arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۴

احتمال شکل‌گیری جریان سومی با حمایت لاریجانی و روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از آرایش سیاسی انتخاباتی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا ، ابراز کرد که در این دوره از انتخابات جریانات مختلفی شکل خواهند گرفت.

حسین طلا اظهار کرد: به نظر می‌رسد ادامه روند آرایش انتخاباتی به این شکلی که توسط برخی از جریان‌ها یا گروه‌ها گفته می‌شود نبوده و تغییراتی را در پی خواهد داشت و حتی وحدت‌ها هم ممکن است با اما و اگرهایی همراه شود.

وی با بیان این‌که «جریان اصولگرایی تمام سعی خود را دارد تا گروه‌ها کنار هم قرار گیرند»، گفت: جریانات اگر براساس آن‌چه که رهبری فرمودند رفیق‌بازی و جناح‌بازی را دخالت نداده و افراد مورد اقبال جامعه را معرفی کنند، طبیعتاً مردم به آن‌ها اقبال خواهند داشت. اما اگر وحدت براساس جناح بازی باشد، حتی اگر لیست‌ها هم به وحدت برسند به دلیل این‌که افراد مورد قبول در جامعه دوستان و طرفداران خودشان را دارند، به طور طبیعی آن طرفداران حذف و اضافه‌هایی را انجام خواهند داد و این مسأله باعث ریزش رأی خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که «آیا وحدت اصولگرایان اتفاق می‌افتد یا خیر؟» اظهار کرد: این وحدت هم اتفاق می‌افتد هم خیر، در واقع اگر لیست، مقبول و به دور از جناح بازی باشد، لیست مورد نظر از اقبال برخوردار خواهد بود، اما اگر غیر از این باشد چنین نشده و ریزش رأی اتفاق می‌افتد.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین به آرایش انتخاباتی جریان اصلاحات اشاره و ابراز عقیده کرد: به نظر می‌رسد جریان اصلاحات احساس می‌کند که دولت در موضوعاتی که تاکنون مطرح کرده بود، خیلی نتوانسته رضایت مردم را کسب کند به عنوان مثال در موضوع مسکن مهر که مردم امید بسته بودند امروز می‌بینند که آن‌چه می‌خواسته‌اند محقق نشده است، حتی احساس می‌شود که دولت در وعده‌های اجتماعی و سیاسی هم آنطور که باید نتوانسته عمل کند و طبیعتا حاضر نیستند به نوعی سهیم این عدم توانمندی باشند.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب در مورد دولت گفت: با این تفاسیر شما خود را جای آقای روحانی بگذارید، آیا حاضر می‌شود با جریانی که خود می‌گوید می‌خواهم از شما عبور کنم و رقیب انتخاباتی‌اش بوده وحدت کند؟ آن هم در جریان انتخاب وزرا که نتوانسته سهم بالایی را در دولت بگیرند. من فکر نمی‌کنم این‌گونه؛ باشد زیرا آقای روحانی به این شکل از اصلاح طلبان گریزان است هرچند که با اصولگرایان هم شاید با مشکل مواجه شود و با آن‌ها وحدتی شکل نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیلی که الان در جامعه وجود دارد این است که برخی نمایندگان شهرستان‌های دیگر در تهران ثبت نام و اعلام کاندیداتوری کرده‌اند که از چهره‌ها و یاران نزدیک آقای لاریجانی هستند، البته عدم پیوستن لاریجانی تا به امروز به ائتلاف اصولگرایان از یکسو و مشکلاتی که پیش‌روی ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان از سوی دیگر مطرح می‌شود و از طرفی هم این‌که روحانی می‌بیند که لاریجانی بیشترین کمک را به او در مجموعه مجلس انجام داده، لاریجانی هم شاید معتقد است که نمی‌شود با روحانی در تضاد بود.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: شاید این نکته به ذهن متبادر شود که جریان سوم و لیستی شکل بگیرد که به نوعی بتواند تا حدودی از حمایت لاریجانی و روحانی برخوردار باشد که به این شکل شاید تا حدی فضای انتخابات متفاوت شود.

وی بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا هم‌چنین به شکل گیری جریان‌های مختلف در انتخابات اشاره و ابراز عقیده کرد: در نظر داشته باشید علت این‌که صادق خرازی جریان ندا را تشکیل داد چه بود؟ یکی از دلایل این بود که برخی از مجموعه اصلاح طلبان به نسل سوم‌شان اجازه حضور نمی‌دهند و حضور برخی وزرا بعد از 20 سال در منصب وزارت گویای این است که این امکان وجود دارد جریان‌های دیگری هم شکل گیرند و اگر به این شکل جلو برویم شاید جریانات اصلاح‌طلب هم که مدعی هستند به وحدت می‌رسیم با چالش‌های جدی مواجه باشند.

وی درباره رویکرد اصولگرایان برای ورود به انتخابات و این‌که برخی چهره‌های مطرح این جریان از تندروی‌ها انتقاد داشته و علت نپیوستن چهره‌هایی مانند لاریجانی و ناطق به ائتلاف را همین تندروی‌ها می‌دانند گفت: تندروی‌ها باید ابتدا تعریف شده و مصادیق آن‌ها بیان شود این‌که نماینده‌ای بخواهد در مورد از بین رفتن سرمایه‌ها در بورس و یا مسکن مهر صحبت کند آیا تندروی محسوب می‌شود؟ اگر امروز با این نگاه بخواهیم پیش برویم آموزه‌هایی که امام (ره) در صحبت‌ها و بیانیه‌های‌شان داشتند با ادبیات امروز ما هم تندروی محسوب می‌شود؛ لذا فکر می‌کنم ایستادن بر سر اصول و آن‌چه به آن اعتقاد داریم تندروی نیست.

طلا تصریح کرد: امروز اگر مرحوم شهید مدرس به عنوان اسوه هر نماینده‌ای شناخته می‌شود اگر در شرایط کنونی بود و آن عملکردی که انجام داد را آیا باید تندروی حساب کنیم. فکر می‌کنم کسانی که موضوع تندروی را مطرح می‌کنند باید مصادیق را هم بگویند.

وی در پایان درباره ترکیب مجلس آینده هم این گونه اظهار کرد که هنوز خیلی زود است چون گروه‌ها آرایش لازم را نگرفته‌اند و تا زمانی هم که بررسی صلاحیت‌ها انجام نشود نمی‌توان خیلی در این رابطه اظهار نظر کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان