arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

کشتی‌های کانتینربر ایران در راه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت کشتی های کانتینربر ایران پس از پنج سال وقفه راهی اروپا می شوند. 
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم کاستاس پاریس نوشت بزرگترین شرکت کشتیرانی ایران امیدوار است بار دیگر در بنادر اروپا لنگر بیاندازد و تا ماه آینده،  هفته ای دو  بار  فاصله هند، ایران و اروپا را طی کند. 
 
این اولین مرتبه در پنج سال گذشته است که کشتی های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپا لنگر خواهند انداخت. این برنامه فقط دو هفته پس از آن ارائه شد که تحریم های گسترده اقتصادی ضد ایران به عنوان بخشی از توافق بین المللی برای محدود کردن جاه طلبی های هسته ای این کشور، لغو شد. 
 
از زمان لغو تحریم ها، مقامات ایرانی امضای قراردادهایی را با شرکت های اروپایی اعلام کرده اند از جمله توافقی که اوایل این هفته برای خرید هواپیماهای جت مسافربری از شرکت ایرباس امضا شد. همچنین این هفته شرکت توتال اس ای موافقت کرد بار دیگر خرید نفت خام از ایران را آغاز کند. 
 
به گفته فردی که از این طرح ها مطلع است، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا یکی از شرکت های تابعه آن در نظر دارد خدمات عادی حمل شش هزار کانتینر را در مسیری را آغاز کند که توقف هایی در بندرعباس در خلیج فارس، ناوا شوا در هند، استانبول و بنادری در اروپا از جمله فلیکستو در انگلیس، جنوا در ایتالیا و لو آور در فرانسه داشته باشند. 
 
مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امیدوارند این طرح اولین گام در مسیر طرح بلند پروازانه این شرکت برای به دست آوردن بخشی از بازار حمل و نقل دریایی کانتینری باشد. این شرکت همچنین در نظر دارد چند فروند کشتی کانتینربر از نوع تریپل ای را که بزرگترین کشتی کانتینربر در جهان است خریداری کند. 
 
ورود مجدد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بازار حمل و نقل دریایی کانتینر ها در جهان زمان مناسبی صورت نمی گیرد زیرا تعداد کانتینرها از میزان نیاز بسیار بیشتر است. به گفته افراد آشنا با این موضوع، این شرکت در نظر دارد تا سال 2020 تعداد کانتینرهای خود را به 580 هزار برساند و این کار خطر افزایش عرضه بر تقاضا را به دنبال دارد. 
 
لارس جنسن، مدیر اجرایی شرکت مشاوره ای «سی اینتلیجنس» در کپنهاگ گفت: «ما بازاری با اضافه ظرفیت بسیار زیادی داریم بنابراین هرگونه اقدام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای خرید کشتی های بزرگ خطر بسیار بالایی دارد.» 
 
محمد سعیدی، مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به روزنامه وال استریت ژورنال گفت تجارت دریایی سالانه میان اتحادیه اروپا و ایران پیش از تحریم های بین المللی در سال 2008 پانزده میلیارد دلار بود. تهران پیش بینی می کند ظرف مدت سه سال پس از لغو تحریم ها بار دیگر به این سطح برسد. 
 
اوایل این هفته، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بزرگ کشتیرانی CMA CGM فرانسه قراردادی امضا کردند. 
 
این روزنامه نوشت دلالان گفتند احتمالا واردات لوازم خانگی، لوازم برقی، البسه و اسباب بازی به ایران امسال از طریق این کانتینرها افزایش خواهد یافت. این روزنامه افزود  اوایل این هفته، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بزرگ کشتیرانی CMA CGM فرانسه قراردادی امضا کردند. 

نظرات بینندگان