arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی به دلیل شیوع زیکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در پی افزایش ناگهانی تولد نوزادان دارای نارسایی مغزی در آمریکای جنوبی که به ویروس زیکا نسبت داده می‌شود، سازمان جهانی بهداشت (WHO) وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، اعلام این وضعیت، روز گذشته (دوشنبه اول فوریه 2016) و در پایان نشست اضطراری سازمان جهانی بهداشت در ژنو سوئیس برای بحث و بررسی در مورد شیوع ویروس زیکا صورت گرفت.

«مارگارت چان»، دبیرکل این سازمان گفت که عارضه رشد مغزی ناقص نوزادان به احتمال قوی نتیجه آلودگی به ویروس زیکا است، هرچند هنوز این ارتباط، به لحاظ علمی کاملا اثبات نشده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، چان افزود که برای مقابله با وضعیت موجود به واکنش هماهنگ کشورهای جهان نیاز است، هرچند دلیلی برای وضع محدودیت سفر به مناطق جغرافیایی خاص وجود ندارد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که در شرایط موجود، کنترل پشه های ناقل ویروس زیکا در اولویت نخست قرار دارد.

اعلام وضعیت اضطراری جهانی باعث می‌شود که توجه متخصصان و همچنین منابع مالی جهانی، به انجام تحقیقات در آزمایشگاه‌های سراسر دنیا در مورد این ویروس معطوف شود.

پس از شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا، عملکرد سازمان جهانی بهداشت در مقابله با این ویروس در سطحی وسیع مورد انتقاد قرار گرفت. برخی متخصصان بر این باورند که این سازمان در اعلام وضعیت اضطراری در مورد شیوع ابولا به موقع عمل نکرد.

به گفته پروفسور «پیتر پایوت» از دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن، سازمان جهانی بهداشت در اعلام وضعیت اضطراری درباره شیوع ویروس ابولا دیر عمل کرد و تقریبا پنج ماه پس از گسترش این ویروس در غرب آفریقا وضعیت اضطراری اعلام شد.

چان هفته گذشته گفت که در مورد شیوع ویروس زیکا نگرانی شدیدی وجود دارد و در پی گسترش ناگهانی این ویروس به منظور بررسی راه‌های مقابله با آن کمیته‌ای اضطراری تشکیل داد.

از زمانی که برای اولین ویروس زیکا در ماه مه سال گذشته میلادی (2015) در برزیل ردیابی شد، این ویروس در بیش از 20 کشور جهان دیده شده است.

بزرگترین نگرانی از بابت این ویروس، افزایش تولد نوزادانی با عارضه میکروسفالی (جمجمه کوچکتر از انداره طبیعی) و اختلال نادر سیستم عصبی موسوم به سندرم «گیلن باره» است.

چان هشدار داده که وضعیت ممکن است وخیم‌تر هم بشود زیرا امکان دارد چرخه آب و هوایی ال‌نینو باعث تغییرات شدید آب و هوا شده و به افزایش جمعیت پشه ناقل این ویروس در بسیاری از مناطق بینجامد.

سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده که امسال حدود چهار میلیون نفر در کشورهای آمریکای جنوبی به این ویروس آلوده شوند. این سازمان باید توصیه هایی را در مورد سفر به کشورهای آلوده به زیکا منتشر کند و گسترش ویروس در جهان را مورد ردیابی قرار دهد.

این سازمان همچنین باید به اعلام بهترین شیوه های مراقبت از بیماران بپردازد و تلاش های خود را برای ساخت واکسن یا یافتن درمان بیشتر کند.
نظرات بینندگان