arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

توصیه‌های وزیر کار به سینماگران در یک مراسم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم رونمایی از "مجموعه 33 فیلم برگزیده" جشنواره فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان سینمایی و وزیر کار و امور اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه جمعه 9 بهمن‌ماه در موزه سینما برگزار شد و جمعی از هنرمندانی که آثارشان در سی‌وسه دوره گذشته جشنواره فجر به عنوان آثار برتر انتخاب شده بود، حضور داشتند شمع تولد سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر خاموش شد.

در آغاز این برنامه ابوالحسن داودی که سال گذشته فیلمش با نام رخ دیوانه به عنوان بهترین فیلم جشنواره جایزه گرفته بود با ابراز خرسندی از گردآوری این مجموعه گفت: خوشبختانه همتی شکل گرفته و تاریخچه دوران جوانی، میانسالی و آغاز پیری ما را یادآوری می‌کند که مجموعه بسیار جذابی است و امیدوارم در 30، 40 سال آینده که ما نبودیم، این مجموعه ادامه پیدا کند و تاریخچه سینمای ایران حفظ شود. انشاءالله که این سینما همچنان پایدار باشد.

در ادامه حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با تقدیر از حضور علی ربیعی، وزیر کار و هنرمندان شرکت‌کننده در این مراسم از محمد حیدری به خاطر گردآوری تاریخ سینمای ایران قدردانی کرد.

او که اواسط دهه 80 به عنوان رایزن فرهنگی فعال بوده است، یادآور شد: در آن دوره با کمک خانه سینما 30 سال سینمای ایران را که شامل فیلم‌های بلند، کوتاه و مستند بود گردآوری کردیم و مدت‌ها این مجموعه بهترین هدیه ما به خارجی‌ها بود.

ایوبی گردآوری این مجموعه را حاوی پیامی برای جوانان علاقه‌مند به سینما دانست و افزود: این مجموعه به جوانان سینماگر یادآوری می‌کند که اگر امروز می‌توانند بدرخشند به خاطر گذشته پرافتخار سینمای ماست و اگر می‌خواهند به قله‌ها برسند حتما به این مجموعه نیاز خواهند داشت.

رئیس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از اینکه فضای سینما بهتر و آرام‌تر شده است، ادامه داد: با کمک دستگاه‌های دیگر روزهای بهتری در انتظار سینمای ماست. خوشحالیم کسانی که به دلایلی به سینما بدگمان شدند با گفت‌وگوهایی که انجام دادیم امروز با ما همراه و همکار شده‌اند.

ایوبی با ابراز خوشحالی از همراهی حوزه هنری افزود: حوزه هنری با ساخت سالن‌های سینما به کمک این هنر آمده و چندی پیش نیز جلسه‌ای با رئیس سازمان صداوسیما داشتیم که جلسه بسیار خوبی بود و در این گفت‌وگو دریافتم که آقای سرافراز سینما را رقیب سیما نمی‌داند.

ایوبی یادآور شد: یکسال گذشته وقت زیادی برای گفت‌وگو با برخی نهادها از جمله کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گذاشتیم و به قول آقای روحانی، رئیس‌جمهوری این گفت‌وگوهای برجامی همیشه جواب می‌دهد و افرادی که پرسش‌ها و ابهام‌هایی درباره سینما داشتند پاسخشان را گرفتند و امروزه به کمک ما آمدند.

رئیس سازمان سینمایی همراهی دیگر دستگاه‌ها با سینما را اتفاق درخشان دانست و خاطرنشان کرد: سینما فقط یک هنر نیست بلکه سخنگوی یک کشور است و حتی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی از راه‌اندازی سیستم VOD به عنوان اتفاقی بزرگ در سینما یاد کرد که باعث دگرگونی اقتصاد آن می‌شود.

ایوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فیلم بعضی از فیلمسازان به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرده، افزود: حس و حال این هنرمندان را درک می‌کنم. می‌دانم برای یک فیلمساز چقدر سخت است که بعد از مدت‌ها تلاش، فیلمش به جشنواره راه نیابد. اما به هر حال هر مسابقه‌ای آدابی دارد که باید آن را رعایت کرد و تلاش می‌کنیم که فیلم‌هایی که شایسته اکران خوب هستند، در شرایط مناسبی نمایش داده شوند.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اعتراض حق هنرمندانی است که فیلمشان به جشنواره راه پیدا نکرده است. من از دست آنان ناراحت نمی‌شوم بلکه از ناراحتی‌شان ناراحت می‌شوم و همه اینها را به حساب شکوه جشنواره فجر می‌گذارم.

توصیه های وزیر کار به سینماگران

بعد از این سخنان علی ربیعی، وزیر کار که از جمله علاقه‌مندان به سینماست، در سخنانی گفت: هیچ اعتقادی به دسته‌بندی سینما ندارم چون همه فیلم‌ها به بخشی از نیازهای مردم پاسخ می‌دهند. او از هنرمندان خواست در آثارشان به نیازها و دغدغه‌های مردم توجه داشته باشند و با این دیدگاه فیلم‌های اجتماعی بسازند.

وزیر کار افزود: با این شیوه با بررسی تحول سینما می‌توانیم تحولات اجتماعی خود را ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه سینما باید در کنار درد و رنج مردم قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: کسانی که محبوب مردم شده‌اند می‌دانند که بخشی از این محبوبیت به تلاش خودشان برمی‌گردد و بخش دیگری از آن به خاطر مردم است.

ربیعی ادامه داد: ما نیاز داریم فیلم‌هایی بسازیم درباره امید. خیلی بد است که جوانان ما آینده خود را امیدوارکننده ندانند، خیلی بد است فقرا احساس کنند کسی آنها را نمی‌بیند، خیلی بد است که آینده را روشن نبینیم. همه باید به هم کمک کنیم و در رنج یکدیگر شریک شویم.

وزیر کار با اشاره به برخی سخنان درباره کم‌توجهی دولت حسن روحانی به بخش فرهنگ و هنر گفت: یقین دارم آقای دکتر روحانی هم فهم و درکی عالی از هنر و سینما دارد اما اگر دولت به اندازه مورد انتظار هنرمندان در کنارشان نیست، به دلیل محدودیت‌هایی است که با آنان دست به گریبان است. باید سال‌ها کار کنیم تا به تعادلی برسیم.

علی ربیعی در پایان صحبتش از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور یاد کرد و افزود: چون خود او بچه راه‌آهن بود همیشه در همه فیلم‌هایش خط آهن وجود داشت.

بعد از این سخنان در فضای مجاور سالن موزه سینما کیک تولد سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور علیرضا داودنژاد، ابوالحسن داودی، شهرام اسدی، محمد حیدری و... بریده شد.

در این برنامه که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، هنرمندان و مدیرانی همچون مجید قناد، مجید مظفری، علیرضا رضاداد، لوریز چکناواریان، کتایون ریاحی، مرتضی رزاق‌کریمی، شمسی فضل‌اللهی، جهانگیر کوثری، مصطفی ابتهی، رویا تیموریان، مهتاب کرامتی، برزو نیک‌نژاد، رحمان صیفی‌آزاد، امیر عابدی، علی ملاقلی‌پور، سیدصادق موسوی و... در کنار مدیر شرکت رایتل حامی مالی جشنواره حضور داشتند. پیش از برگزاری برنامه بهمن فرمان‌آرا دیگر هنرمند فیلمساز نیز در لابی حضور داشت اما به سالن موزه سینما نیامد.

در پایان این برنامه مجموعه فیلم‌های برگزیده 33 دوره جشنواره فیلم فجر با حضور تمام هنرمندان و مدیران حاضر رونمایی شد. 

نظرات بینندگان