arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

تصویر: نخستين نقشه سه بعدي كامل از جهان دور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بزرگترين نقشه سه‌بعدي از جهان دور با استفاده از نور 14 هزار اختر‌وش و با استفاده از نقشه‌بردار ديجيتال آسمان اسلون سوم ساخته شد.



به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اين نقشه اولين نتيجه بزرگ تحقيقات بررسي نوسانات اسپکتروسکوپي باريون (BOSS)، بزرگترين تحقيق نقشه‌بردار اسلون سوم توسط دانشمندان آزمايشگاه ملي بركلي وزارت نيروي آمريكا است.

اين نقشه عظيم در جلسه ماه آوريل جامعه فيزيك آمريكا در كاليفرنيا ارائه شد.

BOSS اولين تلاش دانشمندان در استفاده از نوسان صوتي باريون به عنوان يك ابزار دقيق براي اندازه‌گيري انرژي تاريك است. نوسان باريون به چگونگي انبوه شدن ماده به يك روش عادي در جهان مي‌پردازد كه يك مظهر فيزيكي از انبساط جهان است.

تاكنون نقشه‌هاي سه‌بعدي نشان‌دهنده اين نوسان بر اساس توزيع كهكشانهاي قابل رويت بودند.



BOSS اولين پژوهش براي به نقشه كشيدن گازهاي هيدروژن ميان‌كهكشاني با استفاده از اختروش‌هاي دور است.

به گفته دانشمندان، اختروش‌ها نوراني‌ترين اجسام در جهان هستند كه محققان از آنها به عنوان يك نور پس زمينه مناسب براي روشن كردن گازهاي ميان‌كهكشاني استفاده مي‌كنند.

اختروش يک هسته فعال به ‌شدت‌نوراني و دوردست است که متعلق به يك کهکشان‌ جوان مي‌باشد.

اختروش‌ها پيشتر به عنوان منابع انرژي الکترومغناطيسي شامل امواج راديويي و نور مرئي با انتقال به سرخ زياد شناخته مي‌شدند که به ستاره‌ها شبيه بودند با وجود بحث‌هاي مختلف بر سر وجوديت اين اجرام آسماني همگي دانشمندان به يک توافق علمي رسيدند که يک اخترنما هاله متراکم شده ماده است که ابر سياه‌چاله يک کهکشان جوان را احاطه کرده است.

اين نقشه جديد با استفاده از 14 هزار اختروش كه توسط تلسكوپ اسلون در رصدخانه آپاچه پوينت در نيومكزيكو در يك سال اول پروژه پنج ساله BOSS جمع‌آوري شده‌اند، نشان مي‌دهد كه در حقيقت مي‌توان نوسانات را در چگالي گاز هيدروژن ميان‌كهكشاني در فواصل كيهاني تعيين كرده و در نتيجه تاثيرات انرژي تاريك را در اين فواصل اندازه‌گيري كرد.



مقياس فاصله اين نقشه جديد با يك زمان اوليه در تاريخ جهان، هنگامي كه توزيع ماده تقريبا يكنواخت بوده، منطبق است.
نظرات بینندگان