arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

نوبخت : مذاکرات هسته ایران یک الگوست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوبخت : دارایی‌های ایران به طور کلی آزاد شده است و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

به گزارش صدا و سیما ، سخنگوی دولت  در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم مذاکرات هسته ای را یک الگو دانست و با تاکید بر اینکه ایران در اشتباه استراتژیک عربستان سعودی هیچ نقشی ندارد، تصریح کرد دارایی‌های آزاد شده ایران   افزون بر 100 میلیارد دلار است و این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

محمدباقر نوبخت  در برنامه « از تهران»  شبکه خبری العالم در پاسخ به این سؤال که، با گذشت بیش از دو هفته از لغو تحریم‌ها، آیا ایران توانسته است به دارایی‌های مسدود شده خود دست یابد، تصریح  کرد: منابعی که در خارج از کشور به عنوان ارز است، بخشی از آن متعلق به خود دولت، ذخایر بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، بانک ها و شرکت های دولتی است.

نوبخت درباره میزان کل این دارایی ها گفت: چیزی که مربوط به این مرحله بود، افزون بر صد میلیارد دلار است اما آن چیزی که سهم دولت از این مرحله بود، درحد شش تا هفت میلیارد دلار است، ولی اموال متعلق به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی زیاد خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا ایران تصمیم دارد، دارایی‌ها را به داخل کشور بیاورد یا اینکه به کشورهای دوست منتقل کند، اعلام کرد: ما درآمدهای نفتی ایران را درحساب‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور داریم و اکنون نیز درآمد فروش نفت ایران به حساب دولت در بانک های خارجی می‌رود، اینجا که بانک مرکزی ما دلار می فروشد، به جز مقداری که  برای واردات یا صادرات لازم دارد، به آن بانک‌ها حواله می‌کند و آن بانک‌ها می توانند از آن جا استفاده کنند، زیرا پول به صورت فیزیکی جابجا نمی شود و همه معاملات بر اساس همین گردش بانکی صورت می گیرد و ضرورتی برای آوردن پول ها نیست و ممکن است که مقدار قابل اطمینانی که مورد نیاز است، انجام شود ولی درمجموع نیازی به این کار نیست و ما می‌توانیم از این حساب‌ها استفاده کنیم.

نوبخت تأکید کرد: این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.
سخنگوی دولت درباره روابط اقتصادی احتمالی با آمریکا گفت: روابط سیاسی ما با این کشور تعریف شده و نیازمند تغییرات بنیادین در سیاست آنهاست اما در خصوص مسایل اقتصادی هیچ محدودیتی نداریم، البته اولویت آن بیشتر در زمینه سرمایه گذاری و واردات تکنولوژی روز است.

نوبخت درباره اینکه آیا ایران دارایی های خود در نزد آمریکا به مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار و نیز مبلغ دو میلیارد و صد میلیون دلار نزد شرکت هلندی «شل» را بازپس گرفته است یا خیر، گفت: خوشبختانه، بانک مرکزی این کار را هم خوب پیش برد و دراین زمینه کارهایی صورت گرفته است.
سخنگوی دولت درباره عملکرد دولت و ارتباطات آن با دنیای خارج در هفته دوم از رفع تحریم گفت: با برچیده شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران دو برنامه ریزی در اختیار مسؤولان جمهوری اسلامی قرار گرفت؛  به منابع بلوکه شده و فضایی دست پیدا کردیم که به ما اجازه می‌دهد بدون محدودیت تحریم از سرمایه گذاری گسترده‌ای در سال های آینده برخوردار شویم.

نوبخت افزود: برهمین اساس ما در این ایام یا میزبان هیئت‌های بلندپایه خارجی برای مذاکرات سرمایه گذاری در اقتصاد ایران بوده‌ایم یا مهمان؛ سفر اروپایی اخیر آقای روحانی رئیس جمهور محترم به ایتالیا و فرانسه و دیدار با روسای جمهور این دو کشور از جمله این مهمانی‌هاست که در آن مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری مطرح شده است.

نوبخت امضای قراردادها، پروتکل ها و توافقنامه های متعدد به ویژه در بخش صنعت خودروسازی و هواپیمایی کشور با فرانسه و ایتالیا و گشایش در این بخش‌ها را از جمله دستاوردهای سفر اخیر آقای روحانی برشمرد و گفت امسال 5 یا شش فروند از 118 فروند هواپیماهای ایرباس که قرار است طبق جدولی زمانبندی شده وارد ناوگان هواپیمایی ایران شود، وارد این ناوگان هوایی خواهد شد. 

سخنگوی دولت با اشاره به این که شرکت توتال یکی از همکاران ایران در میادین نفتی بوده است و با رفع تحریم ها، توتال دوباره اعلام آمادگی کرده و توافق هایی بین دوطرف صورت گرفت تا همکاری مشترک ازسر گرفته شود.
نوبخت خاطرنشان کرد: همانگونه که ایران با فرانسه برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس توافق کرده است، توافق با شرکت بوئینگ در آینده را نیز دور از دسترس ندانست.

سخنگوی دولت درباره گشایش روابط اقتصادی میان تهران و پاریس که می‌تواند زمینه ساز همکاری های دوجانبه برای پرونده های منطقه ای از جمله سوریه باشد، عنوان کرد: موضوع هسته‌ای مقوله ای متفاوت از سایر موضوعات است و در هر موضوع می‌‌توانیم از مذاکرات هسته‌ای الگو بگیریم و راه حل ثالثی برای قضایا پیدا کنیم، اگرچه ممکن است تمامی خواسته‌‌‌های دو طرف را تامین نکند اما آنها را به توافق برساند.

نوبخت درباره گسترش روابط با آلمان گفت: نخستین گروهی که از اروپا به ایران آمدند از آلمان به ریاست آقای گابریل بودند و توافق‌های خوبی در زمینه نفت و صنایع صورت گرفت و پس هم سفیر آلمان در ایران آنها را پیگیری کرد.

سخنگوی دولت درباره سفر احتمالی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به ایران گفت: اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارد و درباره سفرهای بیشتر آقای روحانی به اروپا نیز گفت در صورت اقتضا این سفرها به صورت دوجانبه ادامه خواهد داشت.

دکتر نوبخت درباره تغییرات در صادرات نفت ایران در برهه پس از رفع تحریم‌ها گفت: ظرفیت تولید ما که به علت سرمایه گذاری نکردن های خارجی محدود شده بود با مذاکرات به سرعت در حال بالا رفتن است و ظرفیت بالقوه ما طی چند ماه آینده تا 500 هزار بشکه و تا سال آینده حتی تا یک میلیون بشکه هم هست اما به دلیل شرایط تحریم امکان صادرات نداشتیم و حالا دو کار را می توانیم بکنیم،‌ نخست این که با برداشته شدن تحریم، ظرفیتی از تولید که توان صادرات آن را نداشتیم تولید و صادر می کنیم و دوم این که افزایش ظرفیت تولیدی که به دلیل تحریم وجود نداشت الان در حال انجام است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنابراین، برنامه ریزی ما برای سال آینده بر اساس روزانه 2 میلیون و 250 هزار بشکه نفت و میعانات گازی طراحی کرده ایم.
نوبخت تاکید کرد: تا پایان امسال بیش از 500 هزار بشکه افزایش صادرات خواهیم داشت.
سخنگوی دولت درخصوص اینکه آیا این نگرانی وجود ندارد، آمریکا بخواهد تحریم‌ها را دوباره به بهانه دیگر مانند موشک ها یا حقوق بشر علیه ایران اعمال کند، اعلام کرد: از شروط پذیرش برجام این بود که این موارد نمی‌تواند به بهانه‌های دیگر در لیست تحریم قرار گیرد و از این جهت‌، اینها را نقض برجام می دانیم.

سخنگوی دولت درباره گزارش های مربوط به سفر احتمالی نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: ژاپن یکی از شرکای خوب ایران است ولی تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نشده است و نخست وزیر ژاپن در آینده نزدیک به ایران سفر می کند.
نوبخت درباره برداشته شدن تحریم‌های بخش دریانوردی و کشتیرانی، خاطرنشان کرد: این بخش آزاد است، به خصوص بیمه آن ها، تحریم ها رفع شده است و به خصوص که این مورد، یکی از پیشروترین موارد تحریم بود.

سخنگوی دولت درباره روابط با کشورهای عربی در دوره رئیس جمهوری روحانی و تضعیف این روابط در برخی موارد با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان، تأکید کرد: ما خواهان توسعه و گسترش روابط با کشورهای همسایه و کشورهای عربی هستیم و امیدواریم با رفع نگرانی‌های غیرموجهی که اکنون وجود دارد و با اجرایی شدن برجام ، آن ها هم احساس کنند، جمهوری اسلامی ایران که خواهان بسط روابط با کشورهای جهان است، ترجیح می دهد با برادران مسلمان خود در کشورهای عربی روابط حسنه تری داشته باشد، و در مورد روابط با عربستان نیز خود ان ها شروع کردند و ما دراین اشتباه استراتژیک نقشی نداریم.

نوبخت درباره موضع دولت روحانی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران و پیش بینی دولت درباره این انتخابات و ساختار آینده مجلس گفت: دولت وظیفه تعریف شده ای در قانون دارد که باید انتخابات را به صورت سالم و بی طرفانه برگزار کند و این کار را خواهد کرد و آرزو دارد، این انتخابات در کمال آرامش و عدالت و با جلب مشارکت گسترده آحاد مردم جامعه برگزار شود تا ما بار دیگر نمادی از مردم سالاری دینی را درانتخابات داشته باشیم و امیدواریم که نمایندگان صالح و شایسته درعرصه فراخی که فراهم شده ، در این انتخابات حضور داشته باشند و مجلس آینده از تنوع سلایق سیاسی که در ملت وجود دارد، برخوردار باشد و به عنوان نمونه، مجلس هم همان وضع را داشته باشد و ان شاالله درچارچوب قانون و درآن بخشی که مربوط به دولت است، ما همه تلاش خود را به کار می گیریم.

نظرات بینندگان