arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

کنفرانس خبري سخنگوي وزارت امور خارجه در کوبا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در هاوانا با سیاسی خواندن ادعاهای آمریکا در زمینه حقوق بشر یادآور شد: آمریکا هنوز نتوانسته است درباره رفتار غیر انسانی و شکنجه در زندانهای گوانتانامو و ابوغریب به مردم دنیا توضیح دهد. رامین مهمان پرست، این نکته را در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در هاوانا که در خصوص اوضاع داخلی سوریه سوالی را مطرح کرد بیان داشت و گفت: به همکارانتان بگویید نسبت به دیگر کشورها هم حساس باشند .

چگونه است که آمریکایی ها و رسانه هایشان به وضع حقوق بشر در برخی کشورهای خاص ابزار نگرانی می کنند و درباره سرنوشت مردم کشورهایی مانند بحرین و یمن پردازش خبری صورت نمی گیرد. وی افزود: مقامات آمریکایی تا آخرین لحظه از حاکمان دیکتاتور مصر و تونس که مردم خواهان برکناری آنان بودند صراحتا حمایت می کردند و به محض قطعی شدن سقوط آنان، سریعا تغییر موضع دادند.

سوال جدی از آمریکایی ها وجود دارد که به چه دلیل به خود اجازه می دهند در کشورها مداخله نظامی کرده در سرنوشت مردم منطقه دخالت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه با تصریح این نکته که آمریکا بزرگ ترین ناقض حقوق بشر جهان است در خصوص بمباران مردم لیبی ازجانب آمریکا یادآور شد: ما کاملا به نیت آمریکا و ناتو در عملیات نظامی علیه لیبی تردید داریم و به نظر می رسد هدف، نجات مردم لیبی نیست بلکه هدف چاه های نفت و حفظ قراردادهای شرکتهای نفتی این کشور است. مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ملی ونزوئلا درباره آینده روابط اقتصادی تهران و کاراکاس گفت: خوشبختانه بهترین روابط سیاسی میان دو طرف همانند آنچه که بین تهران و هاوانا وجود دارد ، در جریان است.

همکاری های جمهوری اسلامی ایران با کوبا و ونزوئلا در چارچوب روابط گسترده جمهوری اسلامی ایران با مردم آمریکای لاتین تداوم یافته و آینده درخشانی برای مناسبات ایران با این منطقه پیش بینی می کنیم. خبرنگار روزنامه گلوبال پست مقیم هاوانا نیز پرسش خود را این گونه مطرح کرد که آیا ایران انتظار دارد وارد حوزه انرژی کوبا شده و به آن کمک کند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش حیاتی انرژی برای همه کشورها و ضرورت استفاده از انرژی های نو با توجه به کاهش ذخایر سوخت های فسیلی ، یادآور شد: کشورها باید با توجه به ظرفیت های موجود در تامین انرژی مورد نیاز خود رایزنی کرده و بر آن اساس تصمیم بگیرند.

ایران دارای دانش فنی در ارتباط با اکتشاف و استخراج نفت و گاز است و آماده است آن را در اختیار دوستان خود از جمله کوبا قرار دهد. خبرنگار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس همچنین پرسید پس از زلزله اخیر برخی کشورها تصمیم به تعطیلی نیروگاه های هسته ای گرفته اند.آیا ایران نیز اقدامی در این باره انجام می دهد که مهمان پرست پرسید آیا می توانید نام تعدادی از کشورهایی که تا کنون این اقدام را انجام داده اند بیان کنید؟ آیا آمریکا یا کشورهای اروپایی جزء این کشورها هستند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سکوت این خبرنگار گفت: هرگاه آمریکا و اروپا به تعطیلی نیروگاهای هسته ای خود اقدام کنند آنگاه می توان در خصوص این سئوال پاسخ مناسب مطرح کرد. وی ادامه داد: احتمال زلزله برای تمام نقاط جهان وجود دارد.

آیا کسی تضمین می دهد مثلا در آمریکا یا اروپا هیچگاه زلزله رخ ندهد؟ تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح ایمنی بنا شده و به صورت طبیعی به کار خود ادامه می دهد.
نظرات بینندگان