arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۰۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

ایران در پرونده انتخاب رییس‌جمهور لبنان دخالتی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کل جنبش حزب الله لبنان از تلاش نیروهای ارتش و مقاومت برای حفظ امنیت مرزهای لبنان تشکر کرد.

به گزارش المنار، سید حسن نصرالله گفت: سخنان امشب من تنها درباره پرونده ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری لبنان است. در ابتدا به برخی از موضوعات جدید به سرعت اشاره می کنم. ما حمله امروز جنایتکارانه تکفیری ها را به مسجد امام رضا(ع) در شهر محاسن در منطقه الاحساء( در عربستان سعودی) محکوم می کنیم، حمله ای که چند شهید و زخمی برجا گذاشته است. به خانواده های این شهدای مظلوم تبریک و تسلیت عرض می کنیم و از خداوند شفای عاجل را برای این زخمی های مظلوم خواهان هستیم. این حادثه بسیار خطرناک است و بر اهمیت مقابله ریشه ای با تروریسم  تاکید دارد و همچنین باید تدابیر امنیتی مطلوب برای حمایت از شهروندان اتخاذ شود. مسئله دوم این که امروز همچنین در نوار غزه شاهد تشییع پیکر هفت تن از نیروهای مقاومت از برادران گردان های عزالدین قسام بودیم، افرادی که در هنگام وظیفه جهادی خود در کار تونل ها به عنوان یکی از مهم ترین تسلیحات مقاومت در فلسطین در رویارویی با تجاوزگری های گذشته و آینده دشمن صهیونیستی به شهادت رسیدند. به برادران در کادر رهبری حماس و دیگر نیروهای عزالدین قسام و خانواده های این شهدا و همچنین شهدای انتفاضه قدس صمیمانه ترین تبریکات و تسلیت خود را درباره به شهادت رسیدن این افراد اعلام می کنیم، افرادی که به نشان والای شهادت دست یافتند. 

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان افزود: امروز شاهد هستیم که فلسطینیان در انتفاضه قدس هر روزه برای دفاع از مقدسات و آزادسازی سرزمین مبارک فلسطین به شهادت می رسند. سوم این که  در آب و هوای به شدت سرد زمستانی به همه مرزبانان لبنانی درود می فرستیم، مرزبانانی که در قله کوه ها به وظایف خود عمل می کنند. انسان در برابر مقاومت و فداکاری های این افراد شرمنده می شود و به این مرزبانان از افسران و نیروهای ارتش و دیگر نیروهای مقاومت در بلندی های لبنان درود می فرستیم. باید لبنانی ها از فداکاری ها و صبر و ثبات این افراد قدردانی فراوانی داشته باشند. چهارم این که ابراز خرسندی خود را از تفاهماتی که در لبنان حاصل شده و منجر به از سرگیری فعالیت نهادهای دولتی شده است، اعلام می کنیم. امیدواریم این فعالیت ها با قدرت تقویت و نشست های بیشتری برای حل و فصل مشکلات به تاخیر افتاده برگزار شود و همه به سازوکاری که درباره آن توافق شد به دقت عمل کنند.
 باید در اینجا از تعامل مثبت همه گروه های سیاسی لبنان که این نتیجه را حاصل و موانع را حل کردند تشکر کنم و مشخصا از نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به دلیل تلاش های گسترده وی تشکر می کنم. وی در طول هفته های گذشته با مشکلات زیادی روبرو شد و تلاش های زیادی برای رسیدن به این نتیجه داشت و در نتیجه فعالیت های دولتی در مسیر درست خود قرار گرفت. در این مناسبت همچنین از دولت لبنان که قرار است روز سه شنبه نشستی برگزار کند می خواهیم که جانب انصاف را در تعامل با نیروهای داوطلب دفاع شهری داشته باشد و حقوق این افراد را به آنان پرداخت کند که در واقع تشکر کردن از فداکاری های گسترده و فعالیت های مستمر آنان است که همواره برای حفظ حیات دیگر شهروندان با خطرات مختلفی روبرو هستند و این افراد شایستگی قدردانی را در نشست روز سه شنبه دولت دارند.

00:0001:25


دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به این که ایران از حل و فصل پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت می کند از گروه های لبنانی خواست بی جهت اتهاماتی را ضد ایران مطرح نکنند و از ساختار سیاسی این کشور برای حل مشکلات خود کمک بگیرند.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود گفت: در حال حاضر تلاش می کنم به بیشترین موضوعات در پرونده ریاست جمهوری لبنان اشاره کنم. شکی در این نیست که نمی توانم به همه موضوعات اشاره کنم و برخی از مسائل باقی می ماند ولی به صورت کلی به آنچه درباره این پرونده رخ داد اشاره و موضع خود را درباره این مسئله برای مرحله آینده اعلام می کنیم. در ابتدای این موضوع دوست دارم به حدیثی از امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) اشاره کنم. ایشان فرمودند "خیر مفاتیح الامور، الصدق و خیر خواتیمها،الوفاء". این حدیث بسیار زیباست. راستی و درستی در سخن گفتن، تعهد داشتن بهترین کلید برای کارگشایی بوده و وفادار بودن بهترین مسئله در امور است. نقطه نخست این است که در این سخنان به برخی از اتهامات پاسخ می دهم. ما در ماه های گذشته زیاد پرونده ریاست جمهوری را دنبال نمی کردیم چرا که فکر می کردیم مسئله جدی و جدیدی که قابل طرح در رسانه ها باشد، مطرح نشده است. پرونده حل و فصل ریاست جمهوری نیازمند آن بود که گفتگوهای و دیدارهای دوجانبه درباره آن صورت گیرد و همیشه خواهان این مسئله بودیم و متاسفانه رقابت ها و تسویه حساب های سیاسی و اقدامات تحریک آمیز از چند ماه گذشته ادامه داشته و دارد و بخش زیادی از این گونه اقدامات علیه حزب الله بوده است.
وی افزود: بخشی از این مسائل به ایران ارتباط دارد. گفته می شد که ایران در انتخاب رئیس جمهور لبنان مانع تراشی می کند. در این زمینه به همه لبنانی ها می گویم جمهوری اسلامی ایران بزرگ ترین قدرت منطقه ای بوده که جهان این کشور را به رسمیت شناخته است و کشورهای جهان برای دوست شدن با ایران با یکدیگر  رقابت می کنند. ایران با این قدرت نیازی به پرونده ریاست جمهوری لبنان و موضوعات دیگر ندارد. بیاید با یکدیگر منطقی سخن بگوییم. گروه های لبنانی روابط گسترده ای با کشورهای غربی دارند. از این گروه ها می خواهم از اعضای گروه پنج به علاوه یک بپرسند که آیا روزی شده که ایران در میز مذاکرات خود با این گروه برای حل و فصل اختلافات خود در پرونده هسته ای ، گزینه انتخاب رئیس جمهور لبنان یا کل لبنان را روی میز مذاکرات قرار داده است؟ از اعضای این گروه بپرسید که آیا ایران از این گروه خواسته است در صورتی که در پرونده هسته ای این امتیاز را بدهید ایران هم این کار را برای شما در لبنان انجام می دهد، هرگز چنین چیزی رخ نداده است. این توافق حاصل شد و ایرانی ها نیز همان طور که در گذشته گفته بودند تنها درباره پرونده هسته ای خود مذاکره کردند و اوضاع عراق، سوریه و لبنان هیچ جایگاهی در این مذاکرات نداشته است. با وجود تلاش های اسرائیل و عربستان سعودی برای جلوگیری از حصو این توافق ولی توافق هسته ای ایران امضا شد و سپس تلاش هایی برای اجرا نشدن این توافق صورت گرفت ولی این توافق اجرا شد.
اگر ایران می خواست از پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان استفاده کند باید استفاده می کرد ولی چنین چیزی وجود نداشته است. 
سید حسن نصرالله بیان داشت: رئیس جمهور روحانی در روزهای گذشته به ایتالیا،واتیکان و فرانسه سفر کرد. ای گروه های لبنانی از دوستان خود در این کشورها بپرسید که آیا هیئت ایرانی به مسئله انتخابات رئیس جمهور لبنان اشاره کرده یا این که طرف مقابل بوده که این موضوع را مطرح کرده است. بنابراین این دیگران بودند که از ایران خواستند در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان دخالت کند و ایرانی ها نیز پاسخ روشنی دادند. کسانی که می گویند دلایل و نشانه هایی دارند که ایران از پرونده انتخاب ریاست جمهوری لبنان برای منافع خود بهره برداری می کند، این مدارک را برای مردم رو کنند. اما این که بدون دلیل این اتهامات را مطرح می کنند این ظلم و ستم است و در صورتی که برخی از مردم از این اتهامات متقاعد شده اند این جهل و حماقت است. کسانی که می دانند این اتهامات دروغ است ولی بر این اتهامات تاکید می کنند ، به وضوح  ظلم و ستم می کنند و یک بازی سیاسی مبتنی بر ظلم و دروغ و فریبکاری به راه انداخته اند.
ایران هیچ ارتباطی با این پرونده ندارد و در این پرونده دخالت نکرده و نخواهد کرد. بنابراین این اتهامات دروغین را علیه ایران مطرح نکنید. من از مواضع ایران اطمینان دارم ولی پس از سفر رئیس جمهور روحانی خواستم اطلاعاتی داشته باشیم که در دیدار وی با رئیس جمهور اولاند چه گذشت.
 ای گروه های لبنانی از دوستان خود در فرانسه بپرسید که در این دیدار چه گذشت. چه طرفی پرونده ریاست جمهوری لبنان را مطرح کرد و پاسخ طرف ایرانی چه بوده است؟ در حال حاضر ایران روابط گسترده ای را با کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و فرانسه آغاز و قراردادهای مختلفی امضا کرده است و ایران این فرصت را دارد که از پرونده ریاست جمهوری لبنان استفاده کند. چرا ایران این موضوع را مطرح نکرده و چرا طرف مقابل به این موضوع اشاره کرده؟
دبیر کل جنبش حزب الله در ادامه گفت: پاسخ ایران به این درخواست برای همه روشن است. ایرانی ها در این دیدارها تاکید کردند پرونده ریاست جمهوری لبنان یک مسئله داخلی است و آنچه را که لبنانی ها درباره آن توافق کردند حمایت می کنیم. این همان موضع مقامات ایرانی است. بنابراین خواستم به این مسئله اشاره کنم که دیگر به این داستان پایان داده شود و برخی از گروه های لبنانی به جای متهم کردن ایران به گفتگوهای داخلی روی آورند و منتظر تحولات منطقه ای و بین المللی نباشند. منتظر ماندن برای حصول تحولات منطقه ای و بین المللی به سود این گروه ها نیست. آمریکایی ها در گذشته یک نوع موضع گیری داشتند و امروز از این موضع گیری عقب نشینی کردند. 

شکر خدا سوریه خارج از این گونه اتهام زنی ها قرار دارد چرا که همه فکر می کنند سوریه به جنگ بین المللی تحمیل شده علیه این کشور مشغول است و به این دلیل سیل این اتهامات علیه ایران متمرکز شده است.

مسئله دیگری که در این اتهام مطرح شده درباره ساختار دموکراسی در ایران است. ایران در سی و هفت سال گذشته سی و پنج انتخابات ریاست جمهوری، شهرداری، پارلمانی و مجلس خبرگان برگزار کرده است و چند هفته دیگر دو انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام حسین مورد حمایت عربستان و آمریکا علیه ایران، این کشور هرگز انتخابات خود را به تاخیر نیانداخت. ما در لبنان به حق یا غیر قانونی به دنبال هر بهانه ای هستیم که از برگزاری انتخابات فرار کنیم. ایران زیر موشک ها و توپخانه های دشمن، انتخابات خود را به تاخیر نیانداخت. همچنین باید به این مسئله اشاره کنم که برخی از دوستان گروه های لبنانی(عربستان سعودی) در طول حیات خود یک انتخابات نداشته اند. پس امیدواریم زمانی که برخی از افراد درباره جمهوری اسلامی ایران و دموکراسی موجود در این کشور سخن می گویند به دقت سخن بگویند و بیشتر به دنبال مشکلات خود باشیم و آن را حل کنیم. حتی در ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است برای حل اختلافات نهادهای قانونی این کشور. این وضع در لبنان متفاوت است. زمانی که اختلافاتی در لبنان ایجاد می شود همه چیز تعطیل می شود و هیچ نهاد قانونی برای حل این مشکل وجود ندارد. ای کاش که میز گفتگوی گروه های لبنانی می توانست مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل کند. این مجمع راهبرد اقتصادی، سیاسی، توسعه ای، اداری، فرهنگی، نظامی و صنعتی و اداری بیست و پنج ساله ایران را تدوین کرده است. آیا ما در لبنان می توانیم چنین مجمعی داشته باشیم؟ ما لبنانی ها که نمی توانیم مشکل انباشت زباله ها را در خیابان های خود حل کنیم.

دبیرکل جنبش حزب الله لبنان تاکید کرد روابط حزب الله با متحدان خود بر اساس احترام و اعتماد متقابل است.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود گفت: نقطه دوم درباره اتهاماتی که علیه حزب الله لبنان به صورت دائمی مطرح می شود این است که می گویند حزب الله می خواهد درباره انتخابات ریاست جمهوری لبنان چانه زنی کند. ادعا می کنند حزب الله در این چانه زنی خواهان تشکیل شورای موسسان، اصلاحات در قانون اساسی یا کرسی بیشتری در دولت است. متاسفانه افرادی در کشور زندگی می کنند که هیچ کار و کاسبی ندارند و این ادعاها را مطرح می کنند. ما چه کرسی در دولت داریم که آن را کم یا زیاد کنیم؟ این ادعاها پوچ است. بنابراین ما در تلاش ها برای حل مشکل انتخابات ریاست جمهوری به تشکیل شورای موسسان و اصلاح ساختار نظام و سهم پست وزارتی اشاره نمی کنم بلکه بر تسهیل انتخاب رئیس جمهور تاکید داریم. شکی در این نیست حل این مشکل نیز نیازمند عقب نشینی گروه ها از مواضع خود است و هر گروهی به سهم خود به اطمینان خاطر می رسد و در نهایت این مشکل حل می شود. برخی ها می گویند حزب الله پیشنهاد کرده رئیس جمهوری برای یک گروه، نخست وزیری برای یک گروه دیگر و اصلاحاتی در قانون انتخابات ایجاد شود. چنین مسائلی اصلا وجود ندارد. زمانی که ما از حل و فصل این پرونده سخن می گوییم از عقب نشینی گروه ها از مواضع خود سخن می گوییم و هرگز درباره اصلاحات و امتیازات سخنی نمی گوییم. ما گفتیم که این گفتگوها در چارچوب توافق نامه طائف است ولی متاسفانه برخی از افراد هستند که گوش شنوایی ندارند و تنها در پی دشمنی هستند و از همه ابزارهای غیر قانونی برای مقابله با حزب الله و اقدامات تحریک آمیز علیه این جنبش استفاده می کنند.

همچنین ادعای دیگر این است که حزب الله اصلا نمی خواهد انتخاب ریاست جمهوری لبنان برگزار شود. سپس گفتند حزب الله از میشل عون و سپس سلیمان فرنجیه حمایت می کند و سپس مدعی شدند حزب الله حل و فصل پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان را به توافق هسته ای ایران گره زده است و همچنین مدعی شدند حزب الله حل و فصل پرونده انتخابات را به اصلاحات در قانون اساسی و امتیازات دیگر در دولت گره زده است و جالب اینجاست که بعدا گفتند حزب الله اصلا هیچ نامزدی ندارد و خلا کرسی این پست، گزینه حزب الله است. 

مسئله سوم درباره متحدان حزب الله و رابطه با متحدان است. روابط حزب الله با متحدان خود بر اساس اعتماد، صداقت و احترام متقابل است. ما ممکن است درباره مسائل مختلفی اختلاف نظر داشته باشیم ولی درباره موضوعات اصلی با یکدیگر تفاهم داریم. جریان هشت مارس یک حزب اقتدارگرا نیست و هیچ حزب پیشرو و رهبری در این جریان وجود ندارد. گروه های مختلف در این جریان با یکدیگر به صورت دوجانبه و سه جانبه گفتگو می کنند و در صورتی که به توافق رسیدند در رسانه ها اعلام می کنند و در صورتی که با اختلافی روبرو شدند تلاش می کنند تا از طریق گفتگو این اختلافات را حل و فصل کنیم. رابطه دوستانه و احترام متقابل بر این روابط حاکم است و ما این گونه با متحدان خود رابطه داریم. ما هرگز نمی خواهیم متحدان خود را در تنگنا قرار دهیم. در مسئله سوریه و زمانی که تصمیم گرفتیم در نبرد القصیر شرکت کنیم با متحدان خود رایزنی نکردیم چرا که تصمیم قاطعی در این زمینه گرفته بودیم و نباید دیگران، متحدان ما را مسئول بدانند و متحدان نیز می گویند که با آنان رایزنی نشده است.

ما در مسئله تجاوز ددمنشانه عربستان سعودی به ملت یمن موضع قاطعی اتخاذ کردیم و از متحدان خود نخواستیم که درباره این مسئله موضع گیری کنند چرا که می دانستیم این موضع گیری ممکن است شمار زیادی از متحدان ما را در تنگنا قرار دهد و ما نیز چنین خواسته ای نداریم.

به هر حال روابط حزب الله با متحدان خود مبتنی بر اعتماد،احترام و گفتگو و رایزنی است و در صورتی که درباره مسئله ای به توافق برسیم آن را اعلام می کنیم و اگر به اختلافی روبرو شویم تلاش می کنیم این اختلاف حل شود و نهایت تلاش ما این است که وحدت ما حفظ شود. برخی ها تصویری از روابط حزب الله با متحدان خود ترسیم می کنند که توهینی به حزب الله و متحدان این جنبش است. ما دیدگاه خود را بر متحدان خود تحمیل نمی کنیم و آنان را مجبور نمی کنیم برعکس با متحدان خود گفتگو و بحث می کنیم و به متحدان خود پشت نمی کنیم و از یکدیگر ناامید نمی شویم. ما بر این مسئله اصرار داریم  که به اهداف مورد نظر خود برسیم و شبانه روز در این زمینه تلاش می کنیم. یک مسئله اصلی درباره موضع حزب الله در پرونده انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. برخی ها ادعا می کنند روابط حزب الله با متحدان خود بر اساس منافع سیاسی است.

پاسخ ما این است که رابطه ائتلافی ما تنها مبتنی بر منافع سیاسی راهبردی و تاکتیکی نبوده بلکه مبتنی بر اصل اعتماد و دوستی است. رابطه دوستانه با متحدان خود داریم و رابطه ای که ایجاد شده عاطفی است و به یکدیگر احترام می گذاریم.

دبیرکل جنبش حزب الله تاکید کرد: ما به شدت بر این مسئله اصرار داریم که روابط میان گروه های سیاسی و طوایف دینی در لبنان بر اساس اعتماد، اطمینان بخشی و صلح داخلی باشد. این که ببینیم ده تا بیست گروه در لبنان با یکدیگر هیچ رابطه سیاسی ندارند و با یکدیگر گفتگو نمی کنند این وضع به معنای آن است که هر یک از این گروه ها خنجری در دست خود پنهان کرده است و هیچ کس نمی داند که چه طرفی متحد شماست و ممکن است از پشت به شما خنجر بزند یا این  که این خنجر را پنهان کرده است تا پیشنهاد  و امتیاز سیاسی بهتری به این طرف داده شود. ما به چنین رابطه ائتلافی باور نداریم و نمی خواهیم چنین نوع رابطه ای داشته باشیم. من امشب به صورت روشن برای همه می گویم و ممکن است برخی ها از این سخنان ناراضی شوند و این سخنان خطابی به اتهامات و اظهارات پوچ و تحریک آمیز و دروغین در طول چند ماه گذشته است. من می خواهم با این سخنان درب را به روی کسانی ببندم که می خواهند اقدامات تحریک آمیز داشته باشند، فتنه گری کنند یا برخی از اختلافات عادی را بزرگ نشان دهند.
 زمانی که می گوییم تعهد اخلاقی داریم این تعهد شخصی نیست بلکه می خواهیم نوعی از روابط میان گروه های لبنانی ایجاد شود که جامعه را حفظ کند. باید جامعه و کشور را بسازیم. زمانی که این جامعه از هم گسیخته باشد این جامعه قادر به هیچ کاری نیست و جامعه ساخته نمی شود و با این وضع نمی توانیم دولتی داشته باشیم. بنابراین روابط ما با دوستان ما این گونه است. ما نمی گوییم معصوم و مقدس هستیم و هیچ اشتباهی نداریم ولی اصل ما این است که این گونه با متحدان خود رابطه داشته باشیم. 
متاسفانه رقبای ما در طول مرحله گذشته و مشخصا از زمان گفتگوها درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان همیشه تلاش می کنند میان متحدان ما اختلاف ایجاد کنند. متحدان اهل تسنن ما را به مسائل مذهبی درگیر می کنند و دیگر متحدان ما را به برخی از مسائل سیاسی مشغول می کنند. رقبا در طول ماه های گذشته بر روابط ما با جنبش امل و جریان ملی آزاد تمرکز داشته اند. معمولا در نشست ها و سخنرانی ها و مقالات خود مسائلی را بیان می کنند که توهین آمیز و شرم آور است و می خواهند روابط ما را با جنبش امل این گونه ترسیم کنند گویا حزب الله حاکم بر تصمیم گیری جنبش امل بوده و گویا این جنبش وابسته به حزب الله است ولی شواهد عکس این مسئله را اثبات می کند. 

هیچ نشانه کوچکی از این اتهام ظالمانه وجود ندارد و بر عکس روابط حزب الله و جنبش امل بر اساس احترام کامل و اعتماد متقابل، هماهنگی، گفتگو و رایزنی های روزمره در همه موضوعات و پرونده هاست. همان طور که گفتیم که در صورتی که درباره مسئله ای توافق داشته باشیم آن را اعلام می کنیم و در صورتی که درباره مسئله ای اختلاف داشته باشیم درباره آن گفتگو می کنیم و در نهایت اختلافات خود را ساماندهی می کنیم و این رابطه راهبردی مستحکم را حفظ  و تلاش می کنیم این رابطه دوجانبه به یک ضرب المثل و الگو در لبنان و برخی از کشورهای منطقه تبدیل شود.
برخی ها حتی می خواهند در این دیوار مستحکم روابط حزب الله و جنبش امل نفوذ کنند. پس چرا برخی از این گروه ها ادعا می کنند رابطه میان حزب الله و جنبش امل یک رابطه رئیس و مرئوسی است. ما به یکدیگر احترام می گذاریم و یکدیگر را به رسمیت می شناسیم و درک می کنیم. این وضع برای جریان ملی آزاد دیگر متحد ما نیز صادق است. از ده سال پیش زمانی که حزب الله با جریان ملی آزاد یادداشت تفاهم امضا کردند، برخی از گروه ها در لبنان تلاش کردند در رابطه ما با جریان ملی آزاد تشکیک ایجاد کنند و این تفاهم را به شکست بکشانند و با استفاده از هر اختلاف جزئی  تلاش کردند به این ارتباط  ضربه بزنند این در حالی است که تفاهم ما با این جریان درباره موضوعات اساسی کشور بوده و هیچ ارتباطی درباره موضوعات دیگر نبوده که ممکن است ما با این جریان درباره این موضوعات با یکدیگر اختلاف داشته باشیم، موضوعاتی که ممکن است حتی محل اختلاف نظر در داخل حزب الله و جریان ملی آزاد باشد. در حال می خواهم خطاب به طرفداران این جریان بگویم که تمرکز طرف های دیگر برای اختلاف افکنی علیه جریان ملی آزاد بیشتر از طرفداران حزب الله بوده است. تلاش می کنند بر جریان ملی آزاد و عملکرد رهبری و روابط ائتلافی این جریان تاثیر بگذارند و تمرکز اصلی این تلاش ها علیه طرفداران جریان ملی آزاد و مشخصا مسیحیان لبنان است. بنابراین این تلاش ها از سال 2006 تا کنون ادامه دارد و در نهایت این تلاش ها به مسئله انتخابات ریاست جمهوری لبنان رسیده چرا که این انتخابات برای جریان ملی آزاد و ژنرال میشل عون از اهمیت زیادی برخوردار است و به این دلیل این گروه ها تصمیم گرفتند با بهره برداری از مسئله انتخابات ریاست جمهوری به روابط راهبردی جریان ملی آزاد و حزب الله ضربه بزنند و من به برخی از این جزئیات اشاره می کنم.

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان با اشاره به این که به حمایت از میشل عون به عنوان نامزد کرسی ریاست جمهوری لبنان ادامه می دهیم، تاکید کرد: رئیس جمهور آینده لبنان فردی از جریان هشت مارس است.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود گفت: مسئولان حزب الله در ابتدای موعد انتخاب رئیس جمهور لبنان برخی از گزینه ها را بررسی کردند و این نتیجه با اجماع حاصل شد که یک نامزد طبیعی با نام ژنرال میشل عون وجود دارد که دارای سابقه پارلمانی، مردمی، سیاسی و غیره است. بر اساس این سوابق و دیدگاه های سیاسی حزب الله و ابراز وفاداری به مواضع ژنرال میشل عون و مسائل سیاسی تصمیم گرفتیم از نامزدی وی حمایت کنیم و با شماری از متحدان خود درباره این مسئله گفتگو کردیم و متحدان نیز گفتند که با ژنرال عون گفتگو و به وی اطلاع می دهیم که از نامزدی اش حمایت می کنیم. وی یک نامزد طبیعی است. ما گفته بودیم تا زمانی که شما نامزد این پست هستید از شما حمایت می کنیم و از هر تلاشی برای رسیدنتان به کرسی ریاست جمهوری حمایت می کنیم. رابطه ما با وی بر اساس تعارف گویی نبوده است بلکه به وی گفتیم از نامزدی اش با تمام توان حمایت می کنیم و دیگر متحدان ما نیز همین موضع را داشتند و می دانند در طول یک سال و نیم گذشته چنین تلاش هایی داشتیم. برخی از دوستان از ما پرسیدند که آیا میشل عون نامزد حزب الله است یا این که میشل عون نامزد جریان ملی آزاد است و حزب الله از این نامزدی وی حمایت می کند؟
با تاسف شدید برخی ها درباره این دو نوع منفی فکر می کردند، از ما پرسیدند که آیا در برابر میشل عون در تنگنا قرار گرفته اید یا یک مسئله اخلاقی مطرح است و ما نیز گفتیم چنین مسائلی مطرح نیست و مرتبط به مسائل سیاسی و درک ما از مرحله آینده است و لذا صادقانه سخن گفتیم.
سید حسن نصرالله افزود: برخی از افراد با ما صادق بودند و برخی ها نیز تلاش کردند ما را ناامید کنند. در جلسه نخست پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری، میشل عون خواست نام وی در این نشست مطرح نشود و طبعیی بود که ما به همراه متحدان خود برگه سفید دادیم و دو نامزد دیگر اعلام شده به آرایی که مشخص بود رسیدند و سپس تیم مقابل نیز به لحاظ سیاسی و رسانه ای تلاش کرد از برگه رای سفید ما این مسئله را القاء کند چرا حزب الله به  ژنرال میشل عون رای نداد و این وضع به معنای آن  است که حزب الله از وی حمایت نمی کند. در حالی که این گونه نبوده است و میشل عون خواست نام وی ثبت نشود. سپس برخی از اعضای جریان چهارده مارس گفتند در صورتی که حزب الله میشل عون را می خواست حمایت خود را از وی اعلام می کرد پس چرا حزب الله سکوت کرده است. به ما خبر رسید برخی از طرفداران جریان ملی آزاد از این حرف و حدیث ها متاثر شدند ولی ژنرال میشل عون و افراد نزدیک به گفتگوهای وی با ما از این خبرها متاثر نشد و در نهایت ما دهم محرم حمایت خود را از میشل عون اعلام کردیم و این اعلام حمایت قبل از آغاز گفتگو با جریان المستقبل بود. در صورتی که این گفتگوها آغاز می شد و درباره موضع حمایت خود از نامزدی میشل عون سکوت می کردیم بار دیگر جریان چهارده مارس از این وضع برای اقدامات تحریک آمیز خود استفاده می کرد و به این دلیل قبل از این گفتگوها حمایت خود را از نامزدی میشل عون اعلام کردیم و سپس چهارده مارس شبانه روز در کشورهای عربی، اروپا و آمریکا تلاش کرد تا بگوید میشل عون نامزد حزب الله است. 

زمانی که از فردی حمایت نمی کنیم، اتهاماتی را علیه ما مطرح می کنند و زمانی که از فردی حمایت می کنیم این هیاهوها را به راه می اندازند. این ها از هیچ، دروغ درست می کنند، حال که موضوعی وجود دارد ، در آن در جنگ سیاسی و رسانه ای خود استفاده می کنند. 

پس از این که حمایت خود را از میشل عون اعلام کردیم،گفتند حزب الله در حمایت از وی جدی نیست و مدعی شدند حزب الله با اعلام حمایت از نامزدی میشل عون پشت سر وی برای توقف انتخاب ریاست جمهوری به سود توافق هسته ای ایران و تحولات سوریه پنهان شده است. ما برای نشان دادن جدیت خود در حمایت از نامزدی وی، دیدارها و تلاش هایی داشتیم و از حق قانونی و دموکراتیک خود برای حاضر نشدن در نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور استفاده کردیم. ما در نشستی شرکت نمی کنیم که حصول رای نامزد ما تضمین نشده است. پس از این که شرکت نکردیم، گفتند حزب الله نمی خواهد مشکل انتخابات ریاست جمهوری حل شود. سپس برخی از مسئولان حزب نیروهای لبنانی گفتند نامزد واقعی حزب الله، میشل عون نبوده بلکه سلیمان فرنجیه است. همچنین مدعی شدند حزب الله خواست برگه میشل عون را رو کند و هدف حزب الله رساندن سلیمان فرنجیه به کرسی ریاست جمهوری است. 

مسئله دیگر درباره گفتگوهای جریان ملی آزاد و جریان المستقبل قبل از اعلام رسمی حمایت ما از نامزدی میشل عون بود. دیدارهایی میان سعد الحریری و میشل عون در پاریس برگزار شد. ما اطلاعاتی از جزئیات این دیدارها نداشتیم و در این زمینه درخواست نکردیم. ما به صورت آشکار و نهان گفتیم از این دیدارها و گفتگوها حمایت می کنیم چرا که می خواهیم رئیس جمهور لبنان انتخاب شود و پس از چند هفته این دیدارها به سردی گرایید و گفته شد متحدان جریان المستقبل نظیر حزب مسیحی نیروهای لبنانی مخالف نامزدی میشل عون هستند و همچنین گفته شد عربستان سعودی نیز با حمایت از وی مخالف است و در نهایت این گفتگوها متوقف شد.
ما به همه متحدان خود اطمینان داریم. زمانی که یکی از متحدان ما حتی با رقبای ما گفتگو می کند، ترسی و واهمه ای نداریم چرا که به متحد خود اعتماد داریم و مواضع متحد خود را درک می کنیم.
سید حسن نصرالله افزود: ما از هر گونه گفتگو،تفاهم و توافق میان لبنانی ها حمایت می کنیم. تصمیم قاطع ما این است که این کشور یک طایفه، حزب و رهبر واحد ندارد. لبنان به سبب ساختار جغرافیایی و جمعیتی خود تنها با توافق و تفاهم اداره می شود و ما همیشه خواهان گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه هستیم.

نقطه جدید این گفتگوها درباره تماس و ارتباطات سعد الحریری رئیس جریان المستقبل با سلیمان الفرنجیه و حرف و حدیث ها درباره اعلام نامزدی المستقبل از فرنجیه بوده است. وی متحد و دوست قدیمی ماست و رابطه دوستی قدیمی بین ما و وی وجود دارد. چند ماه پیش برخی از افراد که گفته شد فرستادگان سعد الحریری رئیس جریان المسقبل بودند، گفتند از نامزدی فرنجیه برای حل برون رفت بحران ریاست جمهوری لبنان حمایت می کنند. گفتگوهایی صورت گرفت و همچنین طرف های دیگری نیز با سلیمان فرنجیه ارتباط برقرار کردند. یکی از مسئولان جریان المرده گفت که چند ماه پیش زمانی که حزب نیروهای لبنانی با جریان ملی آزاد مذاکره می کرد، همین مذاکرات را با جریان المرده نیز داشت تا در صورتی که حزب نیروهای لبنانی از فرنجیه حمایت کند به تفاهماتی با این جریان برسند. سلیمان الفرنجیه به من خبر داد که گفتگوهایی داشته است. من به وی گفتم که درباره هر گونه اختلاف میان خود با میشل عون یا هر گونه اختلاف افکنی میان میشل عون و حزب الله محتاط باشد چرا که حزب الله نمی تواند از میشل عون چشم پوشی کند. در نهایت این گفتگو ترتیبات دیدار فرنجیه با سعد الحریری در پاریس فراهم شد. این دیدار یک مسئله جدید بوده است. فرنجیه می دانست ما تعهد اخلاقی و سیاسی به میشل عون داریم. ما به فرنجیه اعتماد داریم و وی دوست ماست و می دانیم که معیارهای رئیس جمهور شدن را دارد ولی همان طور که گفتیم به ژنرال عون تعهد سیاسی و اخلاقی داریم.

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان ادامه داد: این دیدار در پاریس رخ داد ولی شیوه ارسال خبر درباره حمایت جریان المستقبل از نامزدی سلیمان فرنجیه راه را برای انجام هر گونه گفتگوی واقعی و جدی تا این لحظه بسته است. به صورت شکلی ارسال این خبر ابهامات زیادی را در کشور مطرح کرده است. در صورتی که پینشهاد حمایت جریان المستقبل از فرنجیه جدی بود این مسئله را با میشل عون و دیگر متحدان به عنوان یک ایده بررسی و در نهایت نظر خود را اعلام می کردیم اما این که یک فراکسیون پارلمانی در پاریس از سلیمان فرنجیه بدون این که گفتگویی صورت گیرد، حمایت کند کار اشتباهی بوده است و این مسئله پیامدهای منفی در داخل دو جریان هشت و چهارده مارس داشته است. همچنین برخی از خبرها منتشر شد مبنی بر این که سلیمان فرنجیه به توافق کاملی در پاریس درباره ساختار دولت، قانون انتخابات و انتخابات پارلمانی و غیره رسیده است ولی وی گفت چنین توافقی حاصل نشد. فرنجیه هیچ توافقی به نمایندگی از حزب الله و جریان هشت مارس منعقد نکرد. وی به نمایندگی از جریان ما مذاکره نکرد. شمار زیادی از گروه های جریان هشت مارس به این نوع ارتباطات واقف نبودند. بخشی از این خبرها دروغ بود که حزب الله می خواهد سلیمان فرنجیه را به کرسی ریاست جمهوری برساند و حزب الله به میشل عون دروغ می گوید. این اتهام دروغین و بی پایه و اساس است. در صورتی که فرنجیه نامزد اصلی حزب الله بود و در طول این وقت به میشل عون دروغ می گفت، حزب الله می توانست در نشست پارلمانی شرکت کند و به فرنجیه رای دهد تا به کرسی  ریاست جمهوری برسد.

 پس چرا این مسئله رخ نداد و همچنین از سوی دیگر می گویند حزب الله مانع از رسیدن میشل عون به کرسی ریاست جمهوری است. چرا مانعی بر سر راه وی هستیم در حالی که میشل عون نامزد واقعی است. آیا این گونه ادعاها ظلم و ستم  نیست. ما در برابر واقعیت جدیدی قرار گرفتیم به طوری که رئیس جریان المستقبل در حمایت از سلیمان فرنجیه موضع گیری کرده و از ما خواسته است در این زمینه موضع گیری کنیم. تاکید ما این است که باید یکپارچگی جریان ما حفظ شود. نقطه چهارم درباره اقدام مقدماتی حزب نیروهای لبنانی در حمایت از نامزدی میشل عون است. این اقدام در پاسخ به تصمیم جریان المستقبل از سلیمان فرنجیه بوده است. مسئله جالب این است که حزب نیروهای لبنانی از حزب الله در طول یک سال و نیم گذشته به دلیل حمایت از میشل عون انتقاد کرده بود و امروز این حزب از وی حمایت می کند. این که یکی از رقبای ما از نامزدی میشل عون حمایت کند اندوهگین نمی شویم و ما از هر گونه تفاهمی میان گروه های لبنانی حمایت می کنیم. برخی از گروه ها گفتند حزب الله با این تحول جدید آشفته شده که این گونه ادعاها پوچ و بی پایه و اساس است. این که یکی از رقبای ما از نامزد ما در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند باید باعث آشفتگی ما شود؟

 قرار نیست ما درباره هر نوع حادثه ای موضع گیری کنیم. پس از اعلام حمایت نیروهای لبنانی از میشل عون، اقدامات تحریک آمیز علیه حزب الله شکل جدیدی به خود گرفت به طوری که ادعا کردند میشل عون برای به دست آوردن حمایت حزب نیروهای لبنانی موضع خود را درباره حضور حزب الله در سوریه و نیروهای مقاومت تغییر داده است ولی این ادعاها برای ما بی ارزش است و ما به این ادعاها توجهی نداریم. ما از این گونه اقدامات تحریک آمیز متاثر نمی شویم. ما با متحدان خود گفتگو می کنیم و هیچ یک از متحدان خود را مجبور به موضع گیری خاصی نکرده ایم.

وی تاکید کرد: به لحاظ ظاهری سه نامزد و به صورت جدی دو نامزد شامل میشل عون و سلیمان فرنجیه وجود دارند. برخی ها این مسئله را القاء می کنند حزب الله آشفته است. تحولات سیاسی در لبنان تا این لحظه به سود جریان هشت مارس بوده چرا که اختلافات زیادی در جریان چهارهم مارس ایجاد شده است به طوری که حزب نیروهای لبنانی یکی از مهم ترین گروه های این جریان از میشل عون نامزد ما حمایت می کند و یکی دیگر از گروه های اصلی جریان چهاردهم مارس از سلیمان فرنجیه حمایت می کند که از دوستان ماست. آیا ما با این وضع بازنده شده ایم؟ نتیجه تحولات سیاسی در لبنان این است که فردی از داخل چهارده مارس به ریاست جمهوری نمی رسد. دوم این که این تحولات می گوید رئیس جمهور آینده  لبنان از جریان هشت مارس بوده و اختلاف نظر درباره یکی از دو فرد است.

 موضع گیری حزب الله این است که تعهد اخلاقی و سیاسی به حمایت از ژنرال میشل عون داریم و این موضع پنهانی نیست و بارها آن را اعلام کردیم و این اعلام حمایت بر اساس اعتماد متقابل و تفاهم است حتی اگر سلیمان فرنجیه که از دوستان ماست نامزد شود و گفته شود مصلحت حزب الله در حمایت از فرنجیه است ولی ما به میشل عون تعهد داریم. ما حتی اگر به لحاظ سیاسی ببازیم و هزینه بدهیم به تعهدات خود عمل می کنیم و تنها در صورتی از این تعهد چشم پوشی می کنیم که میشل عون از نامزدی برای کرسی ریاست جمهوری صرف نظر کند. در صورتی که فردا نشست پارلمان برگزار شود ، حمایت خود را از میشل عون اعلام می کنیم و به حمایت از وی وفادار هستیم و برای اعلام حمایت از وی خواهان تشکیل شورای موسسان، اصلاح قانون اساسی و کرسی وزارتی نیستیم. خواسته ما این است که اداره کشور به پیش برود و دولت تشکیل شود و تلاش کنیم قانون جدید انتخاب تصویب شود و لبنانی ها آماده شرکت در انتخابات پارلمانی جدید شوند.

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان در پایان بیان داشت: در حال سخنانم خطاب به دوستان سلیمان الفرنجیه و جریان المرده این است که اگر یک سال ونیم پیش خود را به سلیمان فرنجیه متعهد می کردیم در این لحظه نیز از وی حمایت می کردیم و درخواست ما برای برون رفت از این وضع ادامه  گفتگو و رایزنی و شتاب نکردن است. کرسی ریاست جمهوری از حساسیت بالایی در لبنان برخوردار است و باید تلاش کنیم به توافق برسیم و رئیس جمهوری در کشور انتخاب شود که از بیشترین حمایت گروه های لبنانی برخوردار باشد، رئیس جمهوری که بتواند کشور را در برابر چالش های آینده اداره کند. تاکید ما این است که این مسئله از طریق گفتگوها و ارتباطات در داخل لبنان حل شود و نباید منتظر تحولات خارجی بود.

 من امیدواریم تحولات جدید در لبنان فرصت جدیدی را برای ارتباطات و گفتگوهای بیشتر میان لبنانی فراهم کند و لبنانی ها گزینه ای جز تفاهم و رسیدن به نتیجه ندارند. همچنین حزب الله بر برگزاری انتخابات شهرداری ها در موعد مقرر خود تاکید دارد و در صورتی که تمدید فعالیت شورای شهر در کابینه یا پارلمان مطرح شود با این درخواست مخالفت خواهیم کرد. خواسته ما این است که انتخابات شهرداری ها و ریاست جمهوری برگزار شود و لبنانی ها به تفاهم برسند. تمام تلاش ما برای دفاع از کشور است و هر روزه برای دفاع از کشور شهید و زخمی می دهیم. ما کشور خود را به دور از تحولات خونین موجود در منطقه نمی دانیم و کسانی که ما را متهم می کنند در حق ما جفا می کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
4
درود بر ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
1
4
خدایا او را حفظ و بر دشمناش پیروز بفرما. امریکا صهونیست ها و عمال آنان را خوار و ذلیل و نابود بفر ما.
نظرات بینندگان