arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

توسعه مترو واکسنی است که سلامت جامعه را تضمین می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين كه آلودگي هوا، حاصل بي برنامگي هاي گذشته و عدم پآيبندي، التزام وتمكين به قانون و قانون گريزي است، گفت: قانون كاهش آلودگي هواي مصوب سال 79، از سال 82 به بعد ابتر ماند و در دو دوره دولت گذشته، اجرايي نشد.

به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس محمد حقّاني افزود: صد در صد 1100 دستگاه ميني بوس تهران آلاينده هستند، ضمن اين كه نيمي از اتوبوس هاي تهران فرسوده بوده و در حال حاضر، صدها دستگاه از آنها زمين گير هستند.

وي با تآكيد بر اين كه وقتي به مردم مي گوييم خودروي خود را از خانه بيرون نيآورند، بايد وسايل حمل و نقل عمومي در اختيار آنها بگذاريم، اعلام كرد: طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران، راهكارهايي هستند كه با اجراي آنها مي توانيم آلودگي هوا را برطرف كنيم.


زیرساخت های حمل و نقل متناسب با جمعیت تهران نیست

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران، قرار بوده در 10 سال آينده جمعيت اين كلان شهر به 10 ميليون نفر برسد، اظهار كرد: اما امروز یعنی ده سال زودتر از آن زمان، توفيق پيدا كرده ايم كه جمعيت تهران را به 10 ميليون نفر برسانيم.

مهندس حقّاني با بيان اين كه زيرساخت هاي حمل و نقلي تهران، متناسب با جمعيت اين كلان شهر نيست، تصريح كرد: تمامي طرح هاي شهري، علاوه بر پیوست های اجتماعی و اقتصادی، باید پيوست زيست محيطي نیز داشته باشند تا شهری با توسعه پايدار و متوازن داشته باشیم.

وي با تأكيد بر اين كه تهران بايد 10 تا 12 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد اما تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد كه 500 دستگاه آن زمين گیر است و 50 درصد اتوبوس هاي تهران نيز مانند ميني بوس هاي اين كلان شهر، كاملاً آلوده كننده هستند.


موتورسیکلت به وسیله اشتغال و امرار معاش تبدیل شده است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه تهران يك و نيم تا دو و نيم ميليون دستگاه موتورسيكلت دارد، اظهار كرد: در حالي بخش اعظم اين موتورسيكلت ها به عنوان وسيله اشتغال و امرار معاش راکبان آنها مورد استفاده قرار مي گیرد كه يك دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري برابر با 6 تا 8 دستگاه خودروي يورو 2، آلودگي ایجاد مي كند.

مهندس حقّاني با بيان اين كه به این ترتیب، موتورسيكلت هاي تهران به اندازه 10 تا 20 ميليون دستگاه خودرو آلودگي توليد مي كنند، تصريح كرد: 70 درصد آلودگي هواي تهران از لوله اگزوز وسايل نقليه به عنوان منابع متحرک و 30 درصد از منابع ثابت توليد مي شود.

وي با تأكيد بر لزوم استفاده از سوخت پاك و گسترش حمل و نقل عمومي با اولويت مترو،‌ اضافه كرد: بيش از نيمي از بودجه تهران بايد صرف توسعه مترو شود و به عنوان كاري پيشگيرانه، مي بايست بخشي از هزينه بهداشت و درمان را در توسعه مترو صرف كنيم و در واقع گسترش مترو، به منزله واكسني مؤثر عمل می کند كه می تواند سلامت جامعه را تضمين نماید.


چرا نمایندگان مجلس قانون هوای پاک را متوقف کردند؟


رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به این که در روزهاي ناسالم، ‌روزانه تا 30 متوفی به مسافران بهشت زهرا اضافه مي شود،‌ اظهار كرد: از نمايندگان مجلس شورای اسلامی بايد سوأل شود که چرا در دوره نمايندگي آنها قانون هواي پاك متوقف و معطل شد؟ چرا تولید خودروهاي داخلي استاندارد نشد؟ و چرا طرح آمايش سرزمين پياده سازی نشد؟

مهندس حقّانی با بیان این که متأسفانه همه دستگاه ها توپ را به به زمین دیگری شوت می کنند، تصریح کرد: اگر به طرح های جامع و تفصیلی به عنوان اسناد فرا دستی و کتاب دعای مدیریت شهری به درستی عمل کنیم و بستر اجرای اصل 50 قانون اساسی که فرد فرد مردم را در مسأله محیط زیست دخیل می داند را فراهم کنیم، موفق خواهیم شد.

وی با تأکید بر این که سهم حمل و نقل عمومی را باید به 75 درصد برسانیم و هر فرد باید بتواند با 300 تا 500 متر پیاده روی به اولین ایستگاه مترو دسترسی داشته باشد، اضافه کرد: به این منظور، 170 کیلومتر متروی موجود تهران را می بایست به 750 کیلومتر برسانیم.
نظرات بینندگان