arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

بان کی مون خطاب به سران آفریقایی: به قدرت نچسبید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل سازمان ملل خطاب به سران کشورهای آفریقایی گفت، آنها نباید از مفر قانونی یا تغییرات غیر دموکراتیک قانون برای "حفظ قدرت" استفاده کنند و باید به محدودیت دوره حکمرانی احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به منظور شرکت در کنفرانس دو روزه اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا سفر کرده است. اتحادیه آفریقا گروهی شامل 54 کشور است که سران برخی از آن‌ها دهه‌هاست که در قدرت هستند. بسیاری از آنها برای حفظ بقای خود قانون اساسی را تغییر داده و بسیاری دیگر به حذف محدودیت دوره متهم می‌شوند.

اکنون اما با بروز ناآرامی‌ها در بروندی و جمهوری کنگو مساله محدودیت‌ دوران تصدی‌گری مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

بان کی مون در این جلسه خطاب به رهبران آفریقایی گفت: سران کشورها هرگز نباید برای ابقا در قدرت، قانون اساسی را تغییر دهند و یا از گریزهای قانونی سوء استفاده کنند. ما همگی شاهد نتایج تراژیک چنین تصمیم‌هایی بوده‌ایم.

سخنان دبیرکل سازمان ملل یادآور اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خطاب به نشست سران آفریقا در ماه ژوئیه بود.

اما برای مثال رابرت موگابه که در ماه فوریه 91 ساله می‌شود از سال 1980 تنها رهبر زیمبابوه بوده است همچنان به عنوان رهبر این کشور فعالیت می‌کند. موگابه غربی‌ها را همواره به تلاش برای دستیابی به آرزوها و خواست‌های استعمارگرایانه خود متهم می‌کند.

وی پس از سخنرانی بان کی مون پرسید: آیا ما باید به این گروه (غربی‌ها) اجازه دهیم تا حتی در کشورهای مستقل ما به اذیت و آزار ما ادامه دهند؟

یکی از موضوعات مهم این نشست مساله بحران بروندی است که در آن نشانه‌ای از افول خشونت دیده نمی‌شود. خشونت‌ها در بروندی پس از اعلام کاندیداتوری رئیس جمهور این کشور برای سومین بار پیاپی آغاز شد.

بان کی مون در بخش دیگری از سخنانش از سران آفریقایی خواست تا از مردم خود محافظت کنند: رهبران باید از مردم خود حفاظت کنند نه از خود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان