arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

خانه وسوسه‌انگیزی که از "هشدار" گذشت

این روزها اگر گذرتان به میدان بهارستان خورد، دیگر نه نشانی از آن کیوسک سیاه‌رنگ و بزرگ می‌بینید و نه دل‌تان می‌گیرد از محبوس شدن سرستو‌ن‌های قاجاری در ورودی این خیابان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در تقاطع خیابان صفی‌علیشاه و ورودیِ میدان بهارستان از سمت غرب، بالای دیوارهای سفیدِ سیاه شده از دود اتوبوس‌ها، سرستون‌های خانه‌ای با سقف شیروانی است که هر نگاه به آن، وسوسه‌ای برای‌ آشنا شدن با فضای داخلی این خانه را به همراه دارد، خانه‌ای که حالا وضعیت هشدار را هم پشت سر گذاشته...

به گزارش «انتخاب»، تا همین دو - سه هفته پیش کیوسکی بزرگ و تیره فضای ورودی میدان بهارستان را پوشانده بود، کیوسکی برای استراحت رانندگان اتوبوس‌های درون شهری که موقعیت قرارگیری‌اش باعث ندیده شدن یکی از قدیمی‌ترین بناهای میدان بهارستان بود، اما حالا هم آن کیوسک حذف شده، هم کارگران در حال کشیدن دستی به سر و روی آن هستند.

این روزها اگر گذرتان به میدان بهارستان خورد، دیگر نه نشانی از آن کیوسک سیاه‌رنگ و بزرگ می‌بینید و نه دل‌تان می‌گیرد از محبوس شدن سرستو‌ن‌های قاجاری در ورودی این خیابان.

هرچند براساس مطالب تاریخی منتشر شده، همه‌ی فضای این میدان را تا زمان فتحعلی شاه قاجار فقط سه باغ «نظامیه»، «سپه‌سالار» و «نگارستان» پر کرده بود، به همین دلیل میدان را تا اواخر دوره سلطنت رضاشاه میدان «نگارستان» می‌نامیدند، باغ و کاخی در شمال میدان که به‌ دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان خانه تابستانی شاه قاجار در خارج از شهر تهران ساخته شد.

اما براساس اسناد و عکس‌های باقی مانده از آن زمان، حالا همین خانه پلاک 24 در ابتدای میدان بهارستان دست‌کم از سال 1264 شمسی در عکس‌ها حضور داشته است. این یعنی، خانه‌ی پلاک 24 عمری دست‌کم 130 ساله دارد، حال مشخص نیست چه زمانی و توسط چه کسی ساخته شده و چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند؟

از کارگرانی که در حال ساماندهی بخش‌هایی از حیاط خانه‌اند، می‌خواهم اطلاعاتی از بنا بگیرم، که آن‌ها آدرس چند پلاک جلوتر، یعنی ساختمان سفید رنگ بین کلانتری و بانک تجارت را می‌دهند.

روی در ورودی، تابلویی زرد رنگ با آرم سازمان زیباسازی و نوشته‌ی «پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان» نصب شده است، بنایی که به نظر می‌رسد خودش هم به تازگی سروسامان گرفته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان