arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

غفاری: AFC طرف عربستان را گرفت/ رای به شیخ سلمان تنها امتیاز کوچکی به ما می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو سابق کمیته‌ انتقالی فدراسیون فو‌تبا‌ل با بیان این که اگر با عربستان به توافق سیاسی دست پیدا نکنیم از لحاظ ورزشی هم به توافق نمی‌رسیم، تصریح کرد: فکر می‌کنم همه کارها نهایی شده و بازی‌های نمایندگان ایران و آسیا در یک کشور سوم برگزار خواهد شد.

حسن غفاری درباره مناقشه ایران و عربستان و درخواست کشور سعودی برای میزبانی دیدارهای دو کشور در یک کشور بی طرف و موکول شدن تصمیم گیری در این باره به 25 اسفند ماه، اظها‌ر کرد: پرونده‌های گذشته وضعیت هر کشوری را نشان می‌دهد. ما در گذشته میزبان مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا بود‌ ایم و سال گذشته هم مرحله مقدماتی انتخابی المپیک را در تهران برگزار کردیم و هیچ ناامنی در این مسابقات مشاهده نشد. هیچ ناظر یا بازیکنی نمی‌تواند مدرکی را بیاورد که در طول این مسابقات آسیب دیده است.

او با بیان این که مناقشه ایران و عربستان ورزشی نیست و عربستانی‌ها مسائل سیاسی را پیش کشیده‌اند، تاکید کرد: اگر کشورمان ناامن است پس امکان میزبانی مسابقات بسکتبال، والیبال و سایر رشته‌ها‌ را هم نداریم، اما سعودی‌ها مسائل غیر ورزشی را پیش کشیده‌اند. طبق قوانین فیفا و AFC مسائل غیر ورزشی، سیاسی و نژادی جایی در ورزش ندارند و هر کسی بخواهد این امور را به ورزش دخالت دهد با جریمه مواجه می‌شود.

عضو سابق کمیته‌ انتقالی فدراسیون فو‌تبا‌ل با تاکید بر این که تقریبا AFC رای به برگزاری بازی‌ها در یک کشور سوم خواهد داد، گفت: AFC در یک حرکت سیاستمدارانه توپ را در زمین دو کشور ایران و عربستان انداخت و گفت که خودشان برای میزبانی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا توافق کنند و باعث شد هیچ کدام از دو کشور از AFC ناراحت نشوند. با توجه به این که عربستان خواستار بازی نکردن در ایران شده است باید آنها را پیروز این مناقشه بدانیم و AFC طرف آنها را گرفته است. اگر نتوانیم با این کشور به توافق سیاسی دست یابیم، در نتیجه‌ از لحاظ ورزشی هم به توافق نمی‌رسیم. در شرایط موجود عمان را بهترین کشور برای بازی‌های ایران و عربستان می‌دانم.

غفاری اظها‌ر کرد: عربستانی‌ها با لابی‌های قدرتمند و پول‌های زیادی که هزینه می‌کنند توانسته‌اند رای کشورهای منطقه را بخرند. رییس کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا هم عرب است و از طرفی کشورش رابطه نزدیکی با عربستان دارد. پس طرف عربستان را هم می‌گیرد.

عضو سابق کمیته‌ انتقالی فدراسیون فو‌تبا‌ل در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا با این شرایط کفاشیان از شیخ سلمان در انتخابات AFC و فیفا حمایت می‌کند، گفت: اگر حمایت نکند چه کار کنیم؟ ما تنها یک رای داریم و با رای دادن به شیخ سلمان به نوعی بر گردن او منت هم می گذاریم و در مواردی می‌توانیم امتیازات کوچکی را نیز کسب کنیم.

او در واکنش به این که چرا ایران از لابی قدرتمندی برخوردار نیست، افزود: اگر بخواهید رای کشورهای منطقه را به نفع خودتان کسب کنید باید به آنها امتیازهایی بدهید. ما هیچ وقت کلاس‌های آموزشی را برای کشورهای منطقه برگزار نکرده‌ایم و هیچ کمک مالی هم به آنها نداشته‌ایم. در نتیجه‌ آنها هم بی مورد از ما حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که عراق در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند در کشورهای قطر، کویت و امارات اردو بزند بدون این که هزینه‌ای را متقبل شود. ما باید از سال‌های قبل چنین استراتژی را پیاده می‌کردیم و رای کشورهای ضعیف‌تر را به نفع خودمان تغییر می‌دادیم.

عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فو‌تبا‌ل در واکنش به گفته مهدی محمدنبی مبنی بر این که ایران می‌تواند از AFC به دادگاه عالی ورزش شکایت کند، تاکید کرد: چنین امکانی وجود ندارد چرا که AFC مسئول اداره کشورهای آسیایی است و خودش چنین ارگان‌هایی را داراست. این ارگان‌ها مسئول رسیدگی به درخواست‌های کشورهای آسیایی است و ما نمی‌توانیم به فیفا مراجعه کنیم، در نتیجه‌ چنین امکانی وجود ندارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان