arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

مبلغ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکره با شرکت بوئینگ آمریکا گفت: تا به حال هیچ مذاکره مستقیمی با این شرکت نداشتیم اما اعلام کردیم که هیچ مانعی برای مذاکره و خرید نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان "عباس آخوندی "وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما  به تشریح آخرین وضعیت صنعت هوایی کشور، ناوگان ریلی، هوایی، بحث مسکن و قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس پرداخت.

وی در خصوص این که در سفر هیئت دولت به اروپا ( ایتالیا و فرانسه) چه قراردادهایی در حوزه راه و شهرسازی منعقد شد اظهار داشت: عمده بحث‌ها حول‌وحوش نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی فرودگاه‌های مهم ایران و در کنار این مباحث در خصوص ناوگان ریلی بحث‌های مفصلی در حوزه زیرساخت، ناوگان و مهندسی ریلی داشتیم ضمن این که در حوزه زمینی نیز برخی صحبت‌ها برای نوسازی ناوگان جاده‌ای انجام شد و در حوزه دریا نیز موافقت‌هایی داشتیم.

آخوندی در خصوص بحث خرید 117 فروند هواپیما از شرکت ایرباس و این که این قرارداد شامل چه مبلغی می‌شود اظهار داشت: قرارداد با شرکت ایرباس شامل خرید 117 فروند هواپیما است که 45 فروند از سی a320، 45 فروند از سری A330، 16 فروند از سری A350 و  12  فروند از سری A380 است که برای فضاهای قاره‌پیما استفاده می‌شود.

 طرح 150 هواپیمای فعال در کشور داریم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این که صنعت هوانوردی ما در وضعیت بسیار نابسامانی قرار دارد گفت: در حال حاضر ما 250 هواپیما داریم که صد فروند از آن‌ها کلاً از رده خارج است و 150 فروند دیگر نیز میانگین سن 22 سال را دارند.

وی با بیان این که ما تنها 150 هواپیمای فعال در کشور داریم تصریح کرد: ما در کف صنعت هوانوردی هستیم و ایران که سهمش از هواپیمایی منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی باید پیشتاز کل منطقه باشد در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد که در این راستا می‌توان به ایران ایر که بزرگ‌ترین ایرلاین ما است اشاره‌کنیم که این ایرلاین سال گذشته تنها 4.6 دهم میلیون مسافر جا به جا کرده است درحالی‌که ایرلاین‌های جنوب خلیج‌فارس در مدت مشابه  88 میلیون مسافر جا به جا کرده‌اند لذا هدف‌گذاری کرده‌ایم که به موقعیتی پرسیم تا بتوانیم با همه خطوط هواپیمایی منطقه رقابت کنیم و به جایگاه اصلی خود در منطقه برسیم.

آخوندی با بیان این که قرارداد منعقدشده یک گام بسیار بزرگ برای بازسازی کل صنعت هوانوردی کشور است اظهار داشت: آن چه که قرارداد بستیم از جهت ظرفیت صندلی از کل صندلی هواپیماهای موجود ایران در وضع حاضر بیشتر است.

 مبلغ قرارداد با ایرباس حدود 10 و نیم میلیارد دلار است

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مبلغ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس چیزی حدود 10 و نیم میلیارد دلار است که تاریخ تحویل آن از ماه آینده شروع می‌شود  و به مدت 8 سال ادامه می‌یابد.
وی در خصوص نحوه بازپرداخت مبلغ خریداری‌شده هواپیما نیز گفت: سیستم قراردادی که بسته‌شده بر اساس سیستم اجازه به شرط تملیک است.

 نیازمند 500 هواپیما در کشور هستیم

آخوندی با بیان این که چیزی حدود 500 هواپیما در کشور نیاز داریم که باید به تدریج آن‌ها را خریداری کنیم گفت: رقمی که برای خرید این 500 هواپیما برآورد می‌شود چیزی حدود 50 میلیارد دلار است که با توجه به این که ما چنین مبلغی را از شرکت‌های دولتی و خصوصی‌مان نداریم تا چنین خریدی انجام دهیم بنابراین تهیه یک مدل برای خرید در این سطح مهم‌ترین کاری است که ما باید انجام می‌دادیم که بر این اساس به مدل خرید اجاره به شرط تملیک رسیدیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس توافق صورت گرفته 75 درصد مبلغ را باید خود فروشنده تا مین کند و ما به صورت اجاره از شرکت خریداری می‌کنیم بنابراین  به تدریج که هواپیما در اختیار ما قرار می‌گیرد و از آن استفاده می‌کنیم از محل درآمد هواپیما مبالغ اجاره را پرداخت خواهیم کرد تا این که کل پول هواپیما پرداخت شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس ما عملاً میزان تامین مالی‌مان را به شدت کاهش دادیم و 15 درصدی که باید پرداخت کنیم نیز به تدریج خواهد بود به این صورت که 20 درصد قرارداد که فعال می‌شود ما نیز مبلغ را به همین صورت پرداخت خواهیم کرد و ظرف 7 سال ما همه هواپیماها را دریافت می‌کنیم.

آخوندی در خصوص اعلام رقم 27 میلیارد دلار برای خرید هواپیماها که عنوان شده بود این رقم بر اساس قیمت کاتالوگ است و قیمت فروش با قیمت کاتالوگ متفاوت است نیز اظهار داشت: این مدلی است که خود ایرباس دارد به این صورت که به یک قیمت اسمی یا قیمت کاتالوگ دارد و یک قیمتی که بر اساس آن هواپیماهای خود را به فروش می‌رساند که بر اساس قیمت کاتالوگ خریدهایی که ما انجام دادیم حدود 25 میلیارد دلار می‌شود اما معمولاً وقتی که این شرکت هواپیماهای خود را می‌فروشد این رقم از رقم کاتالوگ کمتر است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث تامین مالی ایرباس‌ها نیز گفت: 20 درصد اولیه‌این مبلغ را ایرباس از محل درآمد خود تا مین می‌کند و 80 درصد مابقی را از سایر کشورهای اروپایی اعتبار صادراتی می‌گیرد و این اعتبار صادراتی نیز توسط شرکت‌های تضامنی اروپایی تضمین می‌شود .

هواپیماهای خریداری‌شده متعلق به هما است

وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا این هواپیماها تنها برای ایرلاین دولتی خریداری‌شده یا خیر گفت: ما برای نوسازی صنعت هوایی برنامه‌های متعددی داریم که یکی از برنامه‌های ما بازسازی ساختاری هما به عنوان مادر صنعت هوانوردی ایران است که بر این اساس خریدی که ما انجام دادیم فقط برای هما است.

آخوندی با بیان این که در ادامه شرکت‌های خصوصی نیز برای خودشان خرید می‌کنند گفت: البته ما برای این که بتوانیم از شرکت‌های خصوصی حمایت کنیم در اجلاس کاتا که در تهران برگزار شد پیشنهادی را مطرح کردیم که انشالله در ماه‌های آینده آن را عملیاتی خواهیم کرد.

 به زودی شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما را تأسیس می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر اساس این پیشنهاد یک شرکت بزرگ تامین و اجاره هواپیما به عنوان شرکت تامین و اجاره هواپیما تشکیل می‌دهیم که آن شرکت می‌تواند هواپیما خریداری و یا اجاره کند و وارد کشور کرده و به تمام خطوط هواپیمایی خصوصی و داخلی اجاره دهد.

وی همچنین با بیان این که توافق صورت گرفته برای خرید هواپیماها بر اساس یک سری قرارداد است گفت:  ما و طرف قرارداد ما بیست روز کاری فرصت داریم تا مراحل قانونی را در کشورهای خود طی کنیم تا این پیش‌قرارداد تبدیل به قرارداد نهایی شود.

آخوندی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که برای تامین دلار ، اجرایی شدن قرارداد با مشکل مواجه نخواهد شد گفت: همیشه امکان تغییر ارز وجود دارد و این کار سختی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص بدهکاری ایرلاین های ایرانی و توان مالی خرید هواپیما از سوی آن‌ها نیز اظهار داشت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته در خصوص میزان سرمایه ثبت‌شده شرکت‌های هواپیمایی غیر از این شرکت‌های هواپیمایی سرمایه مابقی شرکت‌های هواپیمایی به اندازه یک هواپیما هم نیست که این موضوع نشان می‌دهد که ما نیازمند یک بازسازی ساختاری هستیم.

وی با بیان این که در حال حاضر  ایرانیان سالانه چیزی حدود 5 میلیارد دلار به خطوط هواپیمایی خارجی پول برای خرید بلیت می‌دهند گفت: صنعت هواپیمایی ما هم اکنون در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و چیزی که ما کسب کردیم این است که اولین لازمه این که بتوانیم یک هواپیمایی خوب داشته باشیم این است که شرکت‌های هواپیمایی از حداقل کفایت سرمایه برخوردار باشند که بر این اساس مصوبه‌ای گذرانده‌ایم که الزام می‌کند تمام شرکت‌های هواپیمایی کشوری که می‌خواهند در خطوط بین‌المللی فعالیت کنند باید حداقل 350 میلیارد دلار سرمایه داشته باشند.

 تنها ده فرودگاه ما عملیاتی هستند

آخوندی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما چیزی حدود 67 فرودگاه داریم که از این تعداد تنها 0 فرودگاه عملیاتی هستند و مابقی در وضعیت خوبی قرار ندارند

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: صنعت هوانوردی در جهت توسعه منطقه‌ای و رفع عدم تعادل‌های منطقه و جغرافیایی می‌تواند موثر باشد لذا ما برای توسعه منطقه‌ای و رفع عقب‌ماندگی‌هایمان می‌باید فرودگاه‌های درجه دو و درجه سه خود را نیز فعال کنیم تا بتوانیم در فرودگاه‌های کوچک خود نیز حداقل روزی یک بار یا یک روز در میان پرواز هواپیماهای 70 نفره را داشته باشیم لذا بر اساس مذاکراتی که در این راستا در ایتالیا داشتیم  به یک توافق اولیه‌ای دست پیدا کردیم که به زودی آن را امضا خواهیم کرد تا بتوانیم یک سری هواپیماهای برد کوتاه از ایتالیا خریداری کرده و آن را وارد صنعت هوایی کشور کنیم تا بتوانیم این نوع فرودگاه‌هایمان را نیز فعال کنیم.

 هیچ مذاکره مستقیمی با بوئینگ آمریکا نداشتیم

وی همچنین درباره این که آیا با شرکت بوئینگ آمریکا نیز وارد مذاکره شده‌اید یا خیر گفت: تا به حال هیچ مذاکره مستقیمی با این شرکت نداشتیم ولی اعلام کردیم که هیچ مانعی برای مذاکره و خرید نداریم.

آخوندی در ادامه برنامه با اشاره به این که انواع پشتیبانی‌ها را از طرف مقابل در حوزه‌های قطعه‌سازی، آموزش و خدمات دریافت خواهیم کرد گفت: باید صدها نفر را در دو سه سال گذشته در صنعت هوایی در حوزه‌های مختلفی آموزش بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که قیمت تمام‌شده برای شرکت‌های هواپیمایی باید کاهش یابد افزود: در کل کشور 150 پرواز هوایی صورت می‌گیرد لذا باید عرصه را گسترش دهیم.

وی با اشاره به این که هر دو فرودگاه را نوسازی کامل داریم تصریح کرد: اصلی‌ترین فرودگاه امام خمینی است که از دهه 40 طراحی شده است.

آخوندی با اشاره به این که فرودگاه امام خمینی باید مرکز هوانوردی خاورمیانه می‌شد گفت: بنا به دلایل متعددی این کار به تاخیر افتاده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که فرودگاه امام خمینی ظرفیت 6 میلیون مسافر را دارد افزود: این در حالی است که در حدود 80 میلیون مسافر از سوی فرودگاه امام خمینی دریافت می‌کنند.

وی یکی از یادداشت تفاهم‌ها را برنامه نوسازی فرودگاه امام دانست و عنوان کرد: این برنامه در سه فاز انجام خواهد شد.

آخوندی تصریح کرد: در فاز اول ترمینال فوری با ظرفیت 3 و نیم میلیون مسافر در طول یک سال باید ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ترمینال دیگری باید برای پاییز سال آینده با ظرفیت 5 میلیون مسافر ساخته شود افزود: ظرفیت این فرودگاه باید به 12 میلیون مسافر برسد

وی با اشاره به این که ترمینال ایران‌شهر به ظرفیت 30 میلیون مسافر خواهد رسید بیان کرد: ترمینال موجود باید از سرویس‌دهی خارج شود.

آخوندی با اشاره به این که ظرفیت فرودگاه امام خمینی باید به 45 میلیون مسافر برسد گفت: شهر فرودگاه امام خمینی را خواهیم داشت که شامل منطقه آزاد با 500 هکتار خواهد بود لذا این شهر باید به منطقه بین‌المللی تا مین مالی منطقه تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ظرفیت ترمینال طوس فرودگاه مشهد باید به 4 و نیم میلیون مسافر برسد بیان کرد: توسعه و گسترش و نوسازی فرودگاه اصفهان نیز در دست اقدام است.

127 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور داریم

وی با اشاره به این که 127 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور داریم اظهار داشت: در گام اول نوسازی 65 هزار کامیون را دست اقدام داریم لذا با 13 تولیدکننده کامیون قرارداد بسته‌ایم تا کامیون‌های قدیمی و کهنه از سوی آن‌ها خریداری شود و در نهایت کامیون‌های جدید در دست مردم قرار بگیرد.

تمام تأمین مالی قراردادهای منعقدشده از سوی شرکت‌های خارجی است.

آخوندی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری مشترکی برای تولید کامیون داخلی در دست اقدام است گفت: تمام تأمین مالی قراردادهای منعقدشده از سوی شرکت‌های خارجی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در حوزه هواپیما 85 درصد تامین مالی از سوی طرف مقابل صورت خواهد گرفت اظهار داشت: در آینده باید به ده هزار کیلومتر شبکه آزادراه دست پیدا کنیم این در حالی است که اکنون 3 هزار و 500 کیلومتر آزادراه در دست ساخت و یا طراحی است.

وی ادامه داد: آزادراه تبریز- بازرگان 240 کیلومتر است که یک شرکت ترک سرمایه‌گذاری آن را تقبل کرده است.

آخوندی با اشاره به ارتقاء شرکت تهران – مشهد گفت: در سفر رئیس‌جمهور چین به تهران یادداشت تفاهمی به امضا رسید که 2 میلیارد دلار برای قطار سریع‌السیر تهران – مشهد تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه داده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این قطار سریع‌السیر تهران قم و اصفهان را با چینی‌ها قرارداد بسته‌ایم گفت: متأسفانه قطارهای ما از عمر 55 سال برخوردار هستند لذا باید در حوزه مسافر 2 هزار و 800 واگن جدید وارد سیستم شود.

وی با اشاره به این که 50 میلیون تن بار باید در قطار جا به جا شود گفت: در ایران هر شرکت، تولیدکننده ناوگان مشغول به فعالیت هستند.

آخوندی با اشاره به این که در حوزه حمل‌ونقل در ایام دهه فجر 3 هزار و 285 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که 28 پروژه جاده و 12 پروژه ریلی و ده پروژه هوایی در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد تصریح کرد: حوزه مسکن تنها حوزه‌ای است که تورم منفی دارد و این منفی بودن ادامه نخواهد داشت.

 حوزه مسکن تورم منفی دارد 

وی با اشاره به این که در حوزه مسکن با جهش مواجه نخواهیم شد بیان کرد: حالت‌های هیجانی از بازار سلب شده است.

آخوندی با اشاره به این که  در حوزه هوانوردی بزرگ‌ترین گام‌ها را بر خواهیم داشت گفت: 12 میلیارد دلار موافقت در حوزه هوانوردی صورت گرفته است لذا باید بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید داشته باشیم.

نظرات بینندگان