arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

یک زندانی بن لادن را لو داد؟

مقامات امریکایی می گویند که یکی از مظنونان ترور تحت بازجویی های سخت در زندان سیا در اوایل سال دو هزار و چهار سرنخی از یک قاصد داد که در نهایت به پیدا شدن بن لادن کمک زیادی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسامه بن لادن با سر نخ هایی که یک زندانی سیا داده بود ، رد یابی شد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقلل از روزنامه لوس آنجلس تایمز، مقامات امریکایی می گویند که یکی از مظنونان ترور تحت بازجویی های سخت در زندان سیا در اوایل سال دو هزار و چهار سرنخی از یک قاصد داد که در نهایت به پیدا شدن بن لادن کمک زیادی کرد.

 سیا استفاده از تکنیک های شکنجه را مانند محرومیت از خواب،سیلی زدن ،برهنه کردن زندانی و دیگر تکنیک های خشن در زندان خود در لهستان جایی که حسن گل مظنون پاکستانی الاصل نگهداری می شد،تایید کرده است. مقامات امریکایی اعتراف کردند که برخی از این شیوه های ممنوع در مورد حسن گل استفاده شده است.

 دو زندانی دیگر سیا یعنی خالد شیخ محمد و ابوفرج لیبی تحت شکنجه های سیا مانند زیر آب بردن سر اطلاعات درست درباره این قاصد اسرار آمیز نداده بودند. دروغ های این دو باعث شد شکار بن لادن تقریبا یک دهه ای شود. اما در نهایت ،بازجویان با اطلاعاتی که از بازجویی از زندانیان متعدد و استراق سمع ها و دیگر شبکه های تجسسی به دست آوردند، به قاصدی رسیدند که نقش کلیدی در پنهان شدن بن لادن داشته است.

این روزنامه افزود،مرگ بن لادن بحث هایی را درباره کارآمد بودن بازجویی ها ایجاد کرده است. لئون پانتا رئیس سیا گفته است، معلوم نیست که آیا رسیدن به این اطلاعات در زمان اوباما که تکنیک های بحث برانگیز بازجویی ممنوع شده است،امکان پذیر بود یا نه.

در ژانویه دو هزار و چهار نیروهای نظامی کرد در شمال عراق حسن گل پیک القاعده را که نامه ای از ابومصعب زرقاوی رهبر تروریست های عراق برای بن لادن می برد،دستگیر کردند. او در بازجویی ها مقاومت می کرد اما ماموران سیا با تکنیک های خاص توانستند مقاومت او را درهم شکنند و اطلاعاتی درباره یک قاصد اسرار آمیز که رابط بن لادن بود،بدست آورند.
نظرات بینندگان