arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۴

منطقه آزاد چابهار میزبان هیات سیاسی - اقتصادی افغانستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"عبدالله عبدالله " رئیس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان در راس هیاتی بلند پایه به همراه جمعی از مقامات کشورمان ( رئیس سازمان بنادرودریانوری ، سفیر ایران در افغانستان ، رئیس ستاد افغانستان، رئیس هیات مدیره ومدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، استاندار سیستان وبلوچستان و نماینده وزارت امور خارجه در منطقه آزاد چابهار) از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و پتانسیل های این منطقه بازدید به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار "حامد علی مبارکی " در نشست مشترک هیات یاد شده در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار با اشاره به جایگاه ویژه این منطقه به لحاظ قرارگرفتن در آبراههای بین المللی ، گفت : بندر چابهار به دلیل قرارگرفتن درمرکز ثقل تجارت بین المللی می تواند نقش ارزنده ای در توسعه تجارت و ارتقاء اقتصادی کشورهای منطقه ایفاء نماید.

وی اظهارداشت : کشور دوست و برادرافغانستان برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه عزیز و شریک راهبردی به ویژه در راستای ایجاد وتوسعه روابط تجاری وترانزیتی باافغانستان از طریق نیمه شرقی ایران مطرح است.


منطقه آزاد چابهار میزبان هیات سیاسی - اقتصادی افغانستان

وی افزود : بندر و منطقه آزاد چابهار از حیث دسترسی به آبهای آزاد در مقایسه با سایر بنادرایران و کشورهای منطقه، به عنوان نزدیک ترین و اقتصادی ترین دروازه آبی برای افغانستان مطرح هستند و در مقابل افغانستان نیز در "قلب آسیا" اقتصادی ترین دروازه ورود چابهار به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی می باشد.

"حامد علی مبارکی" سابقه ی نخستین همکاری های اقتصادی منطقه آزاد چابهارو افغانستان را سال 1382 به همت شهید "کاظمی"وزیرفقیدتجارت دولت انتقالی اسلامی افغانستان عنوان کرد و افزود : تاکنون 5 دوره تفاهم نامه همکاری فیمابین به امضا رسیده است که ماحصل آن به ثبت رسیدن 110 شرکت وهمچنین حضور 432 نفر از اتباع آن کشور به عنوان فعالان اقتصادی است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزادچابهار تصریح کرد : توسعه بندرو منطقه آزاد چابهاردر راستای توسعه همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان ازطریق فعال کردن کریدورهای شرق ایران به مرزهای افغانستان از برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست گفت : تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و تجدید وعده برای دوام همکاری های دو دولت افغانستان و ایران، اساس ادامه ی همکاری های دو کشور خواهدبود.

"عبدالله عبدالله" در ادامه اظهار داشت: دیدگاه افغانستان برای ایجاد پل ارتباطی بین جنوب آسیا وخلیج فارس علاوه بر توسعه اقتصادی ، پیام آوردوستی های سیاسی در حسن همجواری کشورها است.

وی بیان کرد : خاطره بازدید از بندر ومنطقه آزاد چابهار افق تازه ای را در ذهن من ایجاد کرد تامابتوانیم با همکاری یکدیگر توسعه دو کشور را رقم بزنیم.

"علی اوسط هاشمی" استاندارسیستان وبلوچستان نیز در این نشست با اشاره به توانمندی های اقتصادی استان گفت : این استان رنگین کمان معدن ایران است که حضور سرمایه گذاران کشور افغانستان باعث توسعه روابط می شود.

نظرات بینندگان