arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

حل مشکل دو نرخی بودن ارز برای چینی‎ها

رییس اتاق مشترک ایران و چین می گوید: دولت مشکل دو نرخی بودن ارز را برای سرمایه گذاران چینی حل خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس اتاق مشترک ایران و چین می گوید: دولت مشکل دو نرخی بودن ارز را برای سرمایه گذاران چینی حل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روز شنبه 17 سند همکاری میان ایران و چین منعقد شد، عسگر اولادی رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به تاسیس اتاق مشترک ایران و چین در سال 2000 میلادی خاطرنشان کرد: در سال 2000 میلادی دو کشور ایران و چین تصمیم گرفته اند اتاق مشترک بارزگانی میان دو کشور تاسیس کنند که در آن زمان تنها 200 عضو داشت اما در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر عضو این اتاق بازرگانی هستند، این موضوع موجب ناراحتی دول غربی شد که برای ما اهمیتی نداشت.

او تصریح کرد: چین در دوران تحریم بهترین شریک تجاری ما بود به طوری که حجم مبادلات دو کشور در طول تحریمها رقمی معادل 52 هزار میلیارد دلار بود اگرچه این رقم در سالهای اخیر قدری افت داشته و به عدد 38 هزار میلیارد رسیده که امیدواریم با رشد 25 درصدی در هر سال مجددا به رقم 52 هزار میلیارد دلار دست یابیم.

وی افزود: در حال حاضر چین به دنیا نگاهی از منظر ابرقدرت دارد و برای تامین 58 درصد انرژی مورد نیازش به دنیال کشوری است که از امنیت لازم به ویژه از بعد آزادی سیاسی بهره مند باشد، در این شرایط ایران بهترین گزینه است زیرا ایران از منابع سرشار نفت و گاز بهره مند است و دیگر نیاز نیست که چین برای تامین انرژی مورد نیازش به سراغ آفریقا و آمریکای لاتین برود.

او در ادامه با تعریفی از جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم واقعی میان ایران، چین و رم بوده است که با گذشت زمان این مسیر در بین 48 کشور قرار گرفته است، در حال حاضر جاده ابریشم شورایی دارد که من ریاست آن را برعهده دارم؛ هدف این است که این کمربندی اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها را تامین کند تا دیگر نیازی نباشد برای تامین کالای مورد نیاز به کشورهای خارج از این محدوده نیازمند شویم.

عسکراولادی خاطرنشان کرد: ما به دنبال روابط پایدار 20 تا 30 ساله با کشور چین هستیم، ما به دنبال پول یا کالاهای مصرفی چینی نیستیم ما می خواهیم فناوری را از چین وارد کنیم و می خواهیم سرمایه گذار چینی به ایران بیاید، کارخانه بزند و ما هم در کشور چین کارخانه بزنیم، به این ترتیب سرمایه های دو کشور در مقابل توفانهای سیاسی آسیب ناپذیر می شوند.

او با رد ادعای پولهای بلوکه شده ایران در چین یادآور شد: ما نفتی را به چین فروختیم 70 درصدش را به صورت ارز دریافت کردیم و 30 درصد مابقی را باید جنس می خریدیم که هنوز نخریده ایم، هر زمان که لازم باشد می توانیم این 30 درصد باقی مانده را خرید کنیم، بنابراین پول ما در این کشور محفوظ است.

عسگراولادی در ادامه گفت: از جمله اسناد همکاری که میان دو کشور چین و ایران امضا شده است، دو بحث گردشگری و دانشگاهی است.
 
او درادامه تصریح کرد: همه تلاش ما این است که مواد اولیه و ماشین آلات را از چین وارد کنیم، ما به دنبال واردات کالاهای مصرفی و بی کیفیت در چین نیستیم بلکه سعی داریم به زودی جلوی ورود کالاهای قاچاق را به کشور ببندیم.

عسگر اولادی بزرگترین مشکل جذب سرمایه چینی ها به ایران را دو نرخی بودن ارز دانست و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی قول داده است که این مشکل را حل خواهد کرد تا سرمایه گذاران چینی با همان نرخی که پول می آورند، بتوانند با همان نرخ سرمایه خود را خارج کنند.

صفری سفیر پیشین ایران در چین دیگر مهمان برنامه با اشاره به مبادلات میلیاردی چینی ها گفت: چین سالانه 4 هزار و 500 میلیارد دلار مبادله تجاری دارد در نتیجه بهتر است مسیر این مبادلات امن باشد و اگرچه گزینه دریایی در دسترس این کشور است اما مسیر خشکی امنیت بیشتری دارد.

او ادامه داد: ایران کشوری است با 15 همسایه ، بنابراین فتح ایران به معنای فتح 15 کشور منطقه است، آمریکا برای تضعیف صادرات چین به دنبال تقویت پول چینی است تا صادرات شان را تضعیف کند اما ارتباط با ایران این نقشه آمریکا را خنثی کرد.

این سفیر اسبق تصریح کرد: ما سال هاست که مبادلات فرهنگی با کشور چین داریم که هر سه سال یکبار در حال تمدید است، از طرف دیگر کشور چین، ایران را به عنوان کشور هدف خود برای مقاصد گردشگری انتخاب کرده است، در مجموع 250 میلیون چینی در این کشور از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند که این موضوع یک فرصت ویژه برای ایران است.
نظرات بینندگان