arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

ظریف: در آینده نزدیک با یک هیات بزرگ اقتصادی به آمریکای لاتین می رویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امورخارجه گفت : برای اینکه بتوانیم روابط پایدار با کشورهای دیگر داشته باشیم این روابط باید همه جانبه و چند وجهی باشد. استفاده ما از امکاناتی که در کشورهای غربی موجود است حتی برای تداوم و استمرار شرایط کنونی ضروری است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف عصر شنبه در حاشیه نشست فرصت های ایران پس از برجام که با حضور احزاب، تشکل های سیاسی، صنفی، اقلیت های دینی، سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار یک رسانه که در آن نسبت به عقد قراردادهای اقتصادی با فرانسه و ایتالیا انتقاد می کرد، اظهار داشت.

وی ادامه داد: ما همیشه اعلام کردیم کسانی که در دوران تحریم همراه جمهوری اسلامی بودند را فراموش نمی کنیم و ارتباطات بسیار گسترده با روسیه و چین را حفظ و تقویت کردیم.
وزیر امورخارجه گفت: سفر رییس جمهور چین به ایران سفری بود که در آن توافق مشارکت جامع راهبردی که بالاترین سطح راهبردی چین با هر کشور دیگری است را با این دولت اعلام کردیم.

ظریف گفت: برنامه 25ساله درازمدت روابط با چین را اعلام کردیم ولی ما معتقدیم برای اینکه بتوانیم روابط پایدار داشته باشیم این روابط باید همه جانبه و چند وجهی باشد. استفاده ما از امکاناتی که در کشورهای غربی موجود است حتی برای تداوم و استمرار شرایط کنونی ضروری است.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: آنچه ما انجام دادیم در واقع گرفتن بهترین شرایط و نیازهای کشور با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ها بود. 

وزیر خارجه ادامه داد: به همه کشورهای غربی اعلام کردیم که نمی خواهیم بازار جدید صادرات شما در ایران باشیم بلکه ما یک شریک اقتصادی در چرخه تولید و توزیع شما خواهیم بود و نه صرفا مصرف کننده و با همین هدف تمام قراردادها و یاد داشت تفاهمایی که در این دو سفر انجام شد با این دیدگاه بود و امیدواریم طعم شیرین این توافق ها را مردم بچشند.

ظریف در پاسخ به سوالی دیگر درباره رابطه و تعامل با آمریکای لاتین گفت: رابطه ما با آمریکا لاتین رابطه خوبی است و آن را ادامه می دهیم و به هر میزان که امکان باشد از ظرفیت آمریکای لاتین استفاده خواهیم کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هم اکنون هم بسیاری از شرکت های ما در آمریکای لاتین فعال هستند و در آینده نزدیک بنده با یک هیات بزرگ اقتصادی سفری به آمریکای لاتین خواهم داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فقط برداشتن تحریم ها کافی نیست گفت: دولت حتما برنامه منسجم اقتصادی برای بهترین استفاده از شرایط را دارد و موفق هم خواهد شد.

نظرات بینندگان