت بالایی از شیعیان برخوردار است و همچنین در بحرین بیانجامد.

جک استراو افزود: درهمین حال مصالحه در سوریه، یمن و شمال عراق نیز دشوارتر خواهد شد، زیرا برای مصالحه در این مناطق شما نیازمند همخوانی و سازش دو قدرت ایران و عربستان هستید.
جک استرو در پایان گفت: زخم های ایران از جنگ ایران و عراق که جنگ هولناکی بود، التیام نیافته است، زیرا در این جنگ عربستان شروع به کمک های مالی از عراق کرد.

نظرات بینندگان